והנה הם שוב עושים לי את זה. 

כמו מכונית מהילדות שלי, שהסתיימה ממש לפני רגע, ופתאום אני מגלה שהיא כבר חברה מכובדת במועדון הגמלאים של מועדון החמש; כמו שירים שאני זוכר שיצאו לרדיו ממש לפני כמה חודשים לרדיו, ועכשיו הם בדבה־דבה־דם של גל"צ באחה"צ; ככה גם אפריליה טוארג שכאילו רק לפני רגע התלהבתי לראותו אותו ברחוב וחלמתי שאולי יום אחד יהיה לי כזה.

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

הימים חולפים, השנים עוברות
ז
ה היה ממש לא מזמן, כלומר לפני קצת יותר משלושים שנה, ימי הזוהר של מפלצות הדקאר של סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים. גם אפריליה רצתה להיות שם, כלומר לפחות עם אופנוע כזה כדי לגזור לעצמה קופון. 

ב־1985 הוציאה אפריליה את טוארג, שנקרא על־שם אותו שבט כחול־כאפיות שחי בשטחי הסהרה בהם עבר ראלי פריז־דקאר (המקורי, האמיתי); פולקסווגן קראה לדגם פנאי שלה בשם זה ב־2002, שמונה שנים לאחר שפסק ייצורו של אותו טוארג.

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

הזמן הוא עכשיו
והנה, 27 שנים לאחר שפסק ייצורו של הדגם ההוא, הוציאה אפריליה בסוף 2021 דגם חדש, מחזירה לחיים אותו שם, ומזכירה לנו שבמקור החלה עם אופנועי שטח וטריאל. בין לבין, אפריליה הבריקה בגרנד פרי אופנועים בשנות התשעים — מקס ביאג'י, ולנטינו רוסי — ובשנים האחרונות הצליחה עם אופנועי הספורט שלה בסופרבייק וכעת היא בליגת העל, עם דגם במוטו GP.

הטוארג ההוא, הבה נודה, לא היה הצלחה גדולה, אבל הרומנטיקה מרפדת את הזיכרונות. אבל אם אפריליה כבר החזירה אופנוע מאותו סוג והעניקה לו אותו שם, ואז עוררה געגועים לילדות ולנעורים — היא לא המשיכה משם. זה הרי אמור לקרות גם מול העיניים, ואני מחפש רמז כמו שני פנסים עגולים, או מכל דלק כפול, או צביעה של פעם (אפשר בעצם, אבל בתשלום נוסף), ואז אני מביט שוב ושוב בכלי ומצר על כך שפרט לשם, אין בדגם החדש כל אלמנט עיצובי שמזכיר את הכלי ההוא. ובכלל, אנשי אפריליה האמונים מתוקף מהותם על סטייל איטלקי, יכולים היו להביא כאן יצירה נאה יותר.

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

מהפאול שבחדר, נעבור לפיל המאוד נוכח בו. אותו מבט מגלה גם, ובאופן בולט ביותר, כי הכוונת של החבר'ה מנואלה (Noale) מוקמה בדיוק בין שני(!) הפנסים של אופנוע אחר, ימאהה טנרה 700, להיט המכירות מיפן. ובכן, אנשי אפריליה החליטו שהם יעשו כזה, אבל עם יותר — עוד הספק, עוד מומנט, עוד טכנולוגיה — יכולת שטח טובה לא פחות, וגם: מרכז כובד נמוך יותר; זה של טנרה גבוה מדי.

האופנוע הוא כאן
השלדה חדשה לגמרי, וזו עתירת חיזוקים, גם כדי להתמודד עם השטח, גם כדי לקחת משא עד 210 ק"ג, הזרוע האחורית עשויה אלומיניום והיא ארוכה יחסית, ולמתלי קאיאבה מהלך מרשים של 240 מ"מ. המושב נעשה צר לקראת מכל הדלק מה שמקל את הרכיבה בשטח. 

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

הדגם ההוא של שנות השמונים התבסס על מנוע רוטקס חד־צילינדרי בנפח 562 סמ"ק שתפוקתו הייתה צנועה (46 כ"ס, 4.6 קג"מ). אבל הזמנים חדשים, והבסיס אחר ומכובד ביותר. המקור הוא RSV4 וזה נחתך בדיוק לחצי, וסידור זה מיושם בהצלחה גם ב־RS660, גם בטואנו. 

זה מנוע ספורטיבי מעולה המוצע גם בגרסה מוגבלת־הספק לרישיון A1, אבל בגרסה המלאה, ולמרות המעבר מאופנוע ספורט שכלל הקטנת מספר הסוסים באורווה מ־95 ל־80 הוא שמח לא פחות ועולה לסל"ד גבוה בששון גדול. הפיצוי על הורדת ההספק (פחות חשוב בשטח) מגיע בדמות הגדלת המומנט (יותר חשוב שם) מ־6.8 קג"מ ל־7.1 קג"מ. המנוע הזה יודע לעבוד ברכיבת שטח טכנית בסל"ד נמוך של פק פק פק — והופ, העלייה הקשה עם האבנים הגדולות מאחור.

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

כנהוג באפריליה של השנים האחרונות, גם האופנוע הזה ולמרות הנפח הצנוע, עשיר בכל טוב טכנולוגי — מצערת חשמלית וארבעה מצבי רכיבה, בקרות מתקדמות לאחיזה ולהחלקות, אפשרות לניתוק ABS, בקרת שיוט.

הוא מתנהג מעולה בכביש המפותל, ונראה (לא ניסינו) שאפשר לערוך איתו גם רכיבות ארוכות בזוג. אבל, עם חישוקי "21 עתירי שפיצים מלפנים ומרווח גחון של 24 ס"מ, ברור שהכלי הזה נועד לשטח וכדאי מאוד לקחת אותו לשם. 

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

ואכן, למרות שהמראה שלו לא הרפתקני מספיק, הוא יכול לאפשר הרפתקאות שטח — והוא פשוט טוב בזה ושם. קל ונוח לרכוב עליו בעמידה, המתלים מתגברים היטב על המהמורות ומרווח הגחון מאפשר מעבר איטי של סלעים.

פותחים רגלית
עופר אבניר העשירה בחודש אחד את הפורטפוליו שלה בגזרה האופנוענית החשובה ביותר, אדוונצ'רים, והשיקה שלושה דגמים מסוגים שונים ובטווח מחירים גדול: הוסקוורנה נורדן 901, CF מוטו 800, אפרילה טוארג 660. 

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

אפריליה מצדה ייצרה אופנוע אדוונצ'ר מוצלח מאוד בקטגוריית הביניים, כלי מאוד "ישראלי" לדרכים היחסית קצרות והמאוד מפוקקות שלנו, המאפשר לרדת לדרכי עפר וגם לקטעי דרך מאתגרים יותר.

טוארג 660 הוא אופנוע ידידותי מאוד, לא מאיים בכלל, לא גבוה מדי בפרט, ועם זאת בעל ביצועים מעולים הקורא תיגר על מלך הגבעה, ימאהה טנרה 700. מול הימאהה המוכח, לאפריליה יתרון במפרט הטכנולוגי שלו, וחיסרון בדמות תג מחיר הגבוה ב־10,000 שקלים.

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

שני האופנועים מתרפקים על שם מהעבר, ואם הקונה של טוארג 660 באמת רוצה כלי שיקשר אותו לשנות השמונים והתשעים, הוא חייב לעשות בו כמה שדרוגים עיצוביים, ובעיקר לא להתפשר ולקחת אותו רק בצביעת הטריקולור Indaco Tagelmust הנוסטלגית בהשראת הכאפייה של שבט טוארג בסהרה, שעולה עוד כמה אלפי שקלים. כי גם לזיכרונות, כך מסתבר, יש תג מחיר. 

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג

אפריליה טוארג 660 / מפרט
מנוע 2 ציל', מקביל, 659 סמ"ק; קירור נוזל הספק/סל"ד 80 כ"ס/9250 סל"ד מומנט/סל"ד 7.1 קג"מ/6500 סל"ד תמסורת 6 היל', מצמד רב-דסקי רטוב, שרשרת שלדה ,צינורות פלדה, מנוע נושא עומס בסיס גלגלים 152.5 ס"מ מרווח גחון 24 ס"מ מתלה קדמי קאיאבה, מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 24 ס"מ מתלה אחורי קאיאבה, בולם יחיד, מהלך 24 ס"מ בלם קדמי ברמבו 2 דיסקים, 30 ס"מ בלם אחורי ברמבו, דיסק, 26 ס"מ צמיג קדמי פירלי סקורפיון 90/90-21  צמיג אחורי פירלי סקורפיון 150/70-18 גובה מושב 86 ס"מ מיכל דלק 18 ליטר משקל יבש 187 ק"ג מחיר 85,000 שקלים

אפריליה טוארג 660 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: רונן טופלברג