ברבעון האחרון של 2022 יחל שיווק דגמי צ'רי בישראל על-ידי קרסו מוטורס, וראשונים יהיו שלושה דגמים שעברו זה עתה תקינה אירופאית – אומודה 5, טיגו 7 פרו, טיגו 8 פרו – כך שלא תחול עליהם מגבלה של כמויות יבוא.

צ'רי הוא יצרן רכב הפועל במספר תחומים באופן שונה מאשר יצרני רכב אחרים בסין, בעיקר בכל הקשור ביצוא לעולם ובייצור בארצות מחוץ לסין. אבל כדי להיכנס להקשר, קפיצה קלה (מאוד) לעולם המספרים של תעשיית הרכב הסינית.

והסיפור שמספרים המספרים מדהים.

תורת המספרים
בכל דרך בה מסתכלים על השינויים שעברה תעשיית הרכב הסינית תוך עשרים שנים, מגיעים לאותה תוצאה: השתאות מוחלטת. כמה מספרים לפרופורציות.

ב-2000 ייצרה סין, אז עם קצת יותר ממיליארד אנשים ורבע, 2 מיליון כלי רכב, 3% מהייצור העולמי. ארה"ב, הגדולה ביצרניות אז, סיימה את השנה ההיא עם 12.8 מיליון כלי רכב, 22% מהייצור העולמי.

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

ב-2021 המצב שונה לחלוטין. סין, עם עלייה של 13% במספר התושבים ייצרה לא פחות מ-26 מיליון כלי רכב, גידול של פי 13(!) בהיקף הייצור ולנתח שוק עולמי של 33%. שליש. האוכלוסייה בארה"ב גדלה ב-20%, אבל ייצור הרכב ירד ב-28% ל-9.2 מיליון כלי רכב, ונתח השוק העולמי שלה הוא 11%.   

עיקר הייצור בסין נועד לשוק המקומי, וכיום פועלות בה עשרות רבות של יצרניות רכב, חלקן הנכבד בבעלות המדינה, אחדות בבעלות פרטית. רבות מהן פועלות בשיתופי פעולה כאלה ואחרים עם יצרנים מאירופה, ארה"ב ומזרח אסיה.

צ'רי פונה לעולם
צ'רי, כמו יצרניות רבות בסין, היא צעירה יחסית בהשוואה למקובל במותגי המערב ויפן, והחברה הנמצאת בבעלות ממשלת סין הוקמה ב-1997. כיום צ'רי היא יצרנית הרכב התשיעית בגודלה שם ואת 2021 סיימה עם קרוב למיליון מכוניות.

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

ההבדל הגדול בינה לבין יצרניות אחרות בסין מוצא ביטוי בהיותה של צ'רי מוטה ליצוא וגם לייצור בארצות העולם. צ'רי החלה לייצא כבר 4 שנים לאחר שנוסדה, וכבר ב-2003 הייתה ליצואנית הרכב הגדולה מסין, וכיום היא פועלת ב-20 מדינות בעולם, באסיה, דרום אמריקה ובאפריקה.

אבל צ'רי לא הסתפקה בכך, והקימה מפעלי הרכבה בארצות בהן היא פעילה, וכיום יש לה 15 מפעלים כאלה.   

צ'רי לא פעלה עד היום במדינות המערב – אבל היא משנה כיוון, וב-2023 תשווק גם שם. בדרך לשם – וביותר ממובן אחד – היא עוברת גם בישראל, וכאמור תשווק כאן מסוף שנה זאת.

הדרך השונה של צ'רי מצאה ביטוי אפילו בכניסה שלה לישראל. היא זו שהודיעה ביוזמתה (בדצמבר 2021) כי תייצא לכאן, ועשתה זאת לפני שהוכרזה זהות היבואן, ועשתה זאת לאחר שיצרה קשר עם משרד יחסי ציבור כאן; G Group.

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

לקראת תחילת פעילותה בארץ באמצעות קרסו מוטורס, שהוכרזה כיבואן הרשמי ביוני, ערכנו פגישה שנועדה רק עבורנו עם שניים מבכירי צ'רי העולמית: ז'נג שנגשאן (Zhang shengshan), סגן נשיא אקזקוטיבי, ושו שינגסון (Xu Qingson), סגן נשיא.

ויש להם לא מעט דברים מעניינים לומר על פעילותה של צ'רי.

עיקר הפעילות
בנוסף לפעילותה של צ'רי ביצוא ובהרכבה בעולם, מציינים אנשיה, יש לה ארבעה מרכזי מו"פ בארבע ארצות: סין, גרמניה, ארצות הברית, ברזיל. "אנחנו מספר 1 בטכנולוגיה" אנשי צ'רי ציינו בגאווה כי יש לה 9 מיליון לקוחות ברחבי העולם.

במרכזי הפיתוח של צ'רי עובדים 7000 מהנדסים ורשומים על-שמה רבבות פטנטים. בדיקות האיכות נעשות בלייזר, "בציוד הרגיש ביותר בתעשייה". הייצור עצמו, מציינים אנשי צ'רי, כולו אוטומטי. בסין, בכל אופן, לפי JD Power (הפעילה שם מ-2010), רמת שביעות הרצון גבוהה מאוד.

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

צ'רי מציינת גידול בפעילותה; עלייה של 36% ביחס לשנה הקודמת, גידול במכירות בברזיל, 150,000 יחידות באינדונזיה, אוסטרליה ובניו זילנד.

החברה מכוונת לקדמה טכנולוגית ויש לכך ביטוי בתכונות כמו זיהוי קול ופנים על-ידי הרכב, פקודות קוליות לנהיגה אוטונומית, נסיעה שקטה ביותר בזכות רמות רעש נמוכות, ומציעה כיום בדגמיה השונים עד 24 מערכות בטיחות.

צ'רי מייצרת מנועי בנזין אטמוספריים ועם מגדש-טורבו, מונעים בגז, יחידות היברידיות וכמובן מנועים להנעה חשמלית בלבד. בעניין זה של אנרגיה ירוקה, צ'רי מפתחת בעצמה את הסוללות וגם מייצרת אותן.

"צ'רי", אמרו לנו, "היא גם כיף לנהוג".

צ'רי מייצרת בסין את דגמי יגואר ולנד רובר (JLR) במיזם שנחנך ב-2012 ובו היא שותפה בחצי עם קבוצת מותגי היוקרה הבריטית, ויחידות ראשונות מיוצרות מ-2014. 

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

הדגמים
כיום יש לצ'רי ארבעה קווי דגמים – בנוסף לאלה של JLR – ואלו הם: אקסיד, שהוא הביטוי שלה ליעילות; טיגו, דגמי SUV, אריזו, מכוניות נוסעים; אומודה, דגם ראשון שפותח כקרוסאובר ומתוך כוונה שיהיה גלובלי.

לישראל יגיעו לקראת תחילת היבוא שלושה דגמי פנאי – כולם קומפקטיים (C-SUV) ברמות אורך שונות, כולם עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 197 כ"ס ותיבה דו-מצמדית 7 הילוכים – שעברו תקינה אירופאית.

אומודה 5, הדגם הקטן ביותר – בסיס גלגלים 263 ס"מ, אורך 440 ס"מ – הוא החדש ביותר ונחנך ב-2021. טיגו 7 פרו הגדול יותר – בסיס גלגלים 267 ס"מ, אורך 450 ס"מ – הוצג ב-2019. טיגו 8 פרו הגדול ביותר – בסיס גלגלים 271 ס"מ, אורך 472 ס"מ – הוצג ב-2018 ומציע שבעה מושבים.

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן

אומודה 5, מדגישים אנשי צ'רי בגאווה, מביא "הרבה רגש, יש לו שבכה גדולה מאוד, ובפנים עיצוב פרמיום נקי".

"הדגמים שאנחנו מציגים הם בעלי יכולת להתחרות עם האחרים. הבנצ'מרק שלנו היא יונדאי, מול דגמים כמו טוסון וסנטה פה".

לקראת פעילות
בתשובה לשאלה בדבר שיווק דגמים חשמליים, נאמר כי "אנחנו מבינים את מקומם של דגמים חשמליים, ויהיו הרבה בשנים הקרובות".

"יש לנו ביטחון רב" אמרו אנשי צ'רי ביחס להשתלבותם בשוק, אך לא מסרו מהם הכמויות או נתח השוק אליו הם שואפים להגיע בישראל.

צ'רי יצרה קשר עם חברת סטארט אפ ישראלית בתיווך השגרירות ואנשיה הבטיחו כי " נשתף פעולה עם חברות מקומיות".

צ'רי מגיעים לארץ - כל מה שרציתם לדעת
צילום: יצרן