הבחירות אומנם כבר מאחורינו, ועושה רושם ששאלת הלגליזציה לא באמת תעלה על הפרק גם בקדנציה הזאת. ובכל זאת, מדובר בנושא שהולך ותופס (לאט ובשאנטי) תאוצה – במיוחד לאחר שמספר מדינות בארצות הברית החליטו להפוך את הגראס לחוקי. עם החוקים החדשים, נקבע גם רף מותר לכמות החומר בדם בעת הנהיגה בדומה לנהוג עם אלכוהול. הרף שנקבע עומד על 5 ננוגרם למילילטר. אבל עד כמה באמת משפיע התוצר של צמח הקנביס על היכולות שלנו בזמן נהיגה? צוות כתבים של רשת CNN החליט ללכת ולבדוק.

המקום – מדינת וושינגטון שבצפון מערב ארצות הברית – אחת משתי מדינות (לצד קולורדו) הראשונות שבחרו לאשר את השימוש בסם. המשתתפים – שלושה מתנדבים מקומיים: משתמשת קבועה במריחואנה לצרכים רפואיים, בחור שמעשן בסופי שבוע בלבד ובחור נוסף שמעשן רק לעתים רחוקות.
מורה נהיגה, מסלול קונוסים ובאנג. נשמע כמו בדיחה, אך מתאר מצב מציאותי לחלוטין. שאיפה פה, נשיפה שם ומהר מאוד עוברים המתנדבים את הרף החוקי. המעשנת הקבועה אפילו הגיעה לניסוי עם פי 3 יותר מהמותר.

אבל זה לא משפיע להם על הנהיגה. אם כבר, הם נוהגים ביתר זהירות כאשר חלקם מעידים על תחושת פרנויה. כבר באמצע הדרך היו שלושת המשתתפים עם עד לפי 5 מהכמות המותרת בדם. אבל רק לאחר שעישנו כ-0.9 גרם כל אחד מתחילות ההשפעות להיות ברורות עם ביטחון יתר או לחלופין חוסר ביטחון מובהק. המשתתפת ה"מנוסה" אף עברה את הכמות הזו והגיעה ל-1.4 גרם של מריחואנה עד שהיה ברור שהיא אינה כשירה לנהיגה.

קשה לקבוע כי מסקנות הניסוי הינן חד-משמעיות. זה רחוק מלהיות ניסוי מדעי עם תנאי מחקר או קבוצת בקרה, וישנם מחקרים רבים בנושא עם תובנות לכאן ולכאן. המסר לתושבי המדינות בהן הוחלט לאשר את השימוש במריחואנה צריך להיות – נתנו לכם, תיהנו מזה, רק אל תנהגו אחר כך. והמסר לנו – פה זה לא חוקי, וחסר לכם שתיתפסו נוהגים תחת השפעת סמים.