"התופעה של מירוצי מכוניות היא תופעה מסוכנת". כן, חזרתי על זה שוב כדי להדגיש פה נקודה. אין "אבל". אין תוספת של "פיראטיים". פשוט וברור: מירוצי מכוניות. ללא סייג וללא תנאי.
 
הדברים נאמרו על-ידי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, בסרטון שהופץ על-ידה בעקבות התפיסה המתוקשרת של חבורת הצעירים שהתחרו בכביש 44. לכאורה, חקירה סטנדרטית כמותה ראינו עשרות פעמים בעבר. רק שהפעם המשטרה פשוט יצאה מכליה בכדי שכולנו נדע על ההישג המופלא. ולא הייתי נזעק כל-כך אלמלא אור ירוק הייתה מזדעקת גם היא למהר ולפרסם את חלקה בפרשה. לא שיש לי משהו כנגד פועלה של אור ירוק בתחום הבטיחות בדרכים, אני פשוט חושב שהם לא עושים לעצמם שירות טוב במיוחד כשהם מפרסמים סרטון כל-כך מגוחך.
 
 
מה רואים שם?
למי שהצליח לפספס, מדובר ביחידה שלמה של שוטרים שביצעה מארב רב-תחכום ועתיר מצלמות וידאו, בכדי לתפוס על חם חבורת צעירים עם מכוניות ספורטיביות, שמבצעים עברות תנועה לא הרבה יותר חמורות ממה שאני רואה על הכביש מדי יום ביומו. בסרטון נראית קבוצת המכוניות ממספר רב של זוויות צילום, כשהיא נוסעת באיטיות בשורה בכביש 44 מרובה הנתיבים. ארבע מכוניות מלפנים ושתיים משמשות כמאסף. לפניהן ריק למרחק מאות מטרים. מאחור מתחילות להגיע מכוניות אחרות, ולפני שיספיקו להתקרב מוזנק ה"מירוץ" והרביעיה שבראש מאיצה קדימה. תוך כדי מפרשנים השוטרים את ה"מירוץ" המסוכן, כאילו שיש קשר בין מירוצים אמיתיים לקשקוש הזה.
 
הצדקנות הזו מכעיסה אותי: איפה המבצעים כנגד צמיגים פגומים ובלמים לא תקינים? איפה השוטרים שיעצרו את חותכי הנתיבים וגונבי הרמזורים? תאמינו לי – יש רבים מהם בסדרי גודל מאשר יש "משפרי מכוניות". וגם על עניין השיפורים יש לי מה לומר. בסרטון קובע מר אבואב: "לוקחים את כלי הרכב, מכניסים לתוכם חלקים לא תקניים, מעצימים את היכולות של הרכב". קובע ומכליל. האם החלקים תמיד אינם תקניים? האם העצמת היכולות תמיד שלילית? האם המדינה בכלל נתנה לאותם נהגים ברירה? מי הסמיכך לקבוע שיונדאי עם פילטר פתוח היא מסוכנת יותר מב.מ.וו מקורית עם הספק כפול? והאם גולף עם תוכנת ניהול מנוע חדשה (צ'יפ, בעגת הרחוב) היא סכנה לציבור לעומת, נניח אימפרזה STI שנמכרת כיום עם 300 כוחות סוס היישר ממחסן היבואן?
 
צילום: גיא רוטקופ
 
 
מי מסוכן יותר, הרכב או הנהג?
חשוב יותר: המשטרה ממשיכה לעבוד לפי ההנחה המוטעית מיסודה שהרכב הוא המסוכן ולא הנהג. השוטרים מגמגמים על "התקנה חאפרית" ונצמדים להתעסקות קטנונית במידת הצמיגים וסוג פילטר האוויר המותקן ברכב. נכון, החוק בארץ אוסר על ביצוע שינויים כלשהם לרכב ללא אישור רשמי מרשות הרישוי. אישור שכמובן לא תקבלו, מה שמציב את בעלי המכוניות במלכוד: לכאורה, עשה מה שתרצה בתנאי שתשיג אישור. אבל אישור בחיים לא תשיג, אז אינך יכול לעשות דבר. המשטרה, כתוצאה, לא מבדילה בין הוספת טורבו לבין הרחבת צמיגים או התקנת פילטר פתוח.
 
ושוב אני מביא את דברי אבואב מהסרטון: "הופכים את הרכב לרכב מירוצים שמסכן גם את הנהגים ואת הסביבה כולה". הבנתם? ראשית הוא קובע שמדובר ברכב מירוצים (מעניין אם תקנות חוק הספורט המוטורי יסכימו איתו בנושא הזה), ושנית הוא מדגיש שאותו רכב מירוצים מסכן את סביבתו! אילו אבואב ושוטריו היו מפעילים היגיון בסיסי, הטענה הזו הייתה מתרסקת להם מזמן בפרצוף. גם כי לא זכור לי מקרה בו רכב החליט בעצמו לנסוע כמו מטורף, אבל בעיקר כי על כל אחד שמתקין פילטר פתוח יש 100 שנוסעים עם לחץ אוויר לא תקין, צמיגים שעבר זמנם, בלמים שדורשים החלפה ומכוניות עם מתלים תקולים, חופשים בהגה ומצב כללי מחורבן. ואני, ששומר על מכוניתי כבבת-עיני, צריך לפחד להגדיל את רוחב הצמיגים שלה ב-10 מ"מ (בשביל שאוכל לרכוש צמיגים איכותיים יותר) כי זהו הרי "שינוי מבנה".
 
לעקור את התופעה המסוכנת הזו מהשורש
עכשיו יבוא אבואב ויצטדק. לא התכוונתי למירוצים מכל הסוגים, רק לתחרויות על הכביש הציבורי. נכון, מנכ"ל אור ירוק, אנחנו יודעים שלזה התכוונת. אבל אם התכוונת, למה לא אמרת? למה אתה חוזר ומפמפם לציבור, כפי שעושות המשטרה והתקשורת, שמירוצים זה רע וששיפורים הם רעה חולה שיש למגר? איך היית מרגיש אם היו אוסרים עליך לעשות סקי או צניחה חופשית? מה היית עושה אילו לא היית יכול לקשט את ביתך כרצונך, לשפר את אופניך או לקבוע אילו רכיבים תכיל מערכת הסטריאו שלך? אתה רוצה "לעקור את התופעה המסוכנת הזו מהשורש"? אל תעטה ארשת פנים חמורת סבר ותבקש עוד ניידות ועוד שוטרים. אל תזעיק את התקשורת, שתעטה ארשת פנים חמורה עוד יותר, תשתף פעולה בהעצמת הדרמה ותתייחס לכמה נהגים טמבלים כאל אויבי הציבור. אולי במקום תבקש עוד חינוך ועוד מרכזי הדרכת נהיגה. אולי תבקש מהמשטרה להעלים עין מ"מירוצים" כאלה במנחתים סגורים, כדי להקטין את הסיכוי שהנהגים יבצעו אותם על הכביש? לעזאזל, אולי תבקש כבר מסלולי מירוצים!?!
 
צילום: גיא רוטקופ
 
ואם אתם קוראים את זה ואומרים לעצמכם "טוב שתפסו את הנהגים המופרעים האלה", אז אתם מפספסים את הנקודה לחלוטין. הרי התפיסה הזו תישכח באותה מהירות בה התפרסמה. היא לא הנושא כאן. ואתם ככל הנראה תמשיכו לרטון לעצמכם "איפה הוא חושב שהוא, במסלול מירוצים?" כשמישהו יעקוף אתכם במהירות. רק תשאלו את עצמכם מתי בדקתם לחץ אוויר בצמיגים בפעם האחרונה...