תחרות אוטו השנה 2021 הגיעה לסיומה, ואיתה מגיעות ההכרזות על הזוכות בקטגוריות השונות, לצד ההכרזה על הזוכה הגדול בתואר ’אוטו השנה 2021‘. בכל קטגוריה עלו שלוש מועמדות סופיות שעלו לגמר, מהן רק אחת נבחרה.

השנה, הזוכה בתואר ’אוטו השנה של ישראל 2021 בסגמנט משפחתיות סדאן' היא — סקודה אוקטביה.

1637672
צילום: יואל פלרמן

הדור הרביעי של סקודה אוקטביה מבוסס כקודמו על פלטפומת ה-MQB המודולרית של קונצרן VAG, אך במהדורה עדכנית ומשופרת שלה. החידושים המרכזיים נוגעים לעיצוב (נרחיב מיד), שילוב מערך היברידי מתון ותוספת גרסאות פלאג-אין היברידיות למבחר. דור זה נחשף לראשונה בשנת 2019 והגיע לישראל בסוף אוגוסט 2020.


לאוקטביה החדשה מופע הרבה יותר נועז משל הדור הקודם. לא מדובר בעיצוב מאתגר מוסכמות, אך ביחס להופעה השבלונית של אוקטביה לדורותיה מדובר פה בקפיצת מדרגה של ממש — החזית נאה למדי, אך את הנקודות אוספת האקוטביה במבט מהצד עם סיומת דמוית קופה-ארבע-דלתות ודלת תא מטען המעוטרת בכנף קטנה וממזרית. יחידות התאורה הצרות מלפנים ומאחור מוסיפות להופעה.

1637675
צילום: יואל פלרמן

השינוי הגדול יותר התרחש בסביבת הנהג — את הקווים הישרים והמופע הפשוט של הדור הקודם החליפו קווים מודרניים, נקיים ואלגנטים. שימוש חכם במסכים (מולטימדיה, לוח מחוונים), חומרים איכותיים ומשטחים נקיים מעניקים תחושה אלגנטית ומהודקת. השינוי בתפישה אומננם מצריך לימוד קל, ובכל זאת מדובר בסביבת נהג נאה ומרשימה ששומרת על הנדסת אנוש טובה עם שפע גדול של פתרונות קטנים וחכמים לאחסון (מטריה בדלת, למשל) ודברים של יום-יום (שקע USB ליד המראה, למשל).

1637674
צילום: יואל פלרמן

הקלף החזק של אוקטביה היה ונשאר המרחב — לנהג, לנוסעים, לציוד קל, למטען גדול — יש באוקטביה המון (ואנחנו מתכוונים לה-מ-ו-ן) מקום. היא מרווחת מאוד מלפנים ובשורה השניה קשה לנו לחשוב על משפחתית שמציעה יותר מרחב ואיכות חיים ממנה. 

1637676
צילום: יואל פלרמן

כפי שהתרגלנו, גם בדור זה לאוקטביה תא מטען ענק — 553 ל‘ לא מספרים את הסיפור כולו. הדלת החמישית שימושית כתמיד, מאפשרת פתח גדול ורחב המעניק גישה נוחה לתא המטען. והוא לא רק גדול, הוא גם חכם: יש כאן לא פחות משישה ווי עגינה, שני ווי תלייה רגילים, עוד שניים לשקיות – ובעיקר: יש גלגל חלופי, ובגודל מלא. יש גם פתח למגלשיים (או קרשים לל"ג בעומר).

1637677
צילום: יואל פלרמן

יחידות ההנעה מוצלחות גם הן. מנוע ה-1.0 ל‘ מפתיע בהתחשב בנתוניו הצנועים (110 כ“ס, 20.4 קג“מ) ומשלם דיבדנד בצריכת דלק נמוכה מאוד. מנוע הדיזל (2.0 ל‘) הוא כבר סיפור אחר לגמרי — עם 150 כ“ס ומעל ל-30 קג“מ מדובר במכונה המסוגלת לביצועים מכובדים ביותר תוך שמירה על צריכת דלק סופר חסכונית. מנוע זה גם מפתיע בפעולתו המעודנת והשקטה.

1637678
צילום: יואל פלרמן

מעל לכל אלה סקודה אוקטביה הוכיחה את איכויותיה במבחן השוואתי שערכנו לה מול קורולה ואיוניק בו היא ניצחה בדיוק בגלל תכונותיה הטובות המוזכרות מעלה; ועוד לא אמרנו מילה על גרסת ה-RS הספורטיבית. בקיצור, אוקטביה היא משפחתית מרווחת, שימושית, חסכונית ואיכותית שראויה בהחלט לתואר ’אוטו השנה של ישראל 2021 בסגמנט משפחתיות סדאן‘.

1639993
צילום: מערכת אוטו