קרנות פנסיה מאינדיאנה עתרו היום (א') לבית המשפט העליון בארה"ב בבקשה שיורה לעכב את המכירה של יצרנית הרכב פושטת הרגל קרייזלר לקבוצה בראשות פיאט האיטלקית. העתירה נועדה לאפשר להן לערער על ביצוע העסקה הזו.
הבקשה, שמעבירה את המאבק המשפטי על קרייזלר לערכאה הגבוהה ביותר, הוגשה לאחר שבית משפט פדרלי לערעורים בניו יורק אישר את מכירת קרייזלר לקבוצה בראשות פיאט, קרן של איגוד העובדים וממשלות ארה"ב וקנדה.
תקדים שישפיע על GM
הפסיקה בתיק קרייזלר עשויה לקבוע תקדים משפטי גם לגבי ג'נרל מוטורס , שמשתמשת באותה אסטרטגיה של מכירה מהירה באישור בית משפט לפשיטות רגל.
בית המשפט לערעורים בניו יורק עיכב את סגירת העסקה עם פיאט עד מחר (ב'), כדי לאפשר לקרנות הפנסיה לפנות לבית המשפט העליון בבקשת צו מניעה זמני נגד המכירה, עד שהן יגישו ערעור מלא.
קרנות הפנסיה מחזיקות כ-42 מיליון דולר מתוך האג"ח בערבות של קרייזלר, בסך 6.9 מיליארד דולר. הן טוענות שהעסקה שהתקבלה מפלה לטובה נושים לא מבוטחים של קרייזלר, כמו איגוד העובדים, על חשבונם של הנושים המבוטחים. לדבריהן, קרייזלר ארגנה לעצמה "תוכנית הבראה לא חוקית באמצעות עסקה לא חוקית".
שלוש קרנות הפנסיה והבניין של מדינת אינדיאנה טוענות גם שהממשל האמריקני, שסיפק לקרייזלר הלוואות חירום לפני פשיטת הרגל לפי צ'פטר 11 במאי, חרג מסמכותו, משום שהשתמש לצורך העניין בקרנות חילוץ שהקונגרס הגביל לחילוץ בנקים בלבד.
הערעור הקודם נדחה
ללא מתן צו מניעה על-ידי בית המשפט העליון, העסקה עם פיאט, איגוד עובדי הרכב וממשלות ארה"ב וקנדה תיסגר כבר מחר (ב'). שופט לפשיטות רגל בניו יורק מסר אגב כך, שבית המשפט לערעורים דחה בהרכב של שלושה שופטים את טענות הקרנות נגד אישור העסקה של קרייזלר.
הבקשה למתן צו מניעה הוגשה לשופטת העליונה רות באדר גינסברג, שאחראית על טיפול בערעורים על פסיקות בית המשפט לערעורים בניו יורק. היא יכולה לפסוק בנושא בעצמה, או להפנותו להרכב מלא של בית המשפט העליון.