זה שאמריקה היא ארץ האפשרויות (המוטוריות) הבלתי מוגבלות אנו כבר יודעים. הפריווילגיה הנדירה שניתנה לבני ארצו של הדוד סם הנה ללא אח ורע בעולם, וזו הסיבה לכך שעם מינימום תקנים בהם יש לעמוד תוכלו לנהוג פחות או יותר בכל דבר שיש לו מנוע. אם אתם אמריקאים, כמובן.

האחים קאנינגהם היו שם דבר בארה"ב בתחום, איך לומר, רגיש במקצת. במהלך המאה ה-19 הם התפרנסו מבניית כרכרות איכות – ה"מכוניות" של אז, ובין היתר ייצרו כרכרות להובלת חברי הקהילה בדרכם האחרונה, שלא נדע. מין סגמנט שכזה בתחום הכרכרות, אם תרצו. כמובן שאם בדרך האחרונה עסקינן, אל הכרכרה נרתמו מלפנים שלושה או ארבעה זוגות של סוסים שחורים כפחם, נהוגים בידי עגלון חמור סבר שישב בקדמת הכרכרה, גבוה ולמעלה. בלימות חירום או היגויי-יתר בפניות לא באו בחשבון.

ב-1967 התגלגלה – תרתי משמע – כרכרת לוויות מבית קאנינגהם (מודל 1850) לידי ריי פארמר, משפר מכוניות אמריקני בעל חוש הומור מפותח, שהחליט להיפטר מהסוסים שנועדו לגרור אותה, לשפצה ולשפרה ולהתקין מנוע ראוי לתזוזה מכובדת לעולם שכולו טוב. ולכרכרה המקורית יש ייחוס, ובהחלט מכובד; בשעתו התכבד חבר כנופיית 'ג'יימס-יאנגר' של ג'סי ג'יימס הנודע לשמצה – בוב יאנגר – לסיבוב אחרון באמצעותה, בדרכו היגון שאולה ב'לי-סאמיט' שבמיזורי.
בגלגולה המודרני נאלץ ה"סלון" השקוף מאחור לוותר על ייעודו המקורי לטובת המנוע – V8 'המי' מבית קרייזלר בנפח 7.0 ליטר – ש-450 כ"ס שלו שמחו להחליף את קומץ הסוסים בשר ודם ו"על הדרך" לאפשר גם פוטנציאל לשריפת לא מעט גומי על האספלט. גם מיכל הדלק – בכדי לא לפגוע בצורה הכללית – מוקם בתוך הכרכרה, מאחורי המנוע. סרן העץ הקדמי הוחלף בסרן חיפושית ממודל 1963 כאשר הסרן האחורי נתרם על-ידי גופת טנדר פורד מ-1948, כולל בלמי התוף האופטימיים. קישוטים ועיטורים רבים התווספו ליצירה, מקור רובם מהודו, מסוף המאה ה-18, ובהם עיטורי כסף, מתכת רקועה, פיתוח עץ ועוד. ההגה ומערכת ההיגוי הושאלו מפורד מודל T, אם תהיתם.
אקספרס לגיהינום
צילום: Darin Schnabel
ה'בוטהיל אקספרס' (Boothill Express) – כך כינה פארמר את יצירתו החדשה, הפכה לכוכבת תערוכת ותהלוכות ברחבי ארה"ב, ולמרות שמאז הסבתה ב-1967 כבר אינה משמשת להובלת ארונות קבורה, אין ספק שבתור מושכת תשומת לב בכל מקום או אירוע היא עדיין מספקת את הסחורה. עובדה שלפני כשבועיים נמכרה במכירה פומבית בארה"ב לאספן אנונימי בעבור 88,000$. לא רע עבור דו-מושבית מעץ, ללא מזגן או אפילו גג ועם לא מעט בעיות בטיחות...