כלי רכב היברידיים נטענים מציעים לטעמנו את הטוב מכל העולמות בכל הקשור לצריכת דלק ולשימושיות; רוב הכלים העדכניים מציעים כ-30 עד 50 ק"מ של טווח חשמלי לחלוטין, כך שנהגים יכולים לבצע את הנסיעות היומית שלהם לעבודה ולסידורים בכוח החשמל בלבד, ולהשתמש בבנזין רק בסופי השבוע או לנסיעות ארוכות יותר - בלי להזדקק לעמדות הטענה ולסבול מחרדת טווח.

זה מצוין בתיאוריה, אבל מחקר חדש של "המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה" (ICCT) מראה שבעלי PHEV בארה"ב לא מחברים את המכוניות שלהם כל יום לחשמל ומטעינים אותן כמו שחזו הרגולטורים.

באמצעות נתוני צריכת דלק מדווחים מאתר Fuelly.com ומרחק נסיעה עם מנוע כבוי שנאסף מכלי הרכב בעת שירות על ידי "איגוד המוסכים של קליפורניה" (BAR), המחקר מעריך שמספר הקילומטרים החשמליים שננהגו על ידי בעלי רכבי PHEV נע בין 25% ל-65% נמוך מנתוני הטווח הרשמיים. מבלי להיות מחובר לחשמל מדי יום, צריכת הדלק בעולם האמיתי גבוהה בכ-42% עד 67%.

מחקר: היברידיות נטענות עשויות לזהם יותר מרכבי בנזין רגילים
צילום: Marc Heckner

כלי רכב היברידיים נטענים יכולים להשיג צריכת דלק מצוינת כאשר הם מחוברים לחשמל מדי יום, מכיוון שהם יכולים לכבות את מנוע הבנזין ולא לשרוף דלק כלל. עם זאת, כאשר מסיעים אותם על מצבר ריק, המנוע נאלץ להיסחב עם משקל מוגבר של המנוע החשמלי והסוללה מבלי שיוכל להשתמש בהם באותה מידה שעושה זאת היברידית רגילה - שלא לדבר על הזיהום שנוצר מייצור הסוללה שאינה בשימוש, ולבלאי מואץ על מכלולי הרכב בשל המשקל המוגבר.

על פי המחקר, ל"מאמצים מוקדמים" של הטכנולוגיה יש גישה קלה לטעינה מהבית, אך ייתכן שמאחר והטכנולוגיה הפכה יותר ויותר נפוצה, לא לכל הנהגים יש גישה להטענה נוחה בבית או בעבודה.

בעוד שהנתונים נכונים לגבי השוק האמריקאי, היינו שמחים לראות גוף מחקר ישראלי מבצע בדיקה דומה גם בישראל; מאחר ומחירי הדלק גבוהים בישראל ביותר מפי שניים מאשר ברוב מדינות ארה"ב, קשה לנו להאמין שנראה נתונים דומים גם בארץ - אפילו שבבניינים משותפים, הנפוצים יותר בישראל מאשר באמריקה, לא תמיד קל להתקין שקע טעינה. וזה עוד לפני שנכנסנו לענייני מנטליות ישראלית, שלא תרשה לנו להרגיש שיצאנו פראיירים (למרות שבפועל אנחנו יותר פראיירים מרוב העולם המערבי, אבל זה כבר סיפור אחר...).

מחקר: היברידיות נטענות עשויות לזהם יותר מרכבי בנזין רגילים
צילום: Michael Fousert