נראה שלא עובר יום שבו לא קופצת בפיד ידיעה חדשה על הצרות של טסלה - או על סיפור חדש שקשור למנכ"ל החברה אילון מאסק.

היום אנחנו מתוודעים לתביעה ייצוגית שהוגשה בארה"ב בספטמבר 2022 על ידי קבוצה של בעלי טסלה שטוענים כי החברה ביצעה הטעייה מכוונת בכך שהבטיחה להם - ודרשה תשלום - על טכנולוגיה שאינה קיימת ולא תהיה קיימת בעתיד הנראה לעין. 

מאז 2016, טסלה טענה כי לכל כלי הרכב שלה יש את "כל החומרה הדרושה" כדי להפוך בעתיד לבעלי יכולת נהיגה עצמית באמצעות עדכוני תוכנה, ללא צורך בהוספת מצלמות או חיישנים.

טסלה: הצהרותינו על יכולת הנהיגה האוטונומית אינן הטעיית הציבור, אלא רק כישלון
צילום: טסלה

עם זאת, יצרנית הרכב עדיין לא עמדה בהבטחה, ובמהלך השנים האחרונות חלק מהבעלים החלו לפקפק ביכולתה של טסלה לקיים את הטענות בכלל - מה שהוביל לתביעה הנוכחית.

בתביעה נטען כי טכנולוגיית הנהיגה החצי-אוטונומית של טסלה (כולל מערכת אוטופיילוט הבסיסית ואוטופיילוט המורחבת) לא מילאה את טענות החברה - הן מבחינת ציר הזמן הצפוי והן מבחינת התכונות הכלולות - לאחר שחלק מהלקוחות שילמו עד 15,000 דולר כדי להוסיף את המערכת בעלת השם המטעה Full Self Driving (נהיגה אוטונומית מלאה) למכוניות שלהם. 

התביעה גם מסתמכת על כך שבאפריל 2019 מאסק טען שלרכבי טסלה תהיה תוכנה שלא תדרוש את תשומת הלב של הנהג עד סוף אותה שנה, ושהחברה תציע "מוניות רובוטיות" ללא נהג עד 2020.

טסלה: הצהרותינו על יכולת הנהיגה האוטונומית אינן הטעיית הציבור, אלא רק כישלון
צילום: יצרן

בבקשה לביטול המשפט שהגישה טסלה באמצעות עורכי דינה בשבוע שעבר, החברה מתגוננת מפני טענות על הונאה בהסבר שטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה פשוט לא הצליחה לעמוד ביעדים שהם קבעו לעצמם - וכי החברה לא הטעתה את הצרכנים במכוון. על פי לשון הבקשה, טסלה יצאה בהצהרה נדירה לגבי היכולת האוטונומית של מכוניותיה וטענה: "עצם כישלון בהגשמת מטרה שאפתנית ארוכת טווח אינה הונאה".

לטענת היצרנית, הטענות של התביעה מוכיחות שטסלה שיפרה ללא הרף את הטכנולוגיה האוטונומית שלה על ידי שחרור עדכוני תוכנה, במטרה להשיג יכולות אוטונומיה משופרת בעתיד. 
ההגנה טוענת גם שהחברה והמנכ"ל אילון מאסק הזהירו מספר פעמים לגבי הקשיים בהבאת התכונות לשוק - הן במונחים של מכשולים רגולטוריים, כמו גם באתגרים טכניים. "מההתחלה, טסלה הבהירה ש'עדיין יהיה פער זמן משמעותי, המשתנה מאוד לפי תחום שיפוט, לפני אישור נהיגה עצמית אמיתית על ידי הרגולטורים'", נכתב בבקשת לביטול התיק.

עורכי הדין המייצגים את בעלי טסלה יצטרכו כעת להוכיח שחברת הרכב הטעתה אותם בכוונה כשהעלתה את הטענות ליכולת אוטונומית, במקום פשוט לא לעמוד ב"יעדים", ויצטרכו להוכיח שטסלה ידעה שהיא לא יכולה לקיים את ההבטחה, מה שעלול להיות קשה לביצוע.

טסלה: הצהרותינו על יכולת הנהיגה האוטונומית אינן הטעיית הציבור, אלא רק כישלון
צילום: עזרא רפאל