פורד פוקוס סטיישן (בתמונות – גרסת 1.6 ליטר)לפעמים פרט אחד משנה את כל התמונה. קחו כדוגמה את פורד פוקוס סטיישן: ב-7,000 שקלים נוספים בלבד (125,500 לעומת 118,500 שקל), תוכלו לרכוש את גרסת ה-2.0 ליטרים, ואנחנו מנחשים שלא תצטערו. עם תוספת כוח משמעותית לעומת גרסת ה-1.6 ליטר, מדובר בבחירה שהיא פשוט הרבה יותר טובה. למעשה זו אחת העסקאות הטובות ביותר בתחום המשפחתי בישראל. ואם עוד לא השתכנעתם, אנחנו מוכנים להסביר.

לעין בלתי מזוינת אין הבדל ממשי בין הגרסאות. חיצונית זה מסתכם בגגון כסוף, חישוקי "16 גדולים יותר וחיפויי גלגלים נאים יותר. ובכל זאת הרושם נעים יותר, אז אולי השכנים יבדילו...

אבל מה שחשוב באמת הוא שהמנוע הגדול מטפל בדיוק בנקודת התורפה של פורד פוקוס – הביצועים. במקרה של הפוקוס ההבדל מורגש כבר בליטוף הראשון של המצערת. זה לא מפתיע. עם 145 כ"ס לעומת 100 כ"ס הפרש הסוסים משמעותי, והנייר מאשר: היא מאיצה למאה ב-10.9 שניות, שלוש שניות מהר יותר מה-1.6 ליטר.
בגלל התיבה המעט איטית ויחסי ההעברה הארוכים (זהים לפוקוס 1.6 ליטר) גם היא אינה חורכת אספלט, אבל לפחות יש לה שיניים. אין צורך להתאמץ כדי לשמור על קצב בעליות, ולא צריך לוח שנה כדי לתכנן עקיפה. הכוח הזה הופך את הפוקוס למכונית נעימה ומהנה יותר בכל מצב.
פורד פוקוס סטיישן 2.0: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מנוע ה-2.0 ליטר, שמדבר יפנית באדיבות מאזדה, אולי מעט רועש יותר במאמץ ופחות חלק ממנוע ה-1.6 ליטר, אבל הוא בהחלט שווה את זה, בייחוד כאשר רוב הזמן אין צורך לאמץ אותו. לא עשינו מבחן מדעי, אבל התחושה היא שתצרוכת הדלק אינה שונה מהותית מגרסת ה-1.6 ליטר, עם תשעה ק"מ לליטר במסלול המאומץ, שיכולים להמתח לאיזור ה-12 בשיוט.

מה עוד? לגרסת ה-2.0 ליטר היגוי חשמלי שמתכוון לשלושה מצבים: ספורט, רגיל ונוח (האחרון מעט מיותר). הוא מעט פחות מתקשר אך עדיין מדויק, ואחד הטובים מסוגו. וכדיבידנד יש בלמי דיסק גם מאחור שמשפרים את הבלימה. כעת גם ניתן לאתגר יותר את היכולת הגבוהה של הפוקוס וליהנות מהשילוב בין איזון לתגובות מדודות בהרפיה מהמצערת. כן, לסטיישן הזו יש קצת יותר גם מהאקשן הזה. הצמיגים בעלי החתך הנמוך יותר מציעים יותר יכולת אך הנוחות הטובה נשמרת (ולמרבה הצער גם רעשי הכביש).
זו אחת הפעמים הבודדות בה נושקת גרסת 2.0 ליטר למחירי ה-1.6. וכשזה קורה דווקא בסטיישן, עליה התרגלנו לשלם תוספת, זה כבר מפתה. למעשה זו כנראה מכונית ה-2.0 ליטר הזולה בארץ מה שאומר לא רק בחירה נכונה, אלא גם עסקה משתלמת ביותר.