אחרי שריכזנו רשימה של דגמים שיכולים להתאים לסטודנטים במחיר של שנת לימוד אחת, מצאנו גם מספר אפשרויות מעניינות לרכבי פנאי-שטח בתקציב של עד 40,000 שקלים.

אפשרויות אלו הופרדו מהרשימה כולה, מאחר ודגמים אלו פונים לפלח מצומצם יותר, מחייבים הוצאות תחזוקה גבוהות יותר (צריכת דלק גבוהה יותר, בלאי מוגבר של מכלולים כאלו ואחרים) והם לא נבחנו במבחני הריסוק המתקדמים יותר של יורו NCAP. מצד שני, רכבי שטח מעניקים חוויה מוטורית וחברתית בסופי שבוע, ועבור מי שיכול - שווה מאוד.
 
הדגמים המופיעים כאן אינם היחידים בסביבת מחיר של 40,000 שקלים, אבל אלו האפשרויות היותר-מתאימות לסטודנטים שאינם בעלי משפחות: העדפנו כלי רכב מודרניים ככל האפשר, בגודל סביר וכמובן עם מוניטין עמידות טוב יחסית, גם אחרי שנים רבות ומאות אלפי קילומטרים.
 
דייהטסו טריוס
שנתונים 2006-2011
גרסה מועדפת עם בקרת יציבות (מסוף 2009, דגם מחודש)
טווח מחירים כ-30,000 שקלים ל-2008

על אף שהוא בנוי כמו רכב שטח - כולל סרן קשיח מאחור, הנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי(!) ומנגנון נעילה - דייהטסו טריוס אינו רכב שטח קשוח כמו שלפעמים מנסים לצייר אותו. בסך הכל מדובר ברכב פנאי בסגנון של פעם, שנעילת הדיפרנציאל המרכזית (הייחודית) שלו נועדה לפצות על מגבלות אחיזה בתוואי חלקלק; הנעילה הזו לא יעילה בעת הצלבה. מעבר לכך, המנוע שלו (בנזין 1.5 ליטר, 105 כ"ס) חלש, ובתיבת ההילוכים אין יחס העברה נמוך (Low, הילוך 'כוח').

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: אילן קליין (מתוך גיליון אוטושטח 60, דצמבר 2009)
 
מצד שני, טריוס עדיין מאפשר לטייל בשטח הרבה מעבר לשבילים כבושים, במחיר נמוך יחסית ועם רמת עמידות גבוהה יחסית. מי שייבחר בטריוס המחודש מאמצע 2009, עם בקרת יציבות (ESP), ייהנה גם מבטיחות (אקטיבית) משופרת, וכבונוס גם מיכולת שטח משופרת ביחס לדגם מלפני העדכון.

שימו לב שקיומו של דיפרנציאל מרכזי מלמד על כך שלרכב ישנם שלושה דיפרנציאלים - וכולם חייבים בהחלפת שמן תקופתית. עוד כדאי לקחת בחשבון כי למרות הממדים הקטן ונפח המנוע הצנוע, טריוס אינו חסכוני - אל תצפו ליותר מ-8-9 ק"מ לליטר.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: אילן קליין
 
סוזוקי גרנד ויטארה
שנתונים 2006-2016
גרסה מועדפת עם בקרת יציבות (מ-2008)
טווח מחירים מכ-40,000 שקלים (מנוע 2.0 ל', שנת 2008, עם בקרת יציבות)
 
סוזוקי גרנד ויטארה יכול להוות קנייה מלהיבה מאוד - רכב פנאי-שטח, שנראה טוב גם היום ומצויד גם בהנעה כפולה-קבועה וגם ביחס העברה נמוך ('הילוך כוח', Low).
 
עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שבמצבו התקני, גרנד ויטארה הוא רכב יחסית נמוך. בנוסף, זרועות מתלה נפרדות לכל גלגל גורעות ממרווח הגחון במצבי עומס (הן עומס פיזי על הרכב, הן עומס דינמי במהלך נסיעה); חשוב להגביה ולמגן.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: תומר פדר (מתוך גיליון 303, מאי 2011)
 
פרט לכך, גרסת 2.0 ליטר חלשה, וצריכת הדלק שלה - וגם של גרסת 2.4 ליטר - גבוהה ביותר (לא יותר מ-7-8 ק"מ לליטר). ובכל זאת, ב-40,000 שקלים, סוזוקי גרנד ויטארה הוא רכב רב שימושי ועם יכולת גבוהה יחסית.

מנוע 2.0 ליטר לא סבל מהכשל התכנוני בבלוק במנוע כמו חלק מגרסאות 2.4 ליטר, אבל כן סובל מצריכת שמן גבוהה. כדאי גם לשים לב לבלאי בדיפרנציאל הקדמי ולבלאי בתותבים (בוקסות) של זרועות המתלים.
 
חשוב להתמקד בדגמים עם בקרת יציבות (ESP) שהוצעה מסוף 2007 (מעט עם מנוע 2.0 ליטר, לרוב עם מנוע 2.4 ליטר) - טוב לכביש, וגם טוב לשטח בתנאים מסויימים.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: אילן קליין

סאנגיונג אקטיון
שנתונים 2006-2011
גרסה מועדפת עם תיבת ההילוכים המושפרת (6 הילוכים)
מחיר כ-25,000 שקלים
 
סאנגיונג אקטיון הוא סוג של סינדרלה בעולם רכבי השטח - עיצובו החיצוני שנוי במחלוקת ומרתיע רבים, תא המטען קטן, מערכת ההנעה מחוספסת ושתיינית (כ-7 ק"מ לליטר). מצד שני, אקטיון הוא רכב הפנאי-שטח המודרני הזול ביותר שאפשר לקנות כיום, ובשונה מרוב בני מינו, לאקטיון מכלולים המותאמים לעבודת שטח - שלדת סולם, סרן אחורי קשיח, דיפרנציאל מוגבל-החלקה, יחס העברה נמוך, צמיגים גדולים יחסית ("29) ובעלי חתך גבוה.

מבחינת המפרט, אקטיון הוא הכי-רכב-שטח עד סוזוקי ג'ימני - אבל אקטיון הוא גדול יותר ונעים יותר לשימוש יום-יומי. אגב, לאקטיון בקרת יציבות (ESP) חשובה המוצעת באופן תקני, מיום תחילת שיווק הדגם בישראל.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: תומר פדר (מתוך גיליון אוטושטח 32, אוקטובר 2006)
 
ככל שמדובר במנוע - המכלולים שלו נחשבים מוכרים, חסונים ולרוב פשוטים לתיקון - המנוע הוא יחידה ותיקה מאוד של מרצדס (M111.970 - בנזין, אורכי, 4 צילינדרים, 2.3 ליטר) עם הרבה ידע וחלקים, בעולם ובארץ.
 
תיבת ההילוכים היא של DSI האוסטרלית - עד 2009 עם ארבעה הילוכים, מ-2009 עם שישה. שתי התיבות דומות באופן עקרוני ונחשבות לעמידות, אבל העובדה שתכנית התחזוקה בישראל לא כללה החלפה תקופתית של שמן הובילה בפועל לתפקוד לקוי של התיבה. כתוצאה מכך, התיבה הזו הופכת לנקודת חולשה - גם מכיוון שנדרש להשתמש בנוזל הידראולי ספציפי שזמינותו נמוכה יחסית, גם מכיוון שעצם החלפת נוזל אחרי תקופה מאוד ממושכת עלולה בעצמה לפגוע בפעולת התיבה (שבבי המתכת הנוצרים בעת פעולת התיבה משפיעים על עובי הנוזל, והשילוב הזה "מסתנכרן" עם הבלאי בסולונואידים שאחראיים על תפקוד התיבה).

מצד שני, מחירו של אקטיון כה זול, עד שאפשר לקחת בחשבון שיפוץ של תיבת ההילוכים במקרה הגרוע, בעלות של כ-5000 שקלים.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים
צילום: תומר פדר
 
התייחסות לעניין הדיפרנציאלים של אקטיון - לאורך השנים עלו טענות כי בדגמי סאנגיונג מותקנים דיפרנציאלים של DANA האמריקאית. הדבר אינו מדויק - מה שנכון הוא ששני יצרני הדיפרנציאלים (Tongil, KSC) פיתחו דיפרנציאלים שסוג מסוים שלהם (עם קורונה בקוטר "8.5) דומה לזה של דיפרנציאל DANA 44 המפורסם, מה שמקל - בין היתר - על התקנת מנגנון נעילה.
____________________________________________________________________

סייעו בהכנת הכתבה
מוסך "המהיר" (טל צופי), תל-אביב - מרכז שירות מומחה סוזוקי 4x4
פארוק - מומחה סאנגיונג