באיחור ניכר – וכשאני אומר 'איחור ניכר', אני מתכוון לאיחור ניכר. רכב הפנאי הקטן T-רוק של פולקסווגן שהתייצב בארץ הקודש בסוף דצמבר 2023 הגיע לכאן שש שנים ושלושה חודשים אחרי שהוצג בתערוכת פרנקפורט 2017.
 

מוזר. מהרבה סיבות

וזה מוזר. במהלך הזמן, רכב הפנאי הקטן של המותג הכבר-לא-כל-כך-עממי הזה של גרמניה, היה ליותר מאשר עוד דגם מצליח. זהו הרכב הנמכר ביותר של פולקסווגן לאחר שעקף את גולף, והוא השלישי בהיקף המכירות באירופה אחרי טסלה מודל Y ודאצ'יה סנדרו. רק ב-2023 נמכרו 175,000 יחידות של דגם זה, שמגיע לכאן לאחר מתיחת פנים שעבר ב-2021 וכאשר הוא מתקרב ל-2025; אז יוחלף בדור השני שלו, שיהיה כנראה הדגם החדש האחרון של פולקסווגן עם מנוע בעירה פנימית.

פולקסווגן T-רוק הוצג באותה תקופה בה כל יצרן הכריז על דגם פנאי נוסף בכלל, כזה קטן בפרט, בין אם היה ראשון אצלו, בין אם התווסף לאחרים. ל-T-רוק, למשל, הצטרפו בהמשך T-קרוס הקטן יותר (2018) וגם טאיגו (2020). אחר כך, כידוע, כולם הלכו לחשמל.

פולקסווגן T-רוק סמל
צילום: אוהד אלגוב

דגם זה מתייחד במספר מרכיבים לא שגרתיים. ראשית, הוא מהלא-רבים בברנז'ה המוצע גם בהנעה כפולה; שנית, ל-T-קרוס גם גרסת ביצועים R עם 300 כ"ס; שלישית, יש לו מהדורה מיוחדת של פנאי-פתוח (קבריולה עם 2 דלתות); רביעית, הוא מוצע במהדורה מוארכת לשוק הסיני.

הבסיס הוא רצפה MQB בגרסת A1 הקטנה יותר – והוא קרוב לדגמים הקומפקטיים של קבוצת פולקסווגן (גולף דור 7, אודי A3 ועוד כמה) וממש כאן (עובדה) יצוין כי מספר הגרסאות של דגם זה רב ונרחב באופן יוצא דופן.

פולקסווגן T-רוק פנס
צילום: אוהד אלגוב

אורך בסיס הגלגלים הוא 259 ס"מ, מה שממקם את הרכב בצד הגדול של הסגמנט, אך גם 263 ס"מ בקבריולה, 268 ס"מ בגרסה המוארכת. היצע יחידות הכוח עשיר, ובאלה חמישה(!) מנועי טורבו-בנזין (מ-1.0 ל' ועד 2.0 ל'; 115 כ"ס ועד 300 כ"ס) ושני טורבו דיזל (1.6 ל', 2.0 ל'; 115 כ"ס ו-150 כ"ס); תיבות ידניות עם 5 ו-6 הילוכים ודו-מצמדית 7 הילוכים; הנעה קדמית וכאמור גם כפולה. 

הדגם הנבחן כאן הוא בגרסה היחידה המוצעת בישראל – טורבו-בנזין 1.5 ליטר – וכאן הוא ברמת האבזור 'סטייל' שמחירה 170,000 שקלים; מחירו ב'סטייל +' הוא 185,000 שקלים, ב-'R ליין', 200,000 שקלים.

פולקסווגן T-רוק מידות
צילום: אוהד אלגוב
 

שמרן, וזה גם טוב

כצפוי (ולא רק בגלל שראיתי צילומים) T-רוק, למרות ממדיו הלא-מאוד-גדולים, נראה בוגר ומכובד עם ארשת פנים מרשימה; לא ניתן להתבלבל ולחשוב שדגם זה שייך למותג אחר. ככה זה, פולקסווגן עשתה קריירה ממש לא רעה עם עיצוב שמרני המשמר את עצמו לאורך השנים.  

הקווים נאים וכך גם הצללית, ובהחלט ניתן להבחין בסימני הגיל; בכל זאת, הקונספט של דגם זה הוצג ב-2014. בכל הקשור לעיצוב הפריע לי שהחישוקים המלווים את רמת האבזור הבסיסית 'סטייל' מחמיאים פחות.

פולקסווגן T-רוק
צילום: אוהד אלגוב

בנוסף, הפריע לי שבהינתן המחיר הנ"ל, לרכב אין גג שמש (בפרט) והחומרים בהשוואה למקובל בסגמנט, גם למתחרים האיכותיים בו, הם רק בסדר (בכלל). מצד שני, אני אוהב את זה שבקרת האקלים הדו-אזורית נפרדת מהמולטימדיה וכי הכל נגיש וקל לתפעול, חלק מהנדסת אנוש טובה; כאמור זה רכב ותיק. 

מסך המולטימדיה סביר בגודלו ("9.2) והוא איכותי, ולמערכת כנדרש צימוד לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, לוח המחוונים מוקרן ("10) ומערכת השמע איכותית יחסית, למרות שאינה ממותגת. מסימני הגיל, בורר הילוכים גדול, פשוט למראה אך נוח לתפעול.

פולקסווגן T-רוק סביבת נהג
צילום: אוהד אלגוב

תנוחת הנהיגה טובה, המושבים הקדמיים שמרופדים בבד בשילוב אריג דמוי אלקנטרה, נוחים במידה, מציעים תמיכה צידית טובה. במושב תפעול חשמלי לתמיכת גב תחתון כמו-גם הארכה ידנית לבסיס המושב. המרחב בסך הכל טוב, כאשר הגבוהים שבינינו ימצאו כי הקונסולה המרכזית מפריעה לברך הקרובה. הראות החוצה סבירה מינוס כאשר מראות הצד הגדולות צמודות לקורות הקדמיות. לרכב מצלמת רברס, לא כזאת איכותית וללא הדמיית נתיב בסיבוב הגה. כן, אני קטנוני. יש גם מצית לסיגריות, כי שנות התשעים זה באופנה היום.

מפתיע ביחס למקובל בסגמנט, אך ניכר כי הושקע לא מעט עבור היושבים מאחור, ולאלה מושבים נוחים עם אותו ריפוד משובח. המרחב ראוי בהחלט לשניים; מרווחי הברכיים והראש סבירים, זה לכפות הרגליים טוב מאוד. הרוחב היה מאפשר מקום לשלושה, המבנה לא; משענת הגב העשויה פלסטיק תחומה בשני צדדיה, ותעלת גל ההינע גבוהה. יצוינו לחיוב פתחי מיזוג, תאורה בכל צד, שני שקעי USB-C, משענת יד במרכז עם מקום לכוסות ודלת קטנה לאחור. פחות טוב? דיפון הדלתות מושקע פחות.

פולקסווגן T-רוק אבזור
צילום: אוהד אלגוב

הרכב עשיר במקומות אחסון, חלקם נדיבים מאוד כמו אלה המתאימים לבקבוקי ליטר וחצי בדיפוני הצד או זה בתחתית הקונסולה המרכזית, וכאלה שמעט פחות כמו שזה שתחת משענת היד בין המושבים הקדמיים.

תא המטען גדול, ונפחו 445 ליטרים. הפתיחה ידנית. סף ההעמסה מעט גבוה, והפתח רחב. בתא המטען רצפה בשני גבהים, גלגל חלופי מוקטן, שני ווי תלייה, שישה ווי עגינה ותאורה.

פולקסווגן T-רוק 2024
צילום: אוהד אלגוב
 

לא מיוחדת, אבל מוצלחת

מכל ההיצע הנ"ל, פולקסווגן T-רוק מוצע כאן עם יחידת כוח אחת – טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס ב-5000 סל"ד ועד ל-6000 סל"ד ו-25.5 קג"מ החל ב-1500 סל"ד נמוכים ועד ל-3500 סל"ד גבוהים ביחס, ליצירת רצועת כוח מכובדת ביותר (4500 סל"ד). התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.3 שניות והמהירות המרבית 207 קמ"ש.

אם המספרים נראים מוכרים, זה לא אמור להפתיע; זו יחידת כוח מוכרת והיא משרתת דגמים רבים של קבוצת פולקסווגן.

פולקסווגן T-רוק מנוע וביצועים
צילום: אוהד אלגוב

150 כ"ס זה לא הרבה בעידן בו לכל מכונית חשמלית ממוצעת יש מעל 200 כ"ס, אבל כאשר מכניסים למשוואה את המשקל הנמוך ביחס 1355 ק"ג – הרי אין כאן מארז סוללות כבד המוסיף לאותן חשמליות גם חצי טון – ולוחצים על המצערת, התוצאה נהדרת. כי בכל זאת, רצועת כוח. 

ובפועל, לא רק היציאה מהמקום אלא גם עקיפה מרובת-מכוניות נעשית ביעילות רבה, ובנוסף התחושה שלי היא כאילו והרכב 'חי'. עניין זה מעלה תהיות בהקשר זה ביחס לחשמליות של עכשיו ושבדרך, שהן יעילות בהרבה, אך שקטות וגם אולי 'קרות'. וזו תחושה שנוצרה במהלך מבחן דרכים לרכב פנאי קטן, לא אקזוטי, כן ותיק, עם ביצועים סבירים, ממש לא מסחררים.

פולקסווגן T-רוק נתונים
צילום: אוהד אלגוב

שילוב ההילוכים נעשה בנעימות ובזריזות, אם כי דוושת התאוצה מאופיינת בהשהיה גדולה, כאילו אומרת "זה גם נעים יותר וזה שומר טוב יותר על המצמדים. ובכלל, למה אתה ממהר". והנה, כן, כאשר צריך לתדלק (כלומר, די מתי שרוצים, בלי לחץ) יש תחנת דלק ממש מולי (ועוד אחת ליד). סליחה, אבל הייתי חייב. 

בכל אופן צריכת הדלק בסיום המבחן עמדה על 14.2 ק"מ/ל'.

פולקסווגן T-רוק צריכת דלק
צילום: אוהד אלגוב
 

נעה היטב

נוחות הנסיעה טובה למדי, הודות לכיול נכון של המתלים הממוקמים מצדם בצד הנוקשה יותר של הסקלה. שברים קטנים נספגים היטב, פסי האטה נגמעים בצורה מכובדת ורק  תיקוני כביש חדים או שברים בינוניים ומעלה מוציאים את המרכב משלוותו. בנסיעה בין-עירונית אותו כיול מוצלח מאוד, סופג היטב את רוב המהמורות, וגם אם מרגישים שיבושים קשים, לא נרשמה חבטה ברוב המוחלט של המקרים. אותו כיול עזר גם לשלוט במרכב במעבר על גלי כביש והוא מרוסן היטב. הרכב צויד בצמיגים עם חתך גבוה יחסית (215/55-17) ולאלה דופן גבוהה מספיק כדי שגם היא תשתתף בספיגת שיבושים למיניהם. 

בידוד רעש המנוע טוב וכשמאמצים אותו, נזכרים שיש לו צליל נעים. בידוד רעשי הרוח סביר בהחלט.

פולקסווגן T-רוק בידוד רעשים
צילום: אוהד אלגוב

בשבילים נוחות הנסיעה טובה כל עוד נשמרים מקטעים אופייניים שם: בורות, שינויי גובה בולטים, מעברי מים אגרסיביים. נוחות הנסיעה אפילו מרשימה במהירויות גבוהות, אבל אלה אינן מהסוג שכדאי להגיע אליהן בשבילים...

היכולת הדינמית של T-רוק טובה מאוד, הרבה מאוד הודות לאותו כיול מתלים המשמר זוויות גלגול מרוסנות. ההגה שותף טוב לנהיגה כזאת בזכות כושר הפניה טוב (וגלגל ההגה עושה נעים באצבעות של הידיים). לזכותו גם דוושת בלם עם נשיכה ראשונית בדיוק במידה הנכונה. רכב זה הוא פרטנר נהדר לצליחת עיקולים, גם אם אינו מרגש במיוחד.

פולקסווגן T-רוק חווית נסיעה
צילום: אוהד אלגוב
 

מאוד מוצלח, מאוד יקר

פולקסווגן T-רוק הוא רכב פנאי קטן מוצלח מאוד. לזכותו איכות ראויה בתא הנוסעים, אבזור נאות, מרחב טוב ותא מטען מוצלח, ועל אלה הוא מוסיף בנהיגה ביצועים מכובדים ויעילים, צריכת דלק מצוינת, נוחות נאה ויכולת דינמית מכובדת. תכונותיו החיוביות ממקמות אותו בחלק העליון והאיכותי של הסגמנט. 

לחובתו, בעיקר, המחיר: 173,000 שקלים לרכב הנבחן ברמת הגימור הבסיסית (כולל צביעה דו-גונית ב-3000 שקלים, שאפשר לוותר עליה). במחיר זה מתמקם T-רוק, בעיקר, מול דגמים איכותיים הנמצאים בסגמנט גדול יותר. 

פולקסווגן T-רוק סיכום מבחן דרכים
צילום: אוהד אלגוב