משרד התחבורה מציג תוכנית לצמצום מספר הנפגעים בתאונות אופניים. התכנית שפורסמה אתמול (יום א'), מתייחסת לשישה מרכיבים עיקריים: תשתיות, אכיפה, חקיקה ונהלים, פרסום והסברה, חינוך והדרכה ומחקר ומידע.

תשתיות: יורחבו וישודרגו שולי הכבישים הבינעירוניים במקומות המועדפים לרוכבי האופניים. בין השאר יכלול השדרוג סימון ושילוט מיוחד לנהגים שיסב את תשומת ליבם לרוכבי האופניים. במקביל, יסללו שבילים לרוכבי האופניים במספר מתחמי רכיבה מועדפים ברחבי הארץ, בהם קיימת כבר היום פעילות רכיבה ענפה.
אכיפה: אגף התנועה במשטרת ישראל יגביר את האכיפה על רוכבי האופניים וכן כנגד נהגים המסכנים את הרוכבים, בעיקר בסופי שבוע. על פי המשטרה, לאחרונה נערך פיילוט למתחם רכיבה מועדף – "משולש לטרון" – שהוכיח את עצמו מעל למצופה.
חקיקה ונהלים: בימים אלה מגבש משרד התחבורה מספר תיקוני חקיקה חדשים, וביניהם: חובת רכיבה על אופניים בשולי הכביש, איסור רכיבה כתף מול כתף, הגבלת גיל הרוכבים בדרכים בינעירוניות מ-12 ומעלה, חיוב רכב ליווי לקבוצה בת 10 רוכבים ויותר, חובת שמירה על מרחב בטיחות של הנהגים מרוכבי האופניים והגברת אמצעי המיגון הבטיחותי של רוכבי האופניים.
פרסום והסברה: לאחרונה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצאה בקמפיין "רוכבים בטוח בדרכים" שכלל העברת מסרים, לנהגים ולרוכבי האופניים ובכללם גם לעובדים זרים המרבים להשתמש באופניים. בנוסף, בכוונת הרשות להפיץ חוברת כללים והנחיות על רכיבה בטוחה בפורומים פנימיים של רוכבי אופניים, בפייסבוק ובחנויות למכירת אופניים.
חינוך וההדרכה: הרשות הלאומית תערוך השתלמויות למדריכי רכיבה בעיר, לצורך הדרכת בני נוער ומבוגרים ותעודד פתיחה של מרכזים לרכיבה בטוחה בשעות אחר-הצהריים עבור חובבי האופניים.
מחקר ומידע: לא הוצג לעת עתה.

בשנים האחרונות, עם העלייה בפופולריות של רכיבת כביש ספורטיבית, קבוצה זו הפכה לקבוצת סיכון. מנתוני הרשות הלאומית עולה כי בחמש השנים האחרונות נהרגו בתאונות 75 רוכבי אופניים. המוכרות ביותר מביניהן היו התאונות בה נהרגו שנאור חשין, שלום גרוסמן ויצחק סימון.
בעקבות התאונות הוקמו בשנה האחרונה 3 ועדות שונות: ועדה בראשות פרופ' שלום הקרט למיפוי הפעילות הקיימת והמתוכננת של רוכבי האופניים; ועדה שמונתה על ידי מפכ"ל המשטרה, בראשותה של נצ"מ אורית ידיד שהתמקדה יותר בתחום הרכיבה הספורטיבית; וועדה ברשות המדען הראשי של הרשות הלאומית ד"ר שי סופר, שבחנה את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשות התאונה בכביש 3 באוגוסט 2011 בה נהרגו גרוסמן וסימן ונפצעו חמישה.

"השימוש הגובר באופניים, בכבישים בינעירוניים מצריך מציאת פתרונות על ידי כל הגורמים הנוגעים בדבר, שישמרו על בטיחותם של רוכבי האופניים ויגנו עליהם מפני פגיעה אפשרית של כלי רכב בדרכים." אמר שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, התוכנית הזו שהי פרי עבודתם של שלוש הוועדות, יספקו מענה הולם לשימוש ההולך וגובר באופניים.