פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכמת את שנת 2022 בתחום גניבות הרכב ומפרסמת נתונים אודות פעילותה במהלך השנה. מהנתונים של פוינטר עולה תמונה מדאיגה: את שנת 2022 סיכמה החברה עם עליה של 160% בניסיונות גניבת רכב – נתון הממשיך את מגמת ההאצה שליוותה את התחום השנה. נזכיר, בשנת 2021 פוינטר דיווחה על עליה של 138% בניסיונות הגניבה.
 
עליית מדרגה
תופעה חדשה שהולכת ומתפשטת מכונה בפי החברה 'גניבות תואמות' והיא מגלמת בתוכה התפתחות של העוסקים במלאכה. במסגרת אותן 'גניבות תואמות' ואפילו 'משולשות' פושטות כנופיות גנבי הרכב על אזורים מסוימים והן גונבות באותה מסגרת זמנים את אותו דגם רכב ממספר מוקדים – לעיתים גם תוך הקפדה על גרסה וצבע ספציפיים.
 
לפי הערכות שונות אותן כנופיות מקבלות 'הזמנה' ספציפית והן שולחות מספר צוותים כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה לגנוב את סוג הרכב המבוקש. עוד עולה כי משחטות הרכב משקיעות מאמצים ב"התמקצעות" ומיקוד במגוון צר יותר של כלי רכב – לעיתים מתוך כוונה לשיפור וייעול הלוגיסטיקה של הפעילות, לעיתים בשל חלוקה בין משפחות הפשע הפועלות בתחום.


 
חוליות הגנבים ממשיכות לאמץ באופן מהיר את השימוש באמצעים טכנולוגיים ולפי פוינטר ב-90% מניסיונות הגניבה נעשה שימוש במשבש סלולרי. בנוסף , 45% מניסיונות הגניבה נעשו בשיטה של חיבור למחשב הרכב ושכפול מפתח (עלייה של 7%), תקיפה אלימה (החלפת מחשב הרכב) היוותה 34% מסך הניסיונות, גניבת מפתח מבית הלקוח 12% (עליה של 20%), גניבה בידי מורשה 8% (עליה של 14%). שוד וגניבה של רכב ממונע היוו רק 1% מסך הגניבות.
 
שימו עין על הרכב בערב

בעבר ניסיונות הגניבה התרחשו בעיקר בשעות הלילה והחשכה – אולם כיום שעות הפעילות של חוליות הגנבים התרחבו למרבית שעות היום. ובכל זאת, השעה הפופולרית ביותר לגניבת רכב היא 19:00, ובימי שישי השעות הפופולריות הן בין 14:00-20:00. היום הפופולרי ביותר לגניבות הוא יום ראשון.

שנת הגנבים: עליה של 160% בניסיונות לגניבת רכב ב-2022
צילום: פוינטר
 
איפה ואיזה רכב?

רכבי הפנאי הפכו בשנים האחרונות לנפוצים בהרבה, וכיום הם מהווים כ-50% משוק הרכב החדש בישראל. בהתאם, גם בקרב גנבי הרכב סגמנט הפנאי והשטח הוא הפופולרי ביותר וכלים מסוג זה היו יעד ל-51% מניסיונות הגניבה, צמיחה של 24% ביחס לשנה שעברה.

חלקם של רכבים המוגדרים "פרטיים" השנה היה 17% (ירידה של 20%), דו-גלגלי כ-13% (ללא שינוי), רכבים מסחריים 10%, משאיות כ–6% (ירידה של 10%), כלי צמ"ה כ-2%.
 
במפת האזורים ישנם כמה שינויים משמעותיים ביחס לשנה שעברה. האזור הפופולרי ביותר בקרב הגנבים השנה הוא אזור המרכב בו נעשו 30% מניסיונות הגניבה השנה (24% בשנה שעברה), נתון המהווה עליה של 33%.

אזור השרון, שהיה הפופולרי ביותר בשנה שעברה (38%) חווה ירידה של 36% לסך של 26% השנה. באזור השפלה נעשו 15% מניסיונות הגניבה (שינוי קל), בדרום 12% (ירידה של 29%) ותושבי הצפון חוו עליה של 100% בניסיונות הגניבה עם סך של 10% מניסיונות הגניבה. בירושלים 7%, ללא שינוי משנה שעברה.

שנת הגנבים: עליה של 160% בניסיונות לגניבת רכב ב-2022
צילום: פוינטר