מרצדס SLS GT3 הזוכה, עם הנהגים מקסמיליאן בוק, מקסמיליאן גוץ וברנד שניידרמרוץ הסיבולת הבלגי, 24 השעות של ספא (Spa), התקיים בסוף השבוע האחרון והסתיים היום (א'). הוא עושה את זה כמעט מתחת לרדאר ולגמרי בצלם של מרוצי סיבולת אחרים כמו 24 השעות של לה-מאן – המרוץ הוותיק וכנראה המפורסם בעולם – ו-24 השעות של נורבורגרינג – שמתקיים במסלול המפורסם בתבל. זאת למרות ההיסטוריה המרשימה של המרוץ, שהתקיים לראשונה ב-1924 – שנה בלבד לאחר המרוץ הראשון בלה-מאן.
מה שהחל כמבחן ליכולותיהן של יצרניות בלגיות להתחרות מול יצרניות מחו"ל ולשפר את הביצועים שלהן בלה-מאן. כמה יצרניות בלגיות אתם מכירים? בדיוק. במרוצת השנים, רק אחת כזו, חברה בשם אקסלסיור (Excelsior), הצליחה לנצח במרוץ הסיבולת, אי-שם ב-1927 (ב-1932 היא כבר נמחקה ממפת תעשיית הרכב). מאז ועד היום, למעט הפסקה של 11 שנים בשנות ה-50'-60', מתקיים המרוץ במתכונות שונות, ממכוניות רגילות ועד למכוניות GT (אך ללא המכוניות הייחודיות המוכרות לנו ממרוצי הלה-מאן של ימינו).
כיום, מתקיים מרוץ 24 השעות של ספא כחלק מסדרת המרוצים של בלאנפאן (Blancpain), על-שם יצרנית שעונים שוויצרית המשמשת נותנת חסות לאירועי הספורט המוטורי. אלפי צופים מגיעים בשביל לראות קבוצות, המחולקות ל-3 קטגוריות (שעומדות בקנה אחד עם הרגולציות של ארגון ה-FIA למכוניות GT, מכוניות GT3 וכו'), מתחרות ביניהן על התואר הנכסף ותוספת הנקודות לסבב.
יום בספא: מרוץ 24 השעות הבלגי
צילום: מנהל

לאחר מרוצים דרמטיים בשנים קודמות, קיוו המארגנים להמשך ההצלחה השנה וחזרה לאור הזרקורים. כשמדובר במרוצי סיבולת שנמשכים 24 שעות (או "פעמיים מסביב לשעון, כפי שנהוג לכנותם), עם זמן רב לשלל אירועים מכל הסוגים (תאונות, תקלות, גשם ועוד), הדרמה מובטחת. וכך היה גם במרוץ שהסתיים היום אחר הצהריים – למרשלים הייתה עבודה רבה בפינוי חלקי מרכב שונים מהמסלול, מכונית הבטיחות הגיחה 5 פעמים במהלך המרוץ, מזג האוויר הפך גשום בשעות הלילה והקרב על ההובלה היה צמוד לאורך רוב הזמן. מתוך 66 הקבוצות שהתחילו את המרוץ, אגב, רק כמחצית סיימו אותו (התוצאה נמדדת לפי מספר ההקפות שביצעה המכונית ב-24 שעות, ולא לפי מי חוצה את קו הסיום).

המנצחת הגדולה השנה הייתה מרצדס SLS GT3 של סדנת HTP הגרמנית (הייתה שלישית במקצה הדירוג). אם השם הזה מוכר לכם, זה בגלל שזוהי אותה קבוצה לה שייך אלון דאי שלנו, שמתחרה איתה במרוצי ה-FIA GT. זהו הניצחון הראשון של מכונית של מרצדס במרוץ ההיסטורי מזה 64 שנים. מכוניות האסטון מרטין (ראשונה במקצה הדירוג), פרארי (שנייה), פורשה, ב.מ.וו ועוד רבות – לא יכלו למכונה הגרמנית, שפעלה היטב ונהנתה מעצירה מוקדמת יחסית ברחבת הטיפולים – מה שנתן לה יתרון בהמשך כשהיא מנצלת את עצירותיהן של מתחרותיה, שגם סבלו מצפיפות ברחבה. את המרוץ סיימה ה-SLS כשהיא נהוגה על-ידי ברנד שניידר בן ה-49 – נהג פורמולה 1 בעברו, בעל 5 אליפויות DTM ואליפות FIA GT אחת ברזומה. למקום השני הגיעה מכונית פורשה של קבוצה גרמנית נוספת (מאנת'יי – Manthey) ולמקומות השני והשלישי הגיעו מכוניות של אודי השייכות לקבוצות שונות. נהג מוכר נוסף שהשתתף במרוץ הוא ברונו סנה (Senna), נהג פורמולה 1 לשעבר. על אף ניסיונו המקצועי, סנה לא הגיע לתוצאות ראויות לאזכור.
יום בספא: מרוץ 24 השעות הבלגי
צילום: מנהל

בסופו של יום סיפק המרוץ מידה מסוימת של דרמה, אך לא במידה מספקת על-מנת למשוך אחריו את עדרי המעריצים, כפי שעשו מרוצים מקבילים. עושה רושם שהמרוץ הבלגי, איבד משמו ומשיכתו (טוב, נו, 70,000 צופים מוכיחים שזה לא לגמרי נכון). בחודש הבא (23-25 באוגוסט) יגיע לשם קרנבל הפורמולה 1 ואז יישא העולם עיניו לבלגיה.