כל מי ששקל לקנות רכב משומש בשנים האחרונות, בוודאי נתקל במדיות השונות בפרסומות של חברות הליסינג, המציעות כלי רכב בני 3-4 שנים בהנחות של 30%-40% ממחיר המחירון. אבל בהיותנו עם שהתחנך על ברכי אמרות בסגנון "אני לא מספיק עשיר כדי לקנות בזול" ו"הזול בסוף יוצא יקר", המודעות הללו גם מדליקות בנו את נורת הספקנות – למה בעצם המכוניות הללו זולות? מה לא מספרים לנו – ואיפה הקץ'?
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
ובכן, נתחיל ראשית מהעובדה שבמחירונים השונים מכוניות יוצאות ליסינג "נקנסות" בהפחתת מחיר הנעה בין 10-15%. לא מדובר בהמצאה של אנשי המחירונים הישראליים, אלא בעניין מקובל בעולם המערבי – מכוניות יוצאות השכרה, ליסינג או בבעלות חברה, נמכרות במחיר נמוך יותר מכלי רכב בבעלות פרטית. ההיגיון מאחורי זה היא ההנחה שמי ששילם במיטב כספו על הרכב ישמור עליו טוב יותר מאשר מי שקיבל את הרכב ממקום העבודה או שכר אותו. זה יבוא לידי ביטוי גם בנהיגה עדינה וזהירה יותר ביום יום, וגם בטיפולים קפדניים ואיכותיים יותר. הבדיחות על "הרכב עם העבירות הכי טובה זה מאזדה3 מליסינג" לא נולדו סתם – גם אם הן מוגזמות, כמובן. בארץ, מכוניות בבעלות חברה סופגות את ה"קנס" הגבוה ביותר, בעוד מכוניות יוצאות ליסינג את הקנס הנמוך ביותר. הסיבה – מחברי המחירונים מניחים כי מי שקיבל רכב לשלוש שנים, ואחראי לו בלעדית, יהיה עדין יותר ממי ששכר רכב לתקופה קצרה, וכי הטיפול ברכב בחברת ליסינג מסודר ומוקפד יותר מאשר ברכב עבודה בבעלות חברה. לא ניכנס לדיון האם יש אמת בהנחות אלו, אך נציין כי חברות הליסינג טוענות שהן מקפידות על שגרת הטיפולים אפילו יותר מאדם פרטי. מנגד יש לא מעט בעלי מוסכים הטוענים כי בדרך לקיצוץ בעלויות האחזקה, חברות הליסינג דוחקות בהם להשתמש בחלקי חילוף תחליפיים ברמה נמוכה, ולקצר את הבדיקות במהלך הטיפול למינימום הנדרש.
ליסינג
צילום: מנהל

אבל אם המחירונים קובעים הנחה של 10-15%, מדוע הפרסומות מדברות על הנחות גדולות פי כמה? האמת היא שהמודעות הללו מעט מטעות – משיקולים שיווקיים ברורים (מודעה שזועקת "40% הנחה" מושכת יותר את העין). ההנחה המעשית, לאחר שקלול הגורמים השונים המשפיעים על ערך הרכב, נמוכה בהרבה – כ-10%, ואף פחות מכך במקרים רבים. הגורמים האמורים הם המקוריות (ליסינג), נסועה (נסועה גבוהה גוררת, כמובן, ירידת ערך) והיסטורית תאונות. ברב המקרים כאשר תיגשו למגרש של חברת ליסינג ותבררו לגבי המכוניות במחיר שפורסם במודעה, תגלו כי מדובר במכוניות עם נסועה מרקיעת שחקים (שלא פעם נושקת ל-200,000 ק"מ) והיסטוריית תאונות עשירה, כך שלמעשה ההנחה מהמחיר המשוקלל נמוכה בהרבה.

מכוניות עם נתונים טובים יותר – ללא תאונות משמעותיות ועם נסועה בגדר הסביר (עד 100,000 ק"מ בשלוש שנים) יוצעו בדרך כלל במחיר קרוב מאוד למחיר המחירון המשוקלל (לאחר הפחתת מקוריות ונסועה) – בדרך כלל כ-20% מתחת למחיר המחירון של מכונית מיד פרטית עם נסועה המוגדרת כנורמאלית (כ-17,000 ק"מ בשנה). בדרך כלל, אבל לא תמיד – מדי פעם, מסיבה כזו או אחרת (הצטברות מלאים מדגם מסוים, רצון לפנות מקום במגרשי האחסנה או כל סיבה אחרת) יוצעו דגמים מסוימים, בחברות מסוימות, בהנחות גבוהות יותר. לכן שווה תמיד לעשות סקר שוק בין החברות השונות, בניסיון למצוא מבצע נקודתי שכזה.
ליסינג
צילום: מנהל

לסיכום:
יתרונות בקנית רכב מחברת ליסינג: היצע רחב במקום אחד חוסך זמן והתרוצצות; אפשרויות מימון נוחות; אחריות (שיש לברר היטב את תנאיה, ולקרוא את כל האותיות הקטנות); כאשר מדובר בחברה גדולה ומוכרת, הסיכוי לרמאות ממש (רכב גנוב, זיוף נסועה וכו') קטן מאוד.

חסרונות בקנית רכב מחברת ליסינג: ככלל, מכוניות שנסעו יותר ועבדו קשה יותר מרכב פרטי ממוצע; רמת האבזור היא הבסיסית ביותר שהוצעה לאותו דגם באותן שנים; יהיה קשה יותר למכור את הרכב בבוא היום, ומחירו ישקלל "קנס" על היותו יוצא ליסינג.

אין מלכודת בקניית רכב ממגרשי הליסינג, אך יש בהחלט שיטות שיווק אגרסיביות שעלולות להטעות את הצרכן הלא מודע. לכן, כמו תמיד – יש לבצע סקר שוק מקדים לגבי מחיר הרכב בשוק הפרטי, להשוות מחירים בין החברות במציאות ולא על גבי העיתונים, להשוות את תנאי המימון והאחריות – ורק אז להחליט. ואם מדובר ברכב צעיר במיוחד, כדאי להשוות את המחיר מול עסקות "יד ראשונה 0 ק"מ" – יתכן ובתוספת מחיר קטנה תוכלו לקבל רכב חדש לחלוטין.
מדוע מכוניות מליסינג זולות יותר
צילום: מנהל