ארגון מומנטום, ארגון שהוקם בשנת 2016 כחברה לתועל הציבור ע"י קרן 'ביחד' ובשיתוף מספר יבואניות רכב ואיגוד היבואנים, פרסם את מסקנותי מסקר הביקושים שערך. במסגרת הסקר פנה הארגון לכ-450 מרכזי שירות לרכב העוסקים במגוון תחומים ושירותים.

מסקר הביקושים עולה כי כבר כיום מורגש מחסור בכוח אדם מוכשר וישנו קושי במילוי התקנים הקיימים. לטענת הארגון כוח האדם ה"מסורתי" מחזיק ידע מקצועי רב ערך, אך כזה שלא תמיד מתכתב בשורה אחת עם ההתפתחות הטכנולוגית בענף. השינויים המהירים אשר חזינו בהם בכלי הרכב בשנים האחרונות העלו את הצורך בבעלי תפקידים המציגים ידע נרחב באנגלית, מתמטיקה, אלקטרוניקה ועוד. 

מחסור כוח אדם בענף הרכב: הזדמנות לצמיחה או משבר בהתהוות?
צילום: אילן ספירא

המעבר לרכב חשמלי, שתפש תאוצה של ממש בתקופה האחרונה, מאיץ את המגמה מעבר לקצב הצמיחה והשינויים ה"טבעי". לפי הערכות מסוימות עד שנת 2030 כלי הרכב החשמליים צפויים להוות כחמישית עד רבע משוק הרכב המקומי - כלומר, כ-950,000 כלי רכב. הפער בין הדרישה הגוברת לקצב הגיוס יגדל.

מחסור כוח אדם בענף הרכב: הזדמנות לצמיחה או משבר בהתהוות?
צילום: אילן ספירא

מה לגבי נשים בענף? נכון להיום מועסקות בענף הרכב בין 3,500 ל-4,000 נשים בכלל מקצועות ענף הרכב. נתון זה מהווה רק כ-12.5% מכלל המועסקים בענף. לטענת מומחים כיוון זה עשוי להוות מקור צמיחה חשוב לשנים הקרובות.

אז מה התכניות לעתיד? מה חושבים המומחים בענף הרכב? איך מתכוונים לגשת לטיפול באתגר התעסוקה בענף? התשובות בוידאו: