סקר של מגזין "אוטו" וחברת "איווקס" (המשווקת את מערכת איווקס להתרעה מפני סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק) חושף נתונים מדאיגים לגבי תשומת הלב החלקית שמקדישים הנהגים לעצם פעולת הנהיגה.
50% מהנהגים חשפו כי הם מרוכזים רק 90% מהזמן, 12% התוודו כי מדובר רק ב-80% מהזמן ו-3% הצהירו על פיזור דעת משמעותי עוד יותר. בהתחשב בשברירי השנייה שיש לנו כדי לזהות ולהתמודד עם מצבי חירום, מדובר בנתונים מדאיגים מאוד.

הנהגים, אגב, מודעים לסכנה שבחוסר הריכוז בנהיגה, ורובם (55% מהנשאלים) סיפרו כי חוסר ריכוז הוביל אותם למספר מצבי "כמעט תאונה" בשנה האחרונה, ו-68% מהנשאלים מעריכים כי הוא הגורם העיקרי לתאונות דרכים.

האשם העיקרי בהסחת הדעת? כמובן הסלולארי – 62% מהנשאלים הצביעו עליו כאחד ממסיחי הדעת העיקרים, וכ-30% הודו כי הם עצמם נוהגים לדבר בטלפון בזמן הנהיגה. במקום השני בדירוג מסיחי הדעת נמצאת העייפות (50% מהנשאלים דירגו אותה במקום הראשון או השני) ובפער גדול (כ-12% מהמדרגים) נמצאים ילדים מרעישים במושב האחורי.

לאור נתונים אלו, ברור מדוע יותר ויותר חברות רכב משקיעות משאבים באמצעי בטיחות "חכמים" היודעים להתריע בפני הנהג על מצבי סכנה, או אף לנקוט בפעולות מנע.