להשקה הרטובה לחצו כאן (וידאו) RXT 255 iS: מיתלים חכמים, מצערת חכמה, נוחות אדירה ובטיחות משופרתיבואני סי-דו בישראל יודעים שיווק. מזה שנים שהם עורכים השקות רבות-משתתפים לעיתונאים להצגת היצע אופנועי הים (וקצת סירות פה ושם) של מותג Sea-Doo – זאת למרות שמדובר גם כך במותג המוביל בהפרש גדול בעולם ובישראל. אופנוע ים הוא כלי פשוט לתפעול שכמעט כל אחד, אפילו כתבי 'אוטו', יכול לעלות עליו ולתת גז אם פני המים מספיק שקטים.
בשנה שעברה הוטסו עיתונאים לאילת לצורך המפגש עם סי-דו (ראה דיווח כאן, כולל סרטון וידאו), אך השנה הסתפקה חברת עופר-אבניר, היבואנית, בהשטת חבורת עיתונאים גדולה על יאכטה מנועית ממרינה הרצליה, לעבר מפגש עם חלק ניכר מהיצע אופנועי-הים מדגמי 2009. יש לציין כי למרות האירוח הנדיב, חלק מהאורחים לא ממש הסתדרו עם תנאי הים, שלא היה ידידותי במיוחד למשתמש...
בדרך כלל עולם אופנועי הים עובר תהליך של שיפור אבולוציוני הדרגתי מאד, עם מירוץ-חימוש אבולוציוני גם הוא של הספקים וביצועים שזוכה אחת לכמה שנים להסלמה בגלל יצרן כזה או אחר שהחליט שהוא רוצה להיות הילד הכי בריון בשכונה. לאלו מאתנו שלא רוצים לשבור שיאי מהירות על המים או לקפוץ הכי גבוה מעל הגלים, ההבדלים בין 255 כוחות-הסוס של סי-דו ל-260 של קאוואסאקי, למשל, הם באמת לא משמעותיים. אפילו הקפיצה מ-215 כ"ס ל-255 שהתרחשה לפני מספר שנים היא לא כזה ביג-דיל, כי ממילא ברוב המכריע של התנאים בני אדם רגילים לא מסוגלים לנצל את כל ההספק.
אבל השנה הצליחה סי-דו להציג חידוש אמיתי, כזה שעשוי בהחלט לסחוף אחריו את שאר התעשייה – אולי לא באותה מידת חשיבות כמו המעבר למנועי 4 פעימות ב-2002 אבל בהחלט סוג של מהפכה: אופנוע ים עם מיתלים. מבחינת כותב שורות אלו, זו גם היתה המטרה העיקירת, כמעט הבלעדית, של השתתפות בהשקת סי-דו. שאר הדגמים אמנם קיבלו גם הם שינויים פה ושם, אבל אני בטוח שתסלחו לי אם אתמקד בעיקר: דגם RXT iS 255. אופנוע הים הראשון עם מיתלים של ממש. כן כן, מיתלים. משמעות האותיות iS היא Intelligent Suspension (מערכת אשר מהווה חלק ממכלול חידושים הזוכים לכינוי הכללי iControl, "שליטה חכמה"): כל הסיפון העליון של הכלי נע מעלה-מטה על מיתלים סמויים מן העין, עם מהלך של 15 ס"מ. התוצאה היא, פשוטו כמשמעו, ספיגת זעזועים – שפעילה גם בישיבה וגם בעמידה – שמספקת שיפור ניכר ביותר בנוחות הן במפגש עם גלים והן בנחיתה מקפיצות. מבחינה זו, תנאי הים שהיה מאד Choppy, עם גלים חדים ובלתי-אחידים, היו אידאליים לבדיקת המערכת החדשה. וזה עובד, נהדר. אפשר, אגב, לכוון את קשיחות המיתלים באמצעות מתג על הכידון, ליד מתג הטרים החשמלי, אבל משך הזמן הקצר שעמד לרשותי לא אפשר לבדוק את המצבים השונים.
ה-iS איננה החידוש היחיד, כאמור. עוד פטנט יוצא דופן היא מערכת בלימה – ושוב צריך לומר "כן כן, בלימה". הכידון מצויד במנוף בצידו השמאלי אשר יהיה מוכר לכל מי שיודע לתפעל קטנוע או אופניים. לחיצה עלן מנוף זה עוצרת את המנוע, מורידה מעין מדף מאחור מול סילון היציאה ממערכת ההינע, ומפעילה חזרה את המנוע ליצירת כוח דחף בכיוון הפוך מהתנועה. התוצאה היא האטה מהירה שאינה אפשרית באופנועי-ים אחרים, שם החיכוך במים מהווה את אמצעי ההאטה היחיד. מיותר כנראה להכביר מלים עלהתרומה הבטיחותית של יכולת הבלימה על המים.
אותו מנוף ממש פועל בעת עצירה כהפעלת הילוך אחורי. לוחצים על המנוף והכלי נוסע לאחור. ולעומת זאת, ברגע שמושכים את מנוף המצערת בצידו הימני של הכידון, התמסורת משתלבת מעצמה להילוך קדמי ואפשר מייד לתת גז ולהמריא.
בשל תנאי הים פשוט לא ניתן היה להתרשם מכושר העצירה של המערכת, ולו מהסיבה הפשוטה שהיה לא נעים לפתח מהירות של יותר מ-30 קשר: הרחק מהפוטנציאל המלא של הכלי שאמור להיות מסוגל להגיע לסביבות 70 קשר. אבל בשביל זה צריך ים חלק ו/או רוכב יותר אתלטי ואמיץ ממני... צריך רק משיכה קצרה של המצערת כדי להזכיר לך ש-255 כ"ס ממתינים להעיף אותך קדימה, והם עושים זאת בקלות ובזלזול. תוך שניות קצרות כבר מרחף הכלי באוויר מעל הגלים והמוח שלך צועק לך לעצור לפני שזה יכאב...
לעומת זאת, אפשר היה בהחלט לחוש את מערכת המיתלים בעבודה. ההרגשה הראשונית היא של כלי בעל שוקע V עמוק כשל סירת מנוע, עם יכולת פילוח יוצאת דופן של הגלים – עד שמסתכלים על שולי משטח הרגליים ורואים אותו נע מעלה-מטה... אבל זו לא הסיבה היחידה. ה-RXT iS קיבל תכנון שוקע חדש, המכונה S3 ואמור להפחית את הגרר במים ולהיות מושפע פחות מגלים.
חסרון אחד של המערכת ושל הכלי בכלל הוא משקלו. 430 ק"ג טבין ותקילין, שזה כ-60 ק"ג יותר מה-RXT הקודם! בשני המקרים אלו כלים תלת-מושביים שאינם אמורים לספק תכונות ניהוג ספורטיביות יתר על המידה, אבל מפגש קצר עם דגם ה-GTI הצנוע יחסית ("רק" עם 155 כ"ס) הזכיר כי גם כלי תלת-מושבי יכול להיות זריז וחד בתגובותיו על המים. בנוסף למשקל, גם התנודות על גבי המיתלים פוגמות מעט בתחושת ה"חיבור" לכלי – אבל עבורי, אישית, מדובר בטריידאוף כדאי ביותר.
השקה רטובה: סי-דו עם שכל
צילום: תומר פדר
זריז, קומפקטי, אין מה לומר - פשוט מאמי. וגם ה-GTI 155 די בסדר...
מערכת ה-IS מוצעת בשלב זה רק בשני דגמים: ה-RXT עליו רכבנו וה-GTX iS Limited שהוא בעצם זהה מבחינת מבנה אך מאובזר ומצוייד יותר, ובעל כיול נוח יותר של מערכת המיתלים (וקצת יקר יותר).
תזכורת לפוטנציאל הספורטיבי הטמון בכלים החזקים של סידו קיבלנו בזכות דגם חדש נוסף ל-2008, ה-RXP-X 255 RS הדו-מושבי. דגם זה הוא למעשה גרסה של של ה-RXP הקודם, ומדובר כאן באותו מנוע אימתני בעל מגדש-על שמוציא 255 כ"ס משלושה צילינדרים בנפח כולל של 1.5 ל'. אלא שגרסת ה-RS מקבלת עוד שורה של אבזרים ושיפורים – ישירות מהיצרן – אשר מיועדים לחדד את התכונות הספורטיביות, כולל מערכת יניקת מים משופרת למערכת ההנעה ומערכת טרים (VTS) משופרת אשר שוות-ערך לתוספת של עוד כ-15 כ"ס לדברי סי-דו. יש גם כידון ותושבת כידון מגניבים מאלומיניום, ריפוד מיוחד ואוחז למושב ומשטחי רגליים המיועדים להקל על בעלי נטיות לגז פתוח לרווחה. אני מודה כי השיפורים הדינמיים התבזבזו על כותב שורות אלה, שוב בשל תנאי הים, אבל ההבדל של ה-RXP הקל והקצר יחסית וללא מערכת המיתלים לעומת ה-RXT iS הרך, הארוך והכבד היה מוחשי בהחלט (פער המשקל הוא כ-80 ק"ג!), עם תחושה משמעותית יותר זריזה וישירה. את אותו מפרט ואותם שיפורים כמו ב-RXP-X RS אפשר לקבל, אגב, בדגם RXT-X RS התלת-מושבי, שגם הוא מציע חסכון ניכר במשקל: כ-65 ק"ג.
עופר-אבניר מציעה עוד מספר דגמי אופנועי ים (בכללם גרסאות חלשות יותר של הדגמים שתוארו כאן) וכן סירות מתוצרת סי-דו (כפי שניתן לראות בסרטון זה שלנו). לא אלאה אתכם עם פרטים נוספים – אתם מוזמנים לבקר באתר החברה ולראות בעצמכם. אבל אזכיר בכל זאת את המחירים: ה-RXT iS נושא תג מחיר של כ-104,000 ש"ח, עבור ה-GTX iS Limited תשלמו כ-110,000 ש"ח, וה-RXT 255X RS יעלה כ-92,000 ש"ח. יותר מדי עבורכם? ההיצע המיובא לישראל מתחיל ב-GTI התלת מושבי בגרסת 130 כ"ס, וכאן המחיר הוא רק 60,000 ש"ח. היצע הסירות של סי-דו מתחיל בכ-142,000 ש"ח ל"ספידסטר 150" צנועה, ומגיע עד הרבה יותר...