הכנת אמצעים למסלול
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר
מפות: סימון שבילים (מספר 16 ו-18)
מצפן
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום טיול בשטח
אם רוצים: שולחן וכסאות לארוחת הצהריים

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: "מאפסים מד אוץ" עד ל: "מאפסים מד אוץ") יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

המסלול
מסלול טיול מדברי לאורך הגבול עם סיני. מתחיל בנחל ניצנה ויורד דרומה לתוך נחל אלות המקסים. עכשיו, כשציר המסתננים מסיני נחסם ע"י הגדר החדשה, חזר השקט למדבר השומם ואנחנו יכולים לטייל במדבר בין בורות מים לעצי אלה נדירים וליהנות מנהיגה בערוצי הנחלים הרחבים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית לרכב 4x4 גבוה ויכול להיות בעבירות קשה לרכב נמוך ו/או בלי הילוך כוח. מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ. מכיוון שנוסעים לאורך הגבול בין ישראל למצרים, ולמרות הגדר, מומלץ לטייל עם נשק אחד לפחות. אורכו של המסלול כ-60 ק"מ של שבילי מדבר וערוצי נחלים מהירים, ואפשרי לטיול של 6 עד 8 שעות, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.
המסלול עובר בשמורת טבע מיוחדת עם עצי אלה עתיקים. אין לרדת מהשבילים המסומנים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול בו רק בסופי שבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.

אבני דרך
שבטה, ניצנה, עזוז, בארותיים, הרכבת הטורקית, גבעת סלעית, בור הסבח’ה, דרך יאיר פלד, מאגורת קדם, נחל חרשה, הר חמרן, נחל מתנן, נחל אלות, בורות לוץ, הר רומם, הר רמון, צומת הרוחות.

תחילת המסלול
מצומת טללים, שעל כביש 40, יש להמשיך מערבה על כביש 211, לחלוף על פני שבטה, עד צומת ניצנה.
תחילת המסלול בצומת ניצנה שעל כביש 211 בפנייה לכביש 2022 עם השילוט לכפר הנוער ניצנה ולעזוז.
נ.צ. 1 – תחילת המסלול

מתחילים ומאפסים מד אוץ
בצומת ניצנה פונים דרומה ושמאלה, חולפים על פני כפר הנוער ניצנה, וממשיכים לכיוון עזוז.
2.1 ק"מ – צומת חמוקי ניצנה בו ממשיכים ישר ושמאלה על הכביש הראשי.
2.4 ק"מ – צומת עזוז בו פונים ימינה לכיוון עזוז.
2.9 ק"מ – משמאל לכביש המגדל הסגור של עוג׳א אל חפיר.
11.3 ק"מ – צומת הכניסה לעזוז.
נ.צ. 2 – עזוז.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה במזלג לכיוון הגשר הישן של הרכבת הטורקית, מסומן בשלט "לרכב פרטי בלבד".
0.9 ק"מ – צומת שלאחריו מסתיים הכביש ובו ממשיכים ימינה וישר לשביל כבוש היטב לצד שרידי הסוללה הישנה של הרכבת הטורקית (אפשר לפנות שמאלה לחניון באורתיים – חורשה מוצלת ומקום מצוין לארוחת בוקר).
4.2 ק"מ – יוצאים משער ונעצרים בכביש הגבול הישראלי, כשממול גדר הגבול החדשה ומעבר לה עמדת משמר מצרית.
נ.צ. 3 – צומת הגבול.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על כביש 10, ומיד לאחר סוללת האבנים פונים שמאלה לשביל המקביל לכביש. לאחר כ-50 מטרים על השביל, פונים שמאלה לשביל המטפס על הגבעה (סימון השבילים האדום לא ברור בקטע הזה).
0.6 ק"מ – לאחר שהשביל נסע במקביל לגדר פונים שמאלה ויורדים לצומת שבילים.
0.7 ק"מ – צומת שבילים מתחת לתורן של אמצעי תצפית של "גבעת סלעית" – אתר צבאי/ מנהלת הגדר.
נ.צ. 4 – גבעת סלעית.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה, לשביל מסומן באדום, הנכנס לעומק השטח.
0.3 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה.
0.4 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 5 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה בצומת לשביל כורכר כבוש מעל הגדר החדשה.
2.7 ק"מ – בטיפוס עד 'גבעת חרת' שם השביל האדום פונה שמאלה ומתרחק מהגדר.
3.1 ק"מ – השביל חוצה פתחה של ערוץ וממשיך ישר וימינה.
3.2 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 6 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ויורדים עם השביל למטה לכיוון גדר הגבול.
0.4 ק"מ – יורדים ירידה קשה במיוחד – אפשר לחנות כאן וללכת ברגל כ-200 מטרים.
0.5 ק"מ – צומת בתחתית הירידה הסלעית בו פונים ימינה לתוך הערוץ.
0.6 ק"מ – בור הסבח'ה – נחבא בפתח קטן באדמה ליד שיח גדול ולרוב מכוסה כדי למנוע אידוי.
יורדים לבור בזהירות עם החבל והסולם המאולתר, ומגיעים למאגר תת קרקעי גדול, מלא מי מעיין זכים אשר מזמינים את המבקרים לשחייה מרעננת.
נ.צ. 7 – בור הסבח’ה.

מאפסים מד אוץ
משלבים ל-Low (הילוך כוח) ומטפסים בחזרה על השביל לכיוון נ.צ. 6, סה"כ כ-700 מטרים. או שאפשר לחזור דרך כביש 10 כ-5 ק"מ צפונה עד לצומת שמתחת לנ.צ. 5 – תורן התצפית שבגבעת סלעית ואז דרומה על השביל המסומן באדום 3.5 ק"מ עד לנ.צ. 6.

פונים ימינה ודרומה על הדרך הכבושה והמסומנת באדום, היא הדרך על שמו של יאיר פלד.
יאיר פלד – סייר, איש מדבר, סגן אלוף בצה"ל, מפקדה של סיירת צנחנים ואגדה עוד בחייו. נרצח בנחל סרפד (כ-10 ק"מ מזרחית לנקודה זו) על-ידי בדואים בשנת 1959 בזמן ניווט בדד. נשקו וציודו הצבאי נגנבו ועד היום טרם נתפסו המבצעים או נפתרה תעלומת הרצח. על שמו נקראת דרך הפטרולים הישנה הנמצאת מזרחית לכביש ולגדר החדשה שבין ישראל לסיני.
2.6 ק"מ – צומת שבילים בעיקול הדרך.
נ.צ. 8 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה לשביל לא מסומן היורד בערוץ הנחל. יתכן ותצטרכו להזיז מעט אבנים ו/או להשתמש במכוון קרקעי כדי לתמרן בין ערוצי הזרימה שסחפו חלק מהדרך.
1.3 ק"מ – בערוץ הנחל פונים שמאלה וצפונה עם השביל הראשי.
1.4 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה ומזרחה.
2 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 9 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון דרום מזרח.
0.9 ק"מ – צומת בו פונים ימינה.
2.1 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ומזרחה.
2.4 ק"מ – השביל יורד לתוך ערוץ הנחל ובו נוסעים מערבה בתוואי שעלול להיות פחות ברור בגלל הסחף של הנחל.
2.9 ק"מ – צומת שבילים ברור המסומן בסימון שבילים כחול ושחור ונמצא צפונית – מערבית לחרבת קדם – שרידי מבנה מרובע שעל הגבעה ואשר נראה למרחוק.
נ.צ. 10 – צומת ליד חרבת קדם.

מאפסים מד אוץ
נוסעים דרומה על השביל המסומן שחור.
0.1 ק"מ – משמאל וממזרח לשביל על הגבעה בולטת חרבת קדם.
0.3 ק"מ – צומת מאגורת קדם.
פונים שמאלה ומזרחה על השביל המסומן ללא צבע (רק שני פסים לבנים ללא צבע באמצע) ומתקדמים לכיוון המחפורות הלבנות.
0.7 ק"מ – בסוף השביל המסומן בור מים חצוב וגדול (יבש רוב השנה) הנמצא תחת עץ אשל.
נ.צ. 11 – מאגורת קדם.
חוזרים לאחור על השביל המסומן ללא צבע.
1.1 ק"מ – הצומת עם השביל המסומן בשחור.
נ.צ. 12 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן בשחור הנכנס ויוצא לפרקים מנחל חרשה.
3.4 ק"מ – צומת T במפגש נחל חרשה עם נחל מתנן – בדיוק מזרחית ומתחת להר חמרן.
נ.צ. 13 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה עם השביל השחור.
0.8 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 14 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים חזק ימינה ודרומה עם השביל שחור (הסימון השחור לא ברור בתחילת הדרך) ונוסעים דרומה בתוך ה"דשדש" של נחל חרשה.
6.2 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר וימינה.
13.1 ק"מ – צומת מפגש ערוצים של נחל חרשה ונחל אלות.
נ.צ. 15 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן כחול, דרומה לתוך נחל אלות.
אלה אטלנטית – כ-150 אלות אטלנטיות מקסימות, חלקן בנות 800 שנה, גדלות בנחל אלות ובנחל סרפד המקביל. נחלים אלו זורמים צפונה מקו פרשת המים של הר הנגב בגבהים של 800 עד 1,000 מטרים מעל פני הים. גובהן של האלות מגיע לכדי 5-6 מטרים כתלות בכמות המים המזינים את האלה במהלך השנה – מי נגר עילי, מי גשם ומי תהום. מקור העץ הוא מהרי האטלס של מרוקו – שם גדלות האלות בגובה של כ-1000 מטרים ומעלה. הפירות של האלה האטלנטית מכוסים בקליפה – ומ"אלה אמיתית" אנו נהנים מפיסטוקים.
1.6 ק"מ – השביל עולה מתוך ערוץ הזרימה של הנחל ומטפס על הגדה ומכאן יורד ומטפס לנחל. לאחר כ-11 ק"מ מטפס השביל למרגלות ראש אלות – כיפה עגולה ובולטת בגובה 980 מטרים.
13.7 ק"מ – השביל מגיע לחניון הבנוי של בורות לוץ.
במקום חניון לילה עם סככות מוצלות, שירותים וברז מים זורמים.
נ.צ. 16 – בורות לוץ.

מומלץ להחנות במקום ולצאת להליכה רגלית בין בורות המים (החרבים רוב השנה) והבוסתן שמסביב.
כשניים וחצי קילומטרים משיא הגובה בנגב (הר רמון, 1,033 מטרים מעל פני הים), פזורים בורות מים חפורים המלמדים על התיישבות עתיקה המתוארכת לתקופת שלמה המלך – לפני כ-3,000 שנים ומטרתה הייתה ליצור חיץ בין נוודי המדבר (שנהגו לפשוט ולבזוז) לתושבי ארץ ישראל. נראה שההתיישבות במקום, המבנים, בורות המים והסכרים שימשו את עם ישראל עד תקופת גלות בבל (586 לפני הספירה) ומאז ננטש המקום. בורות המים אוספים נגר עילי של מים (גשם) בתקופת החורף ונשארים מלאים עד האביב. בעבר האזור היה מעט גשום יותר (והבורות תוחזקו טוב יותר) והמים שנאגרו הספיקו לגידולים ולשתיה גם במהלך הקיץ.

מאפסים מד אוץ
1.1 ק"מ – חולפים על צומת המובילה להר רומם (נמצא מערבה עם השביל השחור).
1.4 ק"מ – כביש 171 המחבר את צומת הרוחות שעל כביש 40 עם צומת חריף שעל הגבול עם מצרים וכביש 10. ממול הירידה למעלה ערוד ולתוך מכתש רמון.
נ.צ. 17 – כניסה לבורות לוץ.

עד כאן כ-55 ק"מ של מסלול טיול בשטח.

מאפסים מד אוץ
למצפה רמון יש לפנות ימינה על כביש 171 (שמאלה על הכביש להר חריף וכביש 10 שסגור לתנועה בקטע זה).
חולפים על פני הכניסה לבה"ד 1.
28.3 ק"מ – עד צומת הרוחות שעל כביש 40.
נ.צ. 18 – צומת הרוחות.

סוף מסלול – עד כאן כ-85 ק"מ של מסלול הטיול.
פנייה ימינה ודרומה על כביש 40 לכיוון מצפה רמון ואילת.
פנייה שמאלה וצפונה על כביש 40 לכיוון שדה בוקר, צומת טללים ומרכז הארץ.