חברת אטיוקה (ETIOCA) – מיזם משולב לייצור רכב ולשיווקו באמצעות תכנית תפעול ייחודית – הציגה את אב הטיפוס של הדגם לייצור ואת התכנית העסקית שלה במילנו. היזם, הישראלי מרק איסחקוב, הציג בפני המוזמנים – עיתונאים ואנשי תקשורת ובהמשך לקוחות פוטנציאליים – את הקונספט הראשון לדגם המדובר (בסגול), אבטיפוס נוסע (בלבן), את השותפים ואת התכנית העסקית הייחודית של מיזם זה.

הדגם
הקונספט ואב הטיפוס תוכננו על-ידי ג'ור'גטו גו'ג'ארו – מי שהקים את הסטודיו איטל דיזיין (כיום בבעלות קבוצת פולקסווגן) שעיצב כמאתיים דגמי קונספט ולייצור – ועל-ידי בנו פבריציו, ואלה היו גם באירוע ונשאו דברים.

הייצור של שתי היחידות נעשה על-ידי קוג'יולה, בונה המרכבים מטורינו, שעיקר עיסוקו בבניית מחקר ופיתוח וגם ייצור של אב טיפוס ראשוני לדגם, ולזכותו מאז שנוצר (1966) למעלה מ-1000 דגמים – החל מהבסיסיים ביותר ועד למכוניות-על ודגמים ייחודיים (ויש גם הליקופטרים). יצוין כי לקוג'יולה אישורי ייצור תקפים לכל סוגי כלי הרכב, מדו-גלגלי ועד לרכב כבד ולאוטובוסים, וזה עתיד להיות חלק בלתי נפרד מפעילות הייצור של אטיוקה.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: אטיוקה

הרכב
הרכב בבסיס מיזם אטיוקה הוא חשמלי ונועד לשמש כמונית כמו-גם כרכב שירות בתחומים כמו פינוי רפואי, משטרה, הסעות ממוסדות וכיו"ב. דגם זה, שהוצג בשם ANNA (כשם אשתו של איסחקוב; כך גם שמה של הרצפה החשמלית), מבוסס על תא נהג נפרד שבו הנהג יושב במרכז; בין השאר, לרכב מצלמות המחליפות את מראות הצד ובתוכו מסכים בהתאם.

החלק להולכת נוסעים כולל שבעה מקומות ישיבה, ואלה ניתנים להזחה, לסיבוב ולהסרה לפי צורך. מקום נוסף מיועד לכיסא גלגלים (אפשר עוד, לפי דרישה), ובהקשר זה יצוין כי לרכב כבש אוטומטי בשני צדדיו לכניסה/יציאה לבעלי מוגבלויות. בחלקו האחורי של הרכב, בסיס נשלף-חשמלית לשני זוגות אופניים (ועד 100 ק"ג).

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: אטיוקה

זהו רכב גדול למדי, ובסיס הגלגלים שלו הוא 350 ס"מ. בשלב זה מדובר במנוע אחד והנעה קדמית, למהירות מרבית של 160 קמ"ש, וייתכן כי בהמשך תוצע גרסה עם שני מנועים להנעה כפולה. לרכב שתי סוללות לנתון כולל של 80 קוט"ש ולטווח מצטבר של 350 ק"מ.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: יואל פלרמן

האחת קבועה לטעינה ב-AC וגם ב-DC (עד 70 ק"ו), ואילו השנייה מיועדת להחלפה מהירה ומורכבת בחזית הרכב במעין מגירה נשלפת. תהליך ההחלפה ייעשה בנגרר ייעודי שימוקם במקומות רלוונטיים, ויאפשר החלפת סוללה תוך שלוש דקות.

מפרט הבטיחות אמור להיות מלא, ולאפשר לרכב לעמוד בדרישות עתידיות לנהיגה אוטונומית בשלב 4. בנוסף, לרכב מערך לחיטוי הכולל מנורת UV וריסוס (נבולייזר) לאחר כל שימוש.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: אטיוקה

המיזם
אטיוקה אינה מכוונת למכירת המכוניות שהיא מייצרת, אלא להקמת מערך גלובלי שבו נהגי מוניות יקבלו את הרכב (תמורת פיקדון של 100 אירו) וישלמו רק ואך ורק לפי נסועה; המחיר שהוכרז הוא 0.99 אירו לקילומטר. המשמעות היא שהנהג לא רק שאינו מוציא מכספו עבור הרכישה, אלא גם שטעינת הרכב בחשמל, האחזקה, הביטוח והרישוי ואפילו הרחיצה הם על-חשבון אטיוקה; משך ההתקשרות הוא לשש שנים.

לרשות הנהג מערך שלם של שירותים האמורים להכניס לו כסף. שלט פרסום המורכב על הרכב בחוץ ומסכים בתוכו; מוצרים למכירה לזמן הנסיעה (שתייה, למשל); תשלום במטבע דיגיטלי של אטיוקה שתעשה את תהליך הכרייה; החזר כספי (קאשבק) לנהג הן עבור הנסיעה, הן עבור מכירת השירות והמוצרים. לפי אטיוקה, מערך השירותים הזה יאפשר לנהג להכפיל את הכנסתו נטו במהלך היום.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: יואל פלרמן

הביקוש לפרסום חוצות נע ולפרסום ממוקד בתוך הרכב יעלה, לפי אנשי אטיוקה, ב-9% כל שנה ויגיע לשווי של 35 מיליארד ב-2027.

אטיוקה תקים בנוסף אפליקציה עבור קהל הנוסעים להזמנת נסיעות. גם הנוסעים יזכו להחזר כספי עבור רכישות שייעשו במונית.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: יואל פלרמן

התכניות
אטיוקה מכוונת לייצור של 10,000 יחידות במחצית השנייה של 2024, 45,000 יחידות במהלך השנה שאחריה ו-100,000 יחידות ב-2027. לפי אטיוקה כל 15,000 יחידות שייוצרו יכניסו מיליארד אירו.

אנשי אטיוקה מסרו כי בתקופה זאת מתנהל משא ומתן ביחס להזמנות של כ-90,000 יחידות באיטליה, בלטביה ובישראל.

אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: יואל פלרמן

עוד נאמר כי על-מנת לייצר את הרכב בהיקפים המדוברים, אטיוקה פועלת לשימוש בקו ייצור של מפעל קיים.

אטיוקה מכוונת להנפקה בנסד"ק בחודשים הראשונים של 2023. בנוסף, התחייבה אטיוקה לפעילות חברתית בה יועברו כספים לתמיכה בילדים מלידה ועד גיל 18.
 
אטיוקה – מונית חשמלית והרבה מעבר
צילום: אטיוקה