41 שנים אחרים שפולקסווגן גולף GTI המציאה את הקומפקטית הספורטיבית, או "הוט האצ'" בלעז, פולקסווגן חשפה את האפ! GTI, הגרסה הספורטיבית של מכונית המיני אפ! (!up). זו שווקה זמן קצר בישראל, אך לבסוף הותירה את הבמה לאחיותיה התאומות סקודה סיטיגו וסיאט מי, שהצליחו יותר. בשלב זה לא ברור את היא צפויה לחזור אלינו, ולהביא איתה את ה-GTI שתושק באירופה בשנה הבאה. מחברת צ'מפיון מוטורס נמסר כי הנושא נמצא בבחינה.
הגרסה הספורטיבית שאבה השראה מהגולף GTI המקורית, כך פולקסווגן, שאף דאגה לערוך השוואה מקיפה ביניהן בסרטון מיוחד. בין היתר אפשר לציין כי האפ! - שנחשבת כיום כאמור למכונית מיני - לא קטנה בהרבה מאותה גולף GTI שנחשבה למשפחתית קומפקטית. אורכה עומד על 360 ס"מ, 10.5 פחות מהגולף, רוחבה 164 ס"מ לעומת 163 ובסיס הגלגלים שלה ארוך בשני ס"מ מהמשפחתית ההיסטורית - 242 לעומת 240 ס"מ.
נתון נוסף בו חל שינוי דרמטי, הוא המשקל - בעוד הגולף ההיא שקלה 810 ק"ג בלבד, האפ! GTI שוקלת 997 ק"ג, בעיקר בגלל אבזור הבטיחות והמותרות שמקובל כיום. היא גם מצוידת במנוע טורבו-בנזין במקום אטמוספרי, עם שלושה צילינדרים בלבד ונפח של 1.0 ליטר, 115 כ"ס ו-20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד. זאת בהשוואה למנוע ה-1.6 ליטר של הגולף, עם ארבעה צילינדרים, שהפיק 110 כ"ס ו-14.3 קג"מ בלבד ב-5,000 סל"ד.
ביצועים בקטנה: פולקסווגן אפ! GTI
צילום: מנהל
עוד שיפור משמעותי נרשם בתיבת ההילוכים - עם שישה יחסי העברה באפ! לעומת ארבעה בלבד בגולף. וכך למרות נחיתות המשקל הברורה, האפ! מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.8 שניות לעומת 9.0 בגולף, ולמהירות מרבית של 197 קמ"ש לעומת 182 בלבד.
ביצועים בקטנה: פולקסווגן אפ! GTI
צילום: מנהל
מלבד הסיפור הטכני, האפ! GTI מאמצת גם את נוסחת העיצוב של סבתה, עם פגושים חדשים, פסים אדומים מלפנים ומאחור, תגי GTI, תא נוסעים עם מושבים בריפוד משבצות ולא פחות חשוב - חישוקים קלים במידה נדיבה ("17). כן בוצעו שיפורים לכיול המתלים (כולל הנמכה של "15 מ"מ) ולהיגוי, לטובת יכולת דינמית משופרת.
ביצועים בקטנה: פולקסווגן אפ! GTI
צילום: מנהל
האפ! GTI צפויה להגיע לאולמות התצוגה באירופה בתחילת שנה הבאה, בגרסאות שלוש וחמש דלתות. בשלב זה לא ברור האם בכוונת חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית המותג, לשווקה בישראל - זאת לנוכח הכשלון המסחרי של האפ! הרגילה אצלנו.