השושלת המפוארת של דגמי ה-MT המודרניים של ימאהה נולדה בשנת 2013, עם הסנונית הראשונה MT09. למי שאינו יודע נספר שהאותיות MT המייצגות את סגרת דגמי ה׳נייקד׳ של ימאהה הן ראשי תיבות של ׳Master of Torque׳, מונח המתייחס ליכולות המנועים בסדרה לייצר מומנט גבוה. כל האופנועים בסדרת MT שמתחילה במנועי 125 סמ״ק ומסתיימת במנוע ליטר מוכוונים להפיק מומנט בשרני, על מנת לייצר סגנון רכיבה וורסטילי המאפשר רכיבה ספורטיבית לצד התנהלות יומית בעיר ומחוץ לה.

במשל השנים שמרה סדרת ה-MT על האופי המיוחד לה – אופנועי ביצועים ארוזים בעיצוב מינימליסטי קרבי ו״היי-טקי״. גם ה-MT09 SP נאמן לאילן היוחסין, משדר לכל מי שמסתכל עליו – כח ועוצמה!

במהלך השנים שבהם מיוצר דגם ה-09 עברו על הדגם שלושה גלגולי חיים ובכל אחד מהם עבר האופנוע מקצה שינויים ושיפורים שהתאימו אותו יותר ויותר לרוח התקופה ולצורכי לקוחותיו. כמו בשני גלגולי חייו הקודמים, זכה גם הדגם הנוכחי בלא מעט שיפורים. החל ממנוע מאוזן ונעים יותר, תנוחת רכיבה משופרת וכמובן מראה שלא משאיר את המביטים בו אדישים.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: מיקו שלו
 
איך זה זז
מנוע 900 סמ"ק עם 47 כ"ס. ובכן, תודו שזה נשמע מוזר. מעבר למראה המאיים של ה- MT09SP, המנוע הפועם בתוכו מרשים לא פחות ותרשו לנו אף להכריז עליו כנהדר. המנוע משולש הצילינדרים של ימאהה נוצר עבור ה-MT 09 המקורי וכבר מהרגע הראשון ניתן היה להרגיש שיש כאן יציאה טובה. המנוע הזה הפך עם הזמן למאוד פופולארי ונעשה בו שימוש בעוד כמה דגמים של ימאהה כמו ה-TRACER וה-XSR.

האופנוע שנבחן בכתבה זו הגיע עם מנוע מוגבל ל-47 כ"ס ופה עלתה אצלנו שאלה עקרונית - הרי ה-MT09SP שוקל 190 ק"ג ובדגם שאינו מוגבל מפיק בקלות סוסים שועטים ובועטים. אני מודה שלא היה לי ברור לפני המבחן איך הגבלת המנוע תבוא לידי ביטוי וכמה תשפיע על חווית הרכיבה.

ההפתעה הטובה החלה כבר בדקה הראשונה של הרכיבה הסיבה לכך היא שמנועים שעברו הגבלה אינם מוגבלים בכוח שהם מפיקים, אלא בהספק. נכון, האופנוע מוגבל הסוסים לא מגיע בקלות לסל"ד גבוה ולמהירויות גבוהות, אבל כשמדובר בדגם הספציפי הזה (ולמעשה בכל סגמנט אופנועי הנייקד) ההספק הוא הדבר החשוב פחות והמומנט (הכוח) הוא השחקן העיקרי. חוויית הרכיבה על ה-MT09SP התחילה עוד לפני הישיבה עליו. קשה שלא להתאהב בצליל הייחודי של המנוע משולש הצילינדרים. עוד לפני שמד הסל״ד התחיל לטפס, המנוע כבר מגרגר ומפיק צליל ״עצבני״, כזה שמבקש יד תזזיתית שתפרוט באגרסיביות על המצערת.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: יצרן

הישיבה על האופנוע מפתיעה, בניגוד למראה המרוכז והדחוס שלו ה-MT09SP מתגלה כנוח. כראוי לאופנוע בעל אופי קרבי וספורטיבי המושב קשה וממקם את הרוכב בעמדה מאוד ספציפית לפנים. המרחק בין הידיים לכידון נכון ולא מופעל לחץ מיותר על הידיים או הכתפיים. מיקום רגליות הרוכב במרכז האופנוע בשילוב עיצוב מיכל הדלק מעניקים לרוכב ״מרחב מחיה״ שאינו יוצר לחץ כזה או אחר על הגוף והארגונומיה הכללית מצוינת.

החלקות היפנית של ה-MT09SP לא מסתיימת בתנוחת הישיבה - המצמד רך כמו חמאה והגיר מדויק וחד וקל מאוד לתפעול. שילוב של שניהם ביחד מקפיץ לי נוטיפיקציה למוח שאומרת ״שתי המערכות האלו מקבלות את מירב הניקוד. המנוע עובד בצורה עגולה ואף על פי שתגובת המצערת חדה ומורגשת המנוע מרגיש קל לשליטה. זווית הצידוד של כידון ה-MT09 SP צרה והופכת את התנועה בין המכוניות העומדות לכזו המצריכה תקופת הסתגלות.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: יצרן

האופנוע קל ומאוזן ולאחר כעשר דקות של רכיבה מתקבל הרושם שעם כל הקרביות שאליה תוכנן, ה-MT09 SP יכול לשרת את בעליו גם בצרכים יומיומיים, בצורה מכובדת ולא רק כשנדרש ממנו להיות ״מה שהוא״. בולמי האופנוע קשיחים ומעבירים לרוכב תחושה מלאה של כל מה שקורה על הכביש. לא רק שבמקרה הזה זה לא מפריע – להיפך, זה אפילו מבורך. מדובר באופנוע קרבי ובעיני זאת התחושה שאופנוע כזה צריך לייצר. מי שמחפש אופנוע נוח עם בולמים רכים ומפנקים מוזמן לפנות לסגמנט אחר.

הבלם הקדמי של ה-MT09 SP נשכני וחד וגם כאן זה מאוד מתבקש. דווקא הבלם האחורי הרגיש עדין מעט, כאשר גם בלחיצה חזקה עליו שהובילה להפעלת מערכת ה-ABS התקבלה תחושת רכות שהובילה למרחק בלימה ממושך יחסית. הנשיכה של הבלם הקדמי מפצה על כך. לשמחתנו הרבה כל המערכות האלקטרוניות של האופנוע נתנון לכוון, כולל מצבי ABS שונים. אנחנו אוהבים שהשליטה נמצאת אצלנו, גם בעידן הדיגיטלי.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: יצרן

זוכרים שבתחילת הכתבה ציינתי שניתן להתאהב בקלות בצליל המנוע של ה-MT09 SP? אז כמו שהוא נשמע ככה הוא גם מתפקד! הדבר הכי טוב שיכול לקרות לרוכב MT אלו רמזורים, ורצוי שיהיו אדומים. כל יציאה מהמקום עם האופנוע הזה הופכת לחוויה. המנוע בועט בחזקה בכל סחיטת מצערת, ה׳קוויק שיפטר׳ מתפקד יפה ומייתר את השימוש בידית המצמד והמנוע המוגבל מוכיח באופן ברור שלגרסה הזו אין שום עניין בהספק או סל"ד גבוה.

כאן המשחק הוא סביב כוח ומזה יש לו שפע. המנוע מתפקד בצורה נעימה כבר ב-2,200 סל"ד ומוכיח לנו בשמחה שאין צורך לשחק הרבה עם ההילוכים. בין אם זו פניה בכיכר במהירות של 35 קמ"ש כשתיבת ההילוכים משולבת להילוך שלישי - האופנוע שומר על איזון. קל לשלוט בו והוא מוכיח שוב שעניין המומנט כאן זו מהות הרכיבה.

בסיס הגלגלים הקצר, המנוע החי והחזק ותנוחת הרכיבה הקרבית הופכות את ה-MT09 SP לאופנוע שגורם לרוכב לחייך כמו ילד במגרש משחקים.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: יצרן

אף על פי שלא מדובר באופנוע המיועד לרכיבות מהירות על כבישים מהירים (עקב היעדר מיגון רוח), בכל זאת רצינו לבדוק את הנושא וכצפוי, רכיבה בין עירונית מוכיחה מהר שאותן הנקודות שמהן כל כך נהנינו בתוך העיר הופכות מחוץ העיר לנקודות חולשה. שלא תבינו לא נכון, כחובב אופנועי 'נייקד' ברור שה-MT09 SP יענג את רוכבו גם בטיולי שבת ארוכים. כמו כל האופנועים מסגמנט זה שמנושלים מפלסטיקה מיותרת או מיגון רוח – גם הוא לא מיועד לרכיבות מהירות.

יחד עם זאת, גם אם לא נתייחס להתנגדות הרוח, ה-MT09 SP מענג עד מהירות של 160 קמ"ש ובסחיטת מצערת קלה הוא מגיע לשם בקלילות. בשלב זה האופנוע כבר פחות במגרש הביתי שלו. הוא מאלץ את הרוכב לאחוז בכידון בחזקה, הבולמים הנוקשים הופכים את התחושות בידיים לחדות, והמבנה הקצר שלו גורם לתחושה פחות יציבה בחלקו האחורי.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: יצרן

הפיצוי על התנהגות זו מגיע במהירות יותר נמוכה. 15 קמ"ש פחות וה-MT09 SP  חוזר למהירויות שלהן הוא נועד. הוא שוב מתפקד מעולה וחוזר להיות נוח וחשוב לא פחות – עוזר לכם לשמור על רישיון הנהיגה...

מסכמים
ה-MT09 SP בגרסה המוגבלת לדרגת הרישיון A1 אכן מוגבל ל-47 כ"ס, אבל הגבלת ההספק זניחה כשמדובר באופנוע 'נייקד'. המנוע משולש הצילינדרים חזק וגמיש ביותר, רצועת הכוח שלו רחבה וההתעסקות בהעברת ההילוכים מינימלית.

לרוכבים בעלי רישיון A1 שאוהבים את קטגוריית האופנועים העירומים ומשופעי הכוח ה-MT09 SP יגרום לשמחה רבה. הדובדבן שבקצפת מגיע לפי דבריו של נציג היבואן ׳מטרו מוטור׳ בכך שבתמורה ל-2,000 שקלים, ניתן לפתוח את הגבלת המנוע, באופן חוקי במרכזי השירות של החברה. בכך תוכלו לקבל את ה-MT09SP בתוך ימים ספורים בחזרה עם רישיון רכב תואם ועם כל הסוסים כפי שצהלו בקרבו במקור.

ימאהה MT09 SP - מבחן דרכים
צילום: מיקו שלו

*פורסם לראשונה ב- 20/12/2022 - נוסף וידאו.