המערך המבצעי של פוינטר, חברה לאיתור והשבת כלי רכב גנובים, פרסם את נתוני הרבעון הראשון של שנת 2024. אחרון ש"רבעון המלחמה" הציג נתונים מתונים בתחום גניבות הרכב – הרבעון הראשון של שנת 2024 מציג "חזרה לשגרה" של גנבי הרכב עם עליה של יותר מ-170% בניסיונות גניבות הרכב ביחס לרבעון הקודם. בפוינטר מציינים כי הירידה ברבעון האחרון של שנת 2023 נבעה בין היתר ממבצע "שובר גלים" אשר הפעיל לחץ גם על גנבי הרכב, אולם אלה למדו את שיטות הפעולה של הכוחות באזור והסתגלו לתנאים החדשים.

גניבת רכבים
צילום: פוינטר
 

יוצאים לשטח

ברבעון הראשון של שנת 2024 נרשמה צמיחה משמעותית בניסיונות הגניבה של רכבי שטח בעלי הנעה כפולה המוגדרים ע"י פוינטר ככאלה המסוגלים לחציית שטחים מאתגרים. מדובר בעליה של כ-110% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לפי אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, העליה בגניבות כלים אלה מוסברת בכך שהם משמשים יותר מתמיד פלסטינים, משפחות פשע ומחוללי טרור אשר נדרשים לכלי רכב בעלי יכולות לתנועה בשטחים קשים.

בתוך כך, רכבי השטח יחד עם רכבי הפנאי הפופולריים בקרב הישראלים מהווים כ-40% מניסיונות הגניבה ברבעון הראשון, ירידה קלה של 5% ביחס לשנה הקודמת. רכבים "פרטיים" מהווים כ-25% מניסיונות הגניבה (ירידה של 19%), רכבים מסחריים מהווים כ-12% מניסיונות הגניבה (עליה של 20%), דו-גלגלי מהווים כ-9% מסך הגניבות (ירידה של 30%), משאיות מהוות כ-5% (עליה של 25%) וכלי צמ"ה כ-2% (ללא שינוי). 

כלי רכב חשמליים היוו ברבעון הראשון כ-7% מסך ניסיונות הגניבה – מדובר בזינוק חד של 140% ביחס לנתוני הרבעון המקביל אשתקד, וזה משקף היטב את השינויים שחלו בשוק הרכב המקומי.

הגנבים שמים להם למטרה כלי רכב משנת מודל 2021, ואלה מהווים 29% מכלל הגניבות ברבעון הראשון של השנה. כלי רכב משנת 2020 ו-2022 מהווים כ-13% מסך הגניבות, כלי רכב משנת 2019 מהווים כ-12% וכלי רכב משנת 2023 מהווים כ-11% מסך הגניבות.

גניבת ג'יפים
צילום: פוינטר
 

מתארגנים על ציוד

הגנבים ממשיכים להתחדש ולהצטייד – כ-82% מניסיונית הגניבה מבוצעים בשילוש של משבש סלולרי, מכשיר היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת ה-GPS. 

כ-46% מניסיונות הגניבה בוצעות באמצעות שיטת שכפול מפתח תוך כדי הגניבה והתחברות לשקע ה-OBD באמצעותו מתחברים הגנבים למחשב הרכב. אל כך ניתן להוסיף עוד 9% של גניבות באמצעות שימוש במשכפל אלחוטי. תקיפה "אלימה" – שיטה בה הגנבים מחליפים את מחשב הרכב – היוותה 25% מסך הניסיונות ברבעון הראשון של שנת 2024. 

גניבת מפתחות מבית הלקוח – מכונה בפוינטר "דאבל" – היוותה כ-11% מסך ניסיונות הגניבה. גניבה בידי מורשה אשר קיבל את המפתח והקוד באופן חוקי היוותה כ-8% מסך ניסיונות הגניבה. שוד וגניבת רכב ממונע היוו כ-1% בלבד מסך הגניבות.

גניבת ג'יפ
צילום: פוינטר
 

אזורים וערים

אזור המרכז הוא הפופולרי ביותר בקרב הגנבים – 33% מסך ניסיונות הגניבה נרשמו בו, עליה של כ-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשפלה נרשמו כ-20% מסך ניסיונות, נתון דומה לשנה שעברה. באזור השרון נרשמו 14% מסך הגניבות (ירידה של 22%) ולעומת זאת בצפון נרשמו כ-13% מסך הגניבות – עליה של 62% ביחס לשנה שעברה, וסביר שיש קשר למתרחש שם. בדרום נרשמו 12% מהגניבות (ירידה של 15%) ובירושלים כ-8%, ללא שינוי ביחס לשנת 2023.

בתוך כך הערים המסוכנות ביותר הן תל אביב עם 14% מסך הגניבות (עליה של 40%), פתח תקווה עם 7%, רמת גן וירושלים עם 6%, כפר סבא עם 5%, הוד השרון וראשון לציון עם 4%. בבאר שבע נרשמה דווקא ירידה קלה ל-3% מסך הגניבות.