במשך כעשור, החזיקה חברת לובינסקי את המותג הסיני MG, ולא ויתרה. "נכון שהיא מאובזרת היטב, אבל היא לא מספיק טובה, לא מספיק זולה, תדמית המותג נשחקה עוד כשהייתה בידיים אנגליות ועכשיו היא סינית. למה שיקנו אותה" שאלתי פעם את אחד ממנהלי הקבוצה. "אנחנו נמשיך להחזיק בה, היא עוד תפתיע" ענה. ואני התרשמתי שהוא גם מאמין בדבריו. 

כמעט עשור עבר, לארץ הגיע רכב הפנאי הקטן MG ZS, והוא נראה טוב. טוב מאוד אפילו. מודרני, שובב, כמו שרכב פנאי קטן חייב להיראות. אבל גם הוא לא הצליח להפוך את MG למותג ממש נחשק. למה? אולי היה זה ציון בטיחות נמוך, שלושה כוכבים, והעדר מוחלט של אבזור בטיחותי שעצרו את הרכב או תא הנוסעים האפור, ואולי הקהל חיפש הנחה גדולה יותר במחיר למותג הסיני. ואז הגיעה גם הגרסה החשמלית, או נכון יותר, דגם חשמלי. 



גרסה או דגם חדש?
הסיבה שתיקנתי את עצמי היא שלא מדובר רק בהנעה שונה – זה לא מנוע בנזין מול מנוע דיזל, או תיבה אוטומטית מול תיבה ידנית. ברור גם שמדובר הרבה יותר מגרסת אבזור שונה. 

זהו דגם חדש ושונה, שנראה (כמעט) אותו דבר. נקודה. 

אתחיל דווקא בציון הבטיחות. כשבחנתי את הרכב לראשונה, לא היה בידינו עדיין ציון הבטיחות של N CAP. "לרכב הרגיל יש שלושה כוכבים בלי אבזור בטיחות. אז בטח עם האבזור, יקבל ארבעה" ענו לי עמיתים. "יכול להיות, אבל המצבר הגדול מלמטה הוא חלק מקשיחות המרכב, יתכן ותתבדו". למחרת התפרסם הציון – חמישה כוכבים. זה לא אותו האוטו. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

יש גם הבדלים גדולים נוספים באופי הניהוג. למנוע חשמלי מומנט פיתול מקסימלי באפס סל"ד. אין לו צורך בהילוך ראשון איטי כדי לצאת מהמקום. המנוע מקבל חשמל ומספק את כל כוחו. מיד. זו תחושה שונה, צריך להתרגל אליה, לדעתי היא ממכרת. הבדל נוסף בניהוג הוא המשקל הרב של המצבר ששוכב ממש מתחת למכונית. זה מוריד את מרכז הכובד, מעמיס את המתלים ומקטין את זוויות הגלגול. גם המשקל עצמו משחק תפקיד, לטוב ולרע, בנהיגה מהירה על כביש מפותל למשל. אי אפשר להתייחס לחשמלי כמו סתם עוד גרסה. 

אך יש גם לשנות את האופן בו נהג משתמש במכוניתו, ברכב חשמלי צריך לתכנן את הנהיגה אחרת. השאלות הן כבר לו – איפה יש פחות תנועה, או איפה יש מקום חניה קרוב. כאן יש להוסיף, איפה בדרך יש טעינה מהירה והיכן ימצא חניה שניתן להטעין בה את המצברים...

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

בקיצור, לדעתי אין "גרסה חשמלית" לדגם קיים, הוא שונה מדי אפילו אם הוא נראה בול אותו הדבר. 

החשמלית עדיפה?
להנעה החשמלית הרבה יתרונות ברורים, ונכון לעכשיו שני חסרונות. 

היתרון החשמלי הראשון נובע ממהות מנוע הבעירה הפנימית. זה מנוע מסובך במהותו המבוסס על מעגל תרמו-דינמי בעל נצילות נמוכה למדי. לא אכנס לכל הפרטים הטכניים, אולם זהו מנוע שהאנרגיה בו מבוססת על פיצוץ תערובת דלק עם אוויר המייצר הדף לצד חום גבוה שמבוזבז בתהליך. יש בו בוכנות עולות ויורדות, גל ארכובה שמופעלים עליו כוחות עזים לכיוונים הפוכים, מערכת מסובכת של הזרקת דלק, מערכת הכנסת אוויר, מיקסום בעירה, הצתה, קירור, שימון, אטימת לחצים גבוהים ופליטת גזים. בנוסף חייבים להפעיל יחד עם המנוע מערכת שימון מורכבת ומערכת קירור שתפקידה לסלק את החום העז שנוצר בפיצוצים. מנוע הבעירה הפנימית חייב גם במערכת התנעה ותיבת הילוכים על מנת להעביר עקומת כוח צרה יחסית למכונית שאמורה לנוע בטווח מהירויות גדול. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

להנעה חשמלית אין את כל זה. יש רק חלק נע אחד בתוך גליל לא אטום. אין פיצוצים, אין חום כל כך גבוה, אין מערכות נלוות אין צורך בתיבת הילוכים ולא בקירור ושימון. גם הידע הנחוץ לבניית מנוע כזה אינה גבוהה כזו הדרושה לבנייה של מנוע בנזין טוב. 

הבדל זה יגרום בסופו של דבר למערכות הנעה זולות בהרבה מאלו של היום, הן בקנייה ועוד יותר באמינות ובהחזקה. 

יתרונות נוספים של המכונית החשמלית: חשמל זול בהרבה מדלק (אולם, ככל שהפופולאריות של המכונית החשמלית תגדל ויהיו יותר ממנה על הכביש, כך הממשלה תדאג למסות את המכונית בדרך אחרת). מכונית חשמלית לא מזהמת בערים (למרות שתחנות כוח של היום עדיין מזהמות, זהו זיהום נמוך יותר משמעותית וכזה שנמצא רחוק מהערים בהן רובנו חיים), היא שקטה. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

אך יש לה גם חסרונות: המכונית החשמלית צורכת מצברים שנכון להיום הם גדולים וכבדים וחומרי הגלם ליצורן אינו נפוץ בעולם, ולכן מחירם גבוה. אך עם זאת, החיסרון הגדול הוא תשתית תחנות הטעינה, שעדיין מפגרת ביותר בארצנו (ולא רק בה). לנו, שגדלנו במאה העשרים (או ב-21) נדמה שתמיד היו תחנות דלק בכל מקום, ולכן אין בעיה לנוע במכונית מכל נקודה לכל נקודה. במקרה הכי רע, שיוצאים נאמר למדבר, סוחבים ג'ריקן או שניים על הגג...לכן, זה נראה לנו מוזר ונורא שלפני נסיעה ארוכה, עלינו לתכנן באיזו דרך לבחור, על מנת שנוכל להיות בטוחים שנגיע לנקודתנו הסופית ושם נוכל להטעין את המצברים בחנייה לילית. 

נכון להיום, כל עוד פריסת נקודות הטעינה המהירות אינה בנמצא בכל הכבישים המהירים, ונקודות טעינה איטיות אינן מותקנות בלפחות בחלק משמעותי ממקומות החנייה בהן אנו חונים, השוק של המכונית החשמלית מוגבל. הוא מוגבל למרות שביום יום, אנחנו נוסעים הרבה פחות מטווח המצברים של ה-MG החשמלית למשל, כ-260 קילומטרים.

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

לסיכום פרק זה אכתוב שהמכונית החשמלית עדיפה, אך בשלב זה רק לאלו שאינם נוסעים באופן רגיל נסיעות ארוכות ו...אינם חרדים מלהישאר תקועים בלי חשמל. 

בחזרה ל-MG
רכב הפנאי החשמלי שמגיע מסין, יעלה לכם כ-140 אלף ₪. זהו מחיר של מכונית משפחתית, זאת אומרת שהוא נמצא בטווח השגה של חלק גדול מרוכשי מכונית חדשה בישראל. מה אתם מקבלים עבור המחיר הזה.  

אתחיל דווקא בטווח הנסיעה. בסופו של דבר, זה המחסום שמפריד בין לא מעט לקוחות לבין ה-MG. היצרן מצהיר על טווח של למעלה מ-260 קילומטרים (לפי תקן אירופאי מחמיר). המטען שבביתי לא הספיק לטעון את המצברים עד מלוא הקיבולת, לכן, מד הטווח, אביזר חובה בכל מכונית חשמלית, הציג לי כשיצאתי למבחן 220 קילומטרים בלבד. נסעתי כמעט 200 קילומטרים ונותרו לי 18 "על השעון". זאת אומרת שהטווח המוצהר די מדויק. טווח כזה אגב, מספיק לנסיעה מתל אביב לאילת – עם עצירה לחשמול מהיר (עשרים דקות במטען המהיר תספיק כדי להגיע לאילת ויותר מזה) בקילומטר ה-101. משום מה, השאלה "אפשר לנסוע אתה לאילת?" מטרידה לא מעט אנשים ששכחו מזמן מתי נסעו ברכבם לשם אם בכלל...בסופו של דבר, הישראלי הממוצע נוסע פחות מ-60 קילומטרים ביום, ולא לאילת. אפילו לא לחיפה...זה המקום להוסיף שה-MG מצויידת בקירור וחימום לסוללות, דבר שמבטיח טווח דומה גם בטמפרטורות סביבה גבוהות או נמוכות מהרגיל. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

ואם כבר התחלתי בטווח הנסיעה, אמשיך בנסיעה עצמה. 

נסיעה חשמלית
המנוע החשמלי של ה-MG, מפיק 143 כ"ס ומומנט מכובד של 35.7 קג"מ. הכוח עובר לגלגלים הקדמיים ללא התערבות של תיבת הילוכים, עובדה שמפחיתה את איבודי הכוח. המומנט המקסימלי מגיע כבר באפס סל"ד. התוצאה? אפס למאה ב-8.2 שניות. התוצאה מרשימה, אך מרשימה עוד יותר הדרך בה החשמלית הזו, בדרך אופיינית לחשמליות, עושה זאת. תאוצה שקטה ורציפה, ללא החלפת הילוכים או שיהוי כלשהו. כל מה ששומעים זו מין שריקה קלה שעולה בתדר ככל שהמהירות עולה. האמינו לי או לא, זה משכר. גם התנהגות רכב הפנאי הקטן בנהיגה מהירה, טובה. המצבר הכבד שיושב בתחתית המכונית גורם למרכז כובד נמוך, ולכן, למרות שהמכונית אינה נוקשה, זוויות הגלגול מתונות ובהחלט נסבלות, אפילו לנהגים כמוני שמעדיפים מכוניות נמוכות על רכבי פנאי מוגבהים. אותו המצבר, גורם לתחושת כבדות, בעיקר בכבישים מפותלים, כך שהנטייה הטבעית היא שלא לתקוף את הפניות באגרסיביות. לא ציפיתי מההיגוי להיות חד, ואכן הוא קל מדי, אך מדויק דיו, גם במהירויות גבוהות. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

נוחות הנסיעה סבירה. טובה יותר על כבישים בין עירוניים מאשר על כבישים עירוניים שבורים.  ברור שהמנוע החרישי מדגיש את רעשי הכביש, אך גם אלו בתחום הסביר. ל-MG שלושה מצבי נהיגה - חסכוני, רגיל או ספורטיבי. תהיתי מה ניתן לשנות במנוע חשמלי כדי לגרום לו להיות חסכוני או ספורטיבי. אחרי בדיקה קטנה הבנתי שמדובר רק בתגובה של דוושת התאוצה לדריכה. זאת אומרת, ניתן לבחור במצב אקו, ופשוט לדרוך יותר עמוק על הדוושה במקרה של עקיפה למשל.  התחושה במצב זה היא כאילו האוטו כבד יותר, אך זו רק תחושה, כי ניתן להגיע לאותה התאוצה אם תצטרכו. אגב, בלוח המחוונים, במקום השמור למד סל"ד, יש מד אחוזי צריכת אנרגיה מהסוללות. זהו כלי מאוד אפקטיבי להארכת טווח הנסיעה. כל שעליכם לעשות הוא לשמור אותו במינימום צריכה במהירות בה אתם נוסעים. תתפלאו כמה שזה פשוט. 

גם להאטה באמצעות המנוע, זאת אומרת ייצור חשמל באמצעות ההאטה, יש שלושה מצבים קבועים שניתן להחליף ביניהם. בעיר, אני ממליץ על ההאטה החזקה ביותר, זו שתטעין את המצברים בצורה המהירה ביותר. מחוצה לה על החלשה ביותר, זו שתטלטל את הנוסעים באופן המינימלי. אני מעדיף משוטים מאחורי ההגה לצורך פעולה זו, אך אין כאלו ב-MG. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

תא הנוסעים
עיצוב התא אינו מודרני כמו זה של המכונית עצמה, למרות שיש בו שיפור לעומת תא ה-MG הלא חשמלי. איכות החומרים סבירה בהתחשב במחיר ואיכות ההרכבה בסדר גמור. התלונה היחידה היא על מכסה תא הכפפות שאינו מרוסן, זאת אומרת נפתח בנפילה. אני מזכיר את זה לא כי זה באמת קריטי, אלא משום שזה שונה מהאיכות הכללית. עם זאת התא נוח לשימוש, מושב הנהג המופעל חשמלית נוח ונוחות התפעול טובה למדי. רמת האבזור בהחלט טובה. מערכת המולטימדיה אינה מודרנית, עם רזולוציה לא טובה ומהירות תגובה בינונית. אולם, דווקא פשטותה עושה אותה נוחה לשימוש והמצאות אפל 'קאר פליי' ו'אנדרויד אוטו' מפצה על העדר פונקציות. גג פנורמי ותא מטען מגודל משלימים מפרט טוב. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

אבזור בטיחותי
אני מקדיש לזה פרק נפרד כי כאן ה-MG ממש עוברה פריצת דרך של ממש. מהעדר מוחלט של אזור בטיחותי ו-3 כוכבים ביורו NCAP לדגם החשמלי, לחמישה כוכבי בטיחות ואבזור בטיחותי מלא הכולל: תיקון סטייה מנתיב, עצירה אוטונומית, ניטור שטחים מתים במראות, בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת שמירת מרחק ושמירה על אמצע נתיב הנסיעה, התראה על תנועה חוצה מאחור ועוד. 

האם זו המהפכה עצמה?
ה-MG ZS EV מתאים לקהל גדול בישראל. זה רכב פנאי קומפקטי, נישה פופולארית מאוד בישראל, הנמכר במחיר של משפחתית, עם טווח נסיעה חשמלי המספיק לרוב רובו של הקהל (250 ק"מ פלוס). ישובים בו 4 אנשים ויש די מקום לחמישי וגם למטען. הוא מגיע עם 8 שנות אחריות על הסוללה. זהו החשמלי הראשון בישראל במחיר הזה עם היכולות האלו – מה שמציב אותו בעמדה טובה להיות החשמלי הראשון בישראל שיימכר במספרים גבוהים. באוטו הכתרנו מכוניות אחרות, גדולות ויקרות בהרבה כ"מבשרות המהפכה", ימים יגידו אם ה-MG היא המהפכה עצמה. יש לה את הכלים. 

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג

עם זאת, עשויה להפריע לו העובדה שבישראל עדיין חסרה תשתית טעינת מצברים בינעירונית. זה המצב היום, אך הוא משתנה לטובה בימים אלו. העדר תשתית כזו, מגביל את הבעלות על מכונית חשמלית לאנשים שיש להם אפשרות להתקנת נקודת טעינה ליד ביתם או מקום עבודתם, וששגרת יומם אינה כוללת נסיעה בינעירונית בתדירות גבוהה.

*פורסם ב-10.01.19 (נוסף וידאו)

MG ZS - מבחן דרכים (חשמלי, EV)
צילום: רונן טופלברג