כל ילד יודע שרכב על שני גלגלים לא יכול לעמוד בכוחות עצמו. המהירות תיתן לו יציבות, ועצירה תחייב אמצעי ייצוב אחר. לא צריך להיות ניוטון בכדי להבין את זה, ואם רכבת פעם על אופניים אתה מכיר את זה. אבל מהירות לא מספיקה, יש גם אחיזה, וכל מי שניהל בצורה מודעת את הרכיבה שלו מכיר את הדאגה המתמשכת למצב האחיזה בין הצמיג הקדמי לאספלט.

אל תוך פיסת הגומי הזו, ששטח המגע שלה עם הכביש לא עולה על גודלו של כרטיס אשראי, מרכז כל רוכב (במודע או שלא) את תשומת הלב שלו. בבלימה, בפנייה, קצה גבול היכולת של פיסת הגומי הזו יתאר בדרך כלל את סוף הנסיעה.

נראה שכבר ברור לאן אני הולך עם זה. על שלושה דברים עומד ה-MP3 (במקרה הזה של מישלן), זה אומר שמלפנים יש כאן שני צמיגים שמשנים סדרי עולמות פיזיקאליים בעולם הקטנועים, ולא רק בגלל האחיזה הכפולה והמכופלת מלפנים. בניגוד לטרקטורון נניח, ה-MP3 יודע לרכון, איך זה עובד? הסבר בהמשך.
פיאג'ו MP3 במבחן ארוך טווח (דיווח שני)
צילום: מערכת אוטו
ה-MP3 מספק יותר אחיזה וביטחון, אך שומר על תכונות ניהוג כשל דו"ג רגיל

חוץ מסידור פורץ דרך מלפנים זה קטנוע רגיל. יש כאן מנוע (חד צילנדרי, 278 סמ"ק) המשודך לתמסורת ואריאטור (גיר רציף) כמקובל. ויזואלית זה שונה מכל דבר אחר. יש כבר לא מעט כלים כאלו על הכביש ועדיין הוא מושך הרבה תשומת לב. החל ב-"תגיד איך זה עובד?" ועד "אתה לא גדול מדי בשביל גלגלי עזר?". בגרסת ה"ספורט" שקיבלנו מושחרים כל חלקי הניקל – זה תורם למראה לטעמי, אבל לא הופך את ה-MP3 לקטנוע יפה. אלא אם לווייתנים הם כוס התה שלך.

שינויים בהרגלי הרכיבה
מעבר להיותו קטנוע, על כל המשתמע מכך, ל-MP יש כמה טריקים מגניבים תחת השרוול. הוא יודע לעמוד, לבד. זה אומר שלא חייבים להוריד רגל ברמזור, לדוגמא. במהירות נמוכה לקראת עצירה ניתן לשלוח את אגודל ימין אל כפתור אשר נועל את המתלה הקדמי (רצוי לעשות את זה כשקטנוע ניצב לקרקע, כן?) ומאפשר לך פשוט לשבת ולחכות לרמזור הירוק. נחמד. אפשר להגדיל לעשות ולהשתמש בבלם הרגל בכדי לשמור על הכלי מפני התדרדרות במצבים כאלו ופשוט לנוח.

מצב זה מתאים גם לחנייה – אין צורך ברגלית צד/אמצע – עצירה, הרם בלם חניה וזהו. זה דורש ממך אפס התעסקות. נחמד מאוד.
פיאג'ו MP3 במבחן ארוך טווח (דיווח שני)
צילום: מערכת אוטו
בלימה ב-MP3 הופכת לפעולה שכל רוכב יוכל להרגיש איתה בנוח
אבל ההקלות הקטנות הללו הן כאין וכאפס לעומת התוספת האדירה לבטיחות האקטיבית. תוספת האחיזה מלפנים אומרת שאתה יכול לשהות במקומות עם אחיזה בעייתית (אספלט חלק/רטוב/חול) בצורה נינוחה לגמרי עם אחיזה ותפקוד שדו"ג אחרים יכולים לחלום עליה. לא משנה אם מדובר בהטיה או בלימה, אתה יכול לנצל הרבה יותר במשך הרבה מאוד זמן ובאופן שלא יתאפשר על שום דבר אחר למעשה.
את כל אלו נותן ה-MP מבלי לדרוש ממך כלום, כמעט. ההתנהגות שלו דו"ג לחלוטין, הוא לא דורש הסתגלות. פקודות היגוי, הטיות – כל אלה מקבילות למעשה לקטנוע רגיל, רק עם תוספת אדירה של יכולת וביטחון.

ואם דברנו על ביטחון – מילה על בלימה. בלימת חירום על דו"ג מצריכה יכולת, ניסיון ותרגול. על ה-MP, סחיטה של שני המנופים תתבטא בעצירה חזקה ואפקטיבית. זו פעולה שכל רוכב יוכל להרגיש איתה בנוח ולא מצריכה יכולות מיוחדות או אימון ממושך. רוכבים מנוסים יותר ירצו עוד עוצמה בבלמים, בייחוד במהירויות גבוהות. אם היה ה-MP הזה מצויד ב-ABS הוא היה מציע מענה מושלם לכל רוכב בכל סיטואציה.

וכל השאר
כל השאר עשוי על הצד הטוב ביותר. תנוחת הרכיבה זקופה, המושב נוח, יש מרווח נדיב לכל כיוון, והמשקף המתכוונן מציע מיגון רוח מעולה. מדרס הרגליים לא מאפשר שליחת רגל לפנים (חלקו הקדמי קרוב וניצב), ולוקח זמן להתרגל לדוושת הבלם במרכז המדרס הימני. גם המושב האחורי מציע איכות חיים טובה וכולל משענת גב יעילה.
פיאג'ו MP3 במבחן ארוך טווח (דיווח שני)
צילום: מערכת אוטו
ה-MP3 מאובזר ועושה רושם ככלי איכותי
בנוסף לזה ה-MP מאובזר למדי, כולל לוח שעונים מפורט ועושה רושם ככלי איכותי מאוד. הוא מרגיש כבד ומאסיבי, מוצק ומשרה ביטחון. המימדים הגדולים מתבטאים גם מתחת למושב, עם תא מטען ארוך וגדול אליו ניתן לגשת בשתי דרכים: האחת כמקובל באמצעות הרמת המושב, והשנייה באמצעות דלת מטען קטנה באחורי הקטנוע. שני אלו מתופעלים חשמלית.

התחושות המוצקות והאיכותיות ממשיכות בנסיעה. היכולת של שני קצוות הקטנוע לספוג ולשכך מצוינות. אין כאן רכות ספוגית, אלא יכולת שיכוך וריסון איכותית. רק במהירויות גבוהות על כביש גלי יורגש מעט חוסר ריסון. מי שתהה איך יתפקדו שני הגלגלים הקדמיים על מהמורות ישמח לגלות שכל אחד מהם יושב על בולם נפרד ומטפל בפני הכביש אינדיבידואלית.
פעולת המנגנון מלפנים יעילה מאוד, כמה יעילה? הנה דוגמא: חלקו הקדמי של ה-MP מאפשר מצב בו הקטנוע נמצא עם גלגל אחד על מדרכה כשהשני נותר על הכביש מבלי לחבוט בידי הרוכב או להשפיע על ההיגוי. דווקא על מהמורות רוחביות אחידות המתלה הקדמי מתקשה יותר ויעביר רעד אל ידי הרוכב.

עוד עניין שידרוש הסתגלות היא התנהלות בפקקים צפופים מאוד. זוויות הצידוד מצוינת וניתן להשחיל את הקטנוע הגדול הזה בפינות שנראות בלתי אפשריות. אבל בסיטואציות האלו נגלה המשקל (236 ק"ג) ומציג מעט סרבול. לוקח זמן להבין איך להשליך את ה-MP מצד לצד, איך להתנהג עם המשקל שלו ולהבין את אופי ההיגוי במהירות זחילה.
פיאג'ו MP3 במבחן ארוך טווח (דיווח שני)
צילום: מערכת אוטו
פיאג'ו MP3. לא רק למי שרוצה לחוות את יתרונות הדו"ג וחושש
מה שמותיר אותנו עם יחידת ההנעה. ה-MP הוא כלי גדול וכבד למדי. היכולת של יחידת ההנעה הזו לשנע אותו טוב. הזינוק מספק לחלוטין מול עדר הקטנועים שמסביב ותאוצות הביניים יעילות מאוד. אנחנו לא הצלחנו להרגיש הבדלים משמעותיים בביצועים מול גרסת ה-400 החזקה יותר. כיול הגיר מצוין, מאפשר תאוצות יעילות מאוד במגוון רחב של תנאים ומאפשר לשייט במהירות חוקית בקלות יחד עם תאוצה מורגשת הישר אל גבולות ברירת הקנס בישראל.

מה שבולט בכל רגע עם הקטנוע הזה, היא העובדה כי השלדה הזו יכולה לטפל במנוע גדול וחזק משמעותית. וכך יוצא שה-MP3 עבד אצלנו קשה מאוד, למעשה מרגע ההנעה ועד רגע הכיבוי שלו הוא נמצא במצב של מצערת פתוחה לרווחה. גם בתנאים הללו הוא מציג צריכת דלק של 18.4 קילומטר לליטר. אנו משערים כי נסיעה רגועה יותר תשפר את הנתון הזה פלאים.

קטנוענות – הדור הבא
זה שנים שעולם הדו"ג מנסה לפנות לקהל חדש. יתרונות הדו"ג בכל הקשור ליעילות תנועה, זיהום וצריכת דלק מוכרים וידועים לכל. לצד אלו ידועה לכל גם הסכנה הטמונה בשני גלגלים. פיאג'ו לא המציאו את הגלגל מחדש, אבל הם כן המציאו את הקטנוע מחדש. הם עשו זו בצורה מרשימה מאוד עם שלל יתרונות וכמעט ללא חסרונות. הפתרון הזה יקסום לא רק למי שרצה לחוות את יתרונות הדו"ג וחשש, אלא גם לרוכב המנוסה שיבין את האפשרויות והבטיחות שנחים בין גלגלי ה-MP.

פיאג'ו המציאה את הקטנוע מחדש עם ה-MP3