קטגוריה: משפחתיות קטנות
גרסה: 1.0 ל' טורבו, רובוטית דו-מצמדית (7 היל')
מתחרות בולטות: פיאט טיפו, מאזדה 2 דמיו, פיג'ו 301, קיה ריו סדאן, יונדאי i25
מחיר הגרסה הנבחנת: 111,500 שקלים

סקודה ראפיד נוצרה בכדי לתת מענה לדרישה למכונית משפחתית בנפחה (ובעיקר בנפח תא מטענה), אך במחיר זול - אותה דרישה שהביאה לעולם את יונדאי אקסנט (מי שיצרה את הקטגוריה) באמצע שנות ה-90', ובהמשך גם דגמים כמו קיה ריו סדאן, פיאט טיפו ואת הצמד פיג'ו 301/ סיטרואן אליזה. כמקובל בפלח התת-משפחתיות, גם הראפיד משלבת רכיבים מתחום הסופרמיני והמשפחתיות עם פלסטיקה פשוטה, אבזור בסיסי ותא מטען ענק.
על אף שלא מדובר במכונית וותיקה במיוחד (הוצגה ב-2012), זהו העדכון השני שעוברת הראפיד – אם כי הראשון (2013) היה יותר תיקון באגים מאשר מתיחת פנים ממש. העדכון הנוכחי, שהוצג בתחילת 2017, כולל שינויים נרחבים יותר, בדגש על מנוע חדש – 1.0 ליטר, טורבו, עם 95 כ"ס. לקחנו אותה לסיבוב, לתהות על קנקנה ועל מנועה.
סקודה ראפיד – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל

עיצוב ונראות
מתיחת הפנים לראפיד לא כללה שינוי עיצוב גדולים מבחוץ - ורק חדי עין יגלו יחידות תאורה קדמיות חדשות הכוללות גם תאורת לד-יום ושבכה תחתונה בעיצוב חדש. גרסת ה-1.0 ליטר, ברמת 'אמבישן' (היחידה שמוצעת, בשלב זה) המיועדת בעיקר לציי הרכב, מצוידת בחישוקי ברזל (עם צלחות נוי, כמובן) בקוטר "15. בסך הכל, הדרך העדינה ביותר לתאר את עיצובה של הראפיד הוא 'פרקטי'. ניכר שהמעצבים לא כיוונו ליותר מזה, וחבל – כבר יצא לנו לראות מכוניות שהיו שימושיות ונאות בו זמנית.

פנים הרכב
תא הנוסעים מעוצב בסגנון "סקודאי" מוכר – ברור, קל לתפעול, עשוי היטב אך חסר שמחת חיים. גם כאן, מתיחת הפנים הביאה עמה שינויים קלים בלבד: יש עיצוב חדש ללוח המחוונים, וגם לפתחי האוורור ולבקרת האקלים המכנית. השינוי המהותי במתיחת הפנים מתבטא בצג המגע – גדול מבעבר ("6.5, לעומת "5) ובעל גרפיקה איכותית יותר. חומרי הדיפון נוקשים למגע, אך איכות ההרכבה טובה.
מלפנים - המושבים נוחים, התמיכה הצדית טובה (יחסית), המרחב לכל כיוון טוב ותנוחת הנהיגה טובה. מאחור לא יישבו בניחותא שלושה מבוגרים, אך השניים שיאכלסו את הספסל ייהנו ממרחב רגליים טוב למדי (ביחס לסגמנט, כמובן).
אחת מנקודות החוזק של הדגם הוא תא המטען, עם נפח חריג לטובה של 550 ליטר(!). דלת חמישית תורמת את שלה לשימושיות, ומקלה על תהליכי פריקה והעמסה.
סקודה ראפיד – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל
נוחות
למרבה הצער, סקודה לא טיפלו במתיחת הפנים בנקודת החולשה העיקרית של הראפיד – נוחות הנסיעה. המתלים מכוילים על הצד הנוקשה, ובעיר הם מדווחים לנהג ולנוסעים בנאמנות על כל שבר כביש, גם הקטן ביותר. בידוד רעשי הכביש והמתלים גם הוא אינו מרשים, כך שלחבטות מהמתלים מתלווה אפקט ווקאלי. בכביש בינעירוני המצב משתפר משמעותית – זה לא שכאן הראפיד זורחת, אך היא בהחלט נסבלת יותר.

התנהגות ובטיחות
סקודה ראפיד צוידה בצמיגים "ירוקים" (בעלי התנגדות נמוכה לגלגול) ברוחב 185 מ"מ ובחתך גבוה. למרות זאת, האחיזה בכביש המפותל סבירה בהחלט, וההתנהגות מצויה על הצד הבטוח. ישנו הידוק ישבן עדין במגבלות, אך פה בערך נגמר הקטע הפרוע. הבלמים בעלי נשיכה סבירה וכך גם עוצמתם. זו אינה מכונית שתעניק חיוך בפיתולים, אך גם לא תגרום לסבל, ובסך הכל מספקת יכולת סבירה.
במדד הבטיחות, לראפיד דירוג של חמישה כוכבים במבחן של יורו אנקאפ – אולם המבחן בוצע בשנת 2012, בפורמט פחות מחמיר מהמקובל כיום. יחד עם זאת, מתיחת הפנים של הראפיד כוללת תוספת משמעותית בדמות מערכת בלימה אוטונומית תקנית – אביזר בטיחות חשוב ודי נדיר בסגמנט המשפחתיות הקטנות.
סקודה ראפיד – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל

מנוע וביצועים
עיקר החידוש במתיחת הפנים נוגע, כאמור, למנוע – 1.0 ליטר מוגדש, בעל שלושה צילינדרים, המנפק 95 כ"ס ו-16.3 קג"מ, מחליף את מנוע ה-1.2 ליטר טורבו הקודם (ארבעה צילינדרים) שהפיק 90 כ"ס ומומנט זהה. המנוע משודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה ההילוכים והכוח יורד, כצפוי, אל הגלגלים הקדמיים. נתוני הביצועים הרשמיים סבירים - 11.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית בת 189 קמ"ש (שיפור זעיר ביחס לעבר).
בשונה מהמקובל בדגמי VAG, הפעם הביצועים בפועל באמת מרגישים כמו בדף הנתונים - סבירים. יש כוח לעקוף ולהשתלב בצורה נאותה, אך לא מעבר. דווקא התנהלות אטית או עדינה מגלה את חסרונות המנוע הקטן, ובעיקר את העובדה שעד שהטורבו מתחיל לדחוס ביעילות, המנוע אנמי. צריך להיות עם רגל מעט כבדה על הדוושה הימנית בשביל לקבל נסיעה חלקה וזורמת. מצד שני, צריכת הדלק הייתה טובה מאוד במהלך המבחן - 15.8 ק"מ לליטר, שכלל אמנם לא מעט כבישים בינעירוניים, אך גם כאלו הרריים מפותלים. עבור הממהרים מוצעת, כבעבר, גרסת 1.4 ליטר טורבו עם 125 כ"ס; גרסאות דיזל, כמו גם גרסאות בעלות תיבה ידנית, אינן מוצעות כרגע - ועתידן אינו ברור בשלב זה.

סיכום
סקודה ראפיד זו מכונית תכליתית. לזכותה צריכת דלק טובה, מרווח פנים המתאים למשפחה קטנה (או לארבעה מבוגרים), ותא מטען חריג בגודלו המאפשר לאחסן צמד עגלות, ציוד קמפינג, כדורסל, מגרש כדורסל וקבוצת בוגרים מהליגה הבכירה. לחובתה של הראפיד נוחות נסיעה לוקה בחסר ועיצוב חסר מעוף – על האחרון ניתן לסלוח, את הראשון יש לבדוק האם נסבל. תקופת האחריות, כרגיל בסקודה, קצרה – שנתיים בלבד, לעומת שלוש כמקובל.
תג המחיר - 111,500 שקלים – מתקבל על הדעת ביחס לתמורה, אולם מפרט האבזור הבסיסי יחסית רומז שהיא מיועדת יותר לציי רכב מאשר ללקוח הפרטי, והם יקבלו אותה - קרוב לוודאי - במחיר נמוך בהרבה.

סקודה ראפיד – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: מנהל