קטגוריה: רכבי פנאי קטנים

גרסה: 1.2 ליטר טורבו, אוט' (6 היל'), הנעה קדמית

מתחרים בולטים: ניסאן ג'וק, סוזוקי ויטארה, סיאט ארונה, יונדאי קונה

מועד התחלת השיווק בישראל: עד סוף השנה הנוכחית

תנו לי לא לחדש לכם משהו – תחום הפנאי נמצא בתנופה אדירה. ונראה שהיצרנים ממקדים לאחרונה מאמצים בנישת רכבי הפנאי הקטנים, אלו שמבוססים על סופרמיני, שצפויה להכפיל את נפחה באירופה בשנים הקרובות. ראינו שפע חשיפות וחידושים בתערוכות האחרונות, וכעת מגיע הזמן לרדת לשביל, סליחה לכביש. והראשון בגל הנוכחי הוא סיטרואן C3 איירקרוס, אותו הזמינו אותנו לפגוש בקורסיקה, צרפת.

מתוך ההנחה שמיניוואן הוא "אאוט" ופנאי הוא "אין", הוחלט בסיטרואן להחליף את ה-C3 פיקאסו ברכב פנאי קטן, שמכונה C3 איירקרוס. הרכב פותח במסגרת פרויקט משותף עם אופל (שגם היא החליפה מיניוואן קטן ברכב פנאי), עוד לפני שזו עברה לשליטת PSA, והוא מיוצר לצד הקרוסלנד במפעל של אופל בסרגוסה. הוא מבוסס על פלטפורמה מוארכת של C3, שנמתחה לבסיס גלגלים של 260 ס"מ, בדיוק כמו הקקטוס. האורך הכללי הוא 415 ס"מ – שוב, כמו הקקטוס.
ראש הפרוייקט, סמואל דומה, שניהל בעבר את פרויקט ה-C3 לשוק הדרום אמריקאי (גרסת שטח ל-C3 פיקאסו), מכיר היטב את התחום ומסביר שלפני יותר משלוש שנים הוחלט לעבור ממיניוואן לפנאי. לדבריו, באופל נגשו לפתח מריבה חדש ורק לאחר מכן החליטו על שינוי.

מבחוץ
כאשר אנו פוגשים באנשי סיטרואן על חופי קורסיקה, הם מסבירים שלא וויתרו לגמרי על רעיון הפיקאסו. הם אוהבים לומר "SUV מבחוץ, אבל MPV מבפנים" - אבל גם אם בסיטרואן מתקשים להיפרד מהתפישה השימושית, הם בהחלט הקפידו על עיצוב "פנאי" כדי שהאיירקרוס לא ייתפש כשייך לנישה הלא נכונה. אין ספק שהוא נראה פנאי.
מבחינת מראה, ממשיכים בסיטרואן בקו שהוצג בקקטוס והבשיל ב-C3. הדמיון הגדול הוא ל-C3, עם אותם מוטיבים צבעוניים ואפשרויות בחירה לגוונים שונים לגג, למסגרות הפנסים, בתי המראות ולקורה האחורית. ניתן להגיע, אומרים בסיטרואן, ל-90 קומבינציות חיצוניות.
למרות שזה יכול להתאים לרכב פנאי, הפעם וויתרו המעצבים על כריות האוויר בדפנות - אבל זה לא ממש חסר. עם קו אופקי ומודגש לחרטום, חיפויי כנפיים ודמויי מגן בולטים, הוא נראה בהחלט פנאי – גם אם שמח וצעצועי מהמקובל.

מבפנים
הדמיון ל-C3 ממשיך גם מבפנים, עם חומרים פשוטים יחסית אך אווירה שמחה וצעירה. פתחי האוורור המיוחדים ומערך המדיה (המעט סבוך) מוכרים מה-C3 - ובדלתות הפעם אזכור דקורטיבי לידיות המזוודה. לתאי האחסון דיפון גומי אוחז, בלם היד נאה והאווירה שימושית וצעירה כאחד - לא ממש פנאי קשוח, אלא יותר צבע ואופנה. גם האבזור טוב – ברכבי ההשקה – עם תצוגה עילית ומפתח חכם, כאשר בצד הבטיחותי יש בלימה אוטונומית (שאין ב-C3), התרעה על סטייה מנתיב וקריאת תמרורים. בהמשך מבטיחים שיתווסף ניטור שטחים מתים (שיש ב-C3).
תנוחת הנהיגה גבוהה כצפוי, אך מושבי ה"כורסה" המוכרים לוקים בתמיכה הצידית ובכבישים המפותלים שכאן זה מורגש. ביחד עם תנוחת נהיגה לא מושלמת - ההגה מעט קרוב מדי לנהג נמוך כמוני - הפכה הנהיגה למעייפת עבורי. מאחור המרחב לרגליים נאה והמושב יכול להתכוון למרחק (כנראה לזה הם התכוונו ב"MPV בפנים"), כשבאופן מוגבל ופחות נוח ניתן לכוון גם את זווית המשענת - ואז תא המטען יכול לגדול מ-410 ליטר ל-520 ליטר.

כשנוהגים
בחרטום הגרסה שתגיע אלינו מוצבת חטיבת הכח המוכרת של קבוצת פיג'ו-סיטרואן - מנוע 1.2 ליטר טורבו עם 110 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. כזכור, מדובר בשילוב אפקטיבי, המייצר ביצועים נאותים לסוג כזה של רכב (מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11.8 שניות, 183 קמ"ש מרביים). כמו ב-C3, התיבה עלולה (בייחוד בעיר) להציב את המנוע בתחום סל"ד נמוך שהוא אינו אוהב וגורר רעידות קלות. גם מיקום חיווי מצב הבורר ולחצן מצב הספורט מוזר.
נדמה שבקורסיקה לא שמעו על כבישים ישרים, וכאשר זוכרים את המחסור בריסון ב-C3 - ניתן היה לצפות שהאיירקרוס יתקשה בפיתולים. אולם כיול נוקשה יותר למתלים בהחלט משתלם בהיבט הזה - האיירקרוס מרוסן ואוחז יותר, ואינו רוכן באופן מוגזם. יחד עם הגה שהינו בעל משקל נכון, איירקרוס מציע יכולת דינאמית גבוהה למדי.
למרות ההקשחה, נוחות הנסיעה - לפחות בקורסיקה - הייתה טובה . פגמים גדולים אמנם עלולים לייצר רעש מהמתלה האחורי ולהיות מורגשים מדי, אבל רוב הזמן הנסיעה נעימה (גם אם רעש הרוח מעט חזק). למרות ההנעה הקדמית, בסיטרואן גאים במערכת לבחירת מצבי ניהוג לשטח (המותקנת גם בפיג'ו 2008 ו-3008) ובבקרת נסיעה במורד. במסגרת ההשקה לא יצא לנו לחוות את המערכת הזו, כשה"שטח" היחיד אותו חווינו היה שביל גישה קל למאהל חוף בו אירחו אותנו אנשי סיטרואן - שביל שלא באמת הקשה על האיירקרוס.

התוצאה
סיטרואן C3 איירקרוס מכיל בתוכו את את המאפיינים החדשים של המותג, עם הופעה של רכב פנאי. התוצאה היא עוד דגם מושך למראה ומיוחד, שמציע יכולת נאותה ושימושיות גדולה. הפוטנציאל ברור וכעת נותר לראות כיצד יתייצב האיירקרוס בארץ מבחינת מחיר ואבזור. הניסיון מה-C3 אומר שיש סיבה להיות אופטימיים.