חברת פוינטר, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, מפרסמת נתונים אודות פעילות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022. ובכך, מדווחת החברה על עליה של 155% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלה מסמנים האצה בקצב ניסיונות הגניבה שכן במחצית השנה דיווחה פוינטר על עליה של 145% "בלבד" בניסיונות גניבת רכב.

בכל שעה, בכל מקום
לפי פוינטר גנבי הרכב הרחיבו את "שעות פעילות העסק" ופועלים כיום באופן כמעט שווה ואחיד לאורך כל שעות היום. מדובר בשינוי משמעותי מדפוסי הפעילות בעבר שכן מנתוני שנת 2021 עולה כי גנבי הרכב היו פעילים בעיקר בין 22:00 ל-5:00 לפנות בוקר. תופעה זו החלה למצוא ביטוי כבר ברבעון האחרון של שנת 2021 והתגברה לאורך השנה. 

הם לא מפחדים: פוינטר מדווחת על עליה של 155% בניסיונות לגניבת רכב
צילום: פוינטר

עוד נמסר כי ישנה עליה משמעותית בפעילות הגנבים באזור המרכז שחזר להוביל את טבלת הגניבות עם 32% מסך הגניבות, נתון המשקף עליה של 33% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2021. מחוז השרון דווקא חווה ירידה של 34% בניסיונות הגניבה ומתמקם במקום השני עם 25% מסך הגניבות (38% בשנת 2021). אזור השפלה אחריו עם 13% מסך הגניבות (עליה של 44%), הדרום עם 12% מסך הגניבות (ירידה של 29%) ואזור ירושלים עם 7% מסך הגניבות (ללא שינוי). אזור הצפון בולט לרעה עם 11% מסך ניסיונות הגניבה בישראל – נתון המהווה עליה של 120% ביחס לשנת 2021. 

שיטות ואמצעים
בפוינטר מציינים כי בכ-90% מניסיונות הגניבה נעשה שימוש של משבש סלולרי, דבר המעיד על פעילות ענפה של כנופיות מאורגנות הפועלות. כנופיות אלה רוכשות ציוד אלקטרוני יקר המסופק לא פעם ע"י משפחות פשע מוכרות בעלות מגרשי פירוק. בחצי הראשון של השנה הכנופיות השתמשו במשבשים שכאלה "רק" ב-80% מניסיונות הגניבה.

הם לא מפחדים: פוינטר מדווחת על עליה של 155% בניסיונות לגניבת רכב
צילום: פוינטר

לצד השימוש במשבש השיטה הפופלרית ביותר לניסיון גניבת רכב הייתה ונותרה חיבור למחשב הרכב ושכפול מפתח: כ-48% מניסיונות הגניבה נעשים בצורה זו (47% בחציון הראשון). "תקיפה אלימה" – הוצאת מחשב הרכב הקיים והחלפתו באחר – מהווה עדיין כ-34% מניסיונות הגניבה. 

המשך הרשימה, המהווה חלק קטן יחסית מסך הגניבות, דומה למדי לשנים עברו אך מדובר ב"חוויה" מפוקפקת עוד יותר עבור הקורבנות: 9% מסך הגניבות מבוצעות בשיטת "דאבל" הכוללת פריצה לבית ולרכב הצמוד לו במקביל. 8% מסך הגניבות מבוצעות ע"י "משתמש מורשה" אשר קיבל מפתחות וקוד לרכב. שוד וגניבת רכב ממונע היווה כ-1% בלבד מסך הגניבות. 

הם לא מפחדים: פוינטר מדווחת על עליה של 155% בניסיונות לגניבת רכב
צילום: פוינטר

רכבי הפנאי שולטים
בפוינטר מספקים גם נתונים עבור סוג כלי הרכב הנגנבים ביותר. באופן שאינו מפתיע רכבי הפנאי הם הפופלרים ביותר גם בקרב גנבים עם כ-50% מסך הגניבות, עליה של 24% ביחס לשנת 2021. כלי רכב פרטיים מהווים כ-19% מסך הגניבות (24% בשנה שעברה), כלי רכב מסחריים 9% (11% בשנה שעברה), משאיות כ-7% (10% בשנה שעברה), כלי צמ"ה כ-2% (ללא שינוי).

הם לא מפחדים: פוינטר מדווחת על עליה של 155% בניסיונות לגניבת רכב
צילום: פוינטר

אל תיפלו בפח
מרבית הגנבים מקבלים "הזמנה" ולאחר הצלחת הפעולה משנעים בזריזות האפשרית, לעיתים תוך נהיגה פרועה ומסוכנת, את כלי הרכב אל מגרשי הפירוק. אולם לעיתים, לרוב כאשר מדובר בפריצת "דאבל", הגנבים עשויים לפנות לקורבנות הגניבה ולהציע להחזיר את הרכב תמורת תשלום במזומן. מומחי פוניטר ממליצים שלא לענות לדרישות הגנבים ובוודאי שלא להגיע למפגש איתם – אלא לפנות ישירות למשטרה ולדווחת לסוכן הביטוח שלכם.

הם לא מפחדים: פוינטר מדווחת על עליה של 155% בניסיונות לגניבת רכב
צילום: פוינטר