בסוף השבוע האחרון נחתמה באיחוד האירופאי (EU) החקיקה האוסרת על מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית במדינות החברות באיחוד החל משנת 2035. החקיקה הושלמה לאחר שנים של דיונים בין 27 המדינות החברות באיחוד האירופאי, והחוק כאמור אושר כעת בפרלמנט האירופאי.

0 פליטה ב-2035
למעשה, החקיקה החדשה לא מזכירה כלל מנועי בנזין או דיזל, אלא מצוין בה כי לאותה שנת יעד נקבעה הפחתה של 100% בפליטת מזהמים ביחס ל-2021. על-מנת לעמוד בכך, ייאלצו היצרניות המוכרות מכוניות באירופה להפסיק בפועל מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית – כולל כאלה עם מערכות היברידיות, רגילות או נטענות.

בהתאם, משפך האפשרויות מוביל את התעשייה באופן מואץ לכיוון הרכב החשמלי מונע הסוללות – שכן נכון להיום זו האפשרות הסבירה להפחתת הפליטות מכלי הרכב עצמם ל-0.

​עכשיו זה רשמי: סוף לבנזין ולדיזל באירופה כבר ב-2035
צילום: ב.מ.וו

אולם לא מדובר בפתרון יחיד, אוליבר זיפס, מנכ"ל ב.מ.וו הגיב לחדשות "אנחנו נרגשים לקראת הצגת התכנית המפורטת שלנו התואמת את החלטת האיחוד האירופאי. התכנית כוללת מגוון רחב של טכנולוגיות, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים, רשתות טעינה מתקדמות וגישה לחומרים חדשים", והזכיר את פועלה של ב.מ.וו בתחום תאי הדלק, תחום פועלות כיום גם יונדאי, טויוטה, הונדה.

ההודעה לא מגיעה בהפתעה ליצרניות הרכב. בתעשייה מתכוננים מספר שנים לחקיקה זו של האיחוד, וביתר מרץ מאז הוגש נוסח החוק לראשונה ביולי 2021. יצרניות אירופאיות רבות, גם כאלה שפועלות במדינות האיחוד האירופאי, כבר הכריזו על מפות דרכים עדכניות המקדימות אפילו את יעדי האיחוד; מותגי סטלנטיס סימנו את 2030 כשנה בה ההיצע האירופאי שלהם יהיה כולו חשמלי; יונדאי וקיה וגם פולקסווגן הכריזו כי יעשו זאת ב-2033.

​עכשיו זה רשמי: סוף לבנזין ולדיזל באירופה כבר ב-2035
צילום: יח"צ

בנוסף, נקבע גם יעד ביניים של הפחתת 50% לכלי רכב מסחריים קלים (לא משאיות) ו-55% בשנת 2030 ביחס לנתוני שנת 2021. עם זאת, מכוניות עם מנועי בעירה פנימית יורשו להמשיך בכבישי אירופה עוד שנים רבות קדימה; בשלב זה מדובר על איסור תנועה שלהן לקראת 2045.

יצרניות רכב קטנות המייצרות פחות מ-10,000 כלי רכב בשנה פטורות מהתקנות החדשות עד לשנת 2036, אז גם הן יאלצו למכור מכוניות נקיות וללא פליטת מזהמים. פרטים לגביהן יפורסמו בהמשך.

​עכשיו זה רשמי: סוף לבנזין ולדיזל באירופה כבר ב-2035
צילום: סיון וינטר