ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קיימה דיון בנושא הארכת הטבת מס הקנייה לרכב חשמלי, הדיון נקבע על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה על רכב חשמלי ורכב פלאג-אין שנכנסה לתוקף בתחילת ינואר וגרמה להתייקרות הרכבים. בסיכום הדיון, כמעט כל חברי הכנסת הנוכחים התנגדו להעלאת המס לרכב חשמלי ומבקשים לדחות את העלאת המס בשנה. על רשות המיסים לחזור עם התייחסותם בעניין תוך 3 ימים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה אמר בפתיחת הדיון כי "המציאות הזו היא שלא מדובר על רק עליית מחירים וכל הנושא, נכון שעליית המס צריכה להיעשות בראשון בינואר, אבל אם רוצים לדאוג ליוקר המחייה, ולאיכות הסביבה ולבריאות של כולנו, את זה היה צריך לעצור".

בשעה שהיקף החדירה של רכבי פלאג אין ומונעי חשמל בישראל ב-2022 היה 15%, הרי רכב חשמלי כיום הוא 1.1% בלבד מצי הרכב בישראל.

​ועדת הכספים לאוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
צילום: Roberto H

גישות שונות
מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן התייחסה לנתונים אלו, וציינה כי "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95 אחוז רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1 אחוז. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה".

עוד ציינה המנכ"לית כי בשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעליות במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בשנתיים לפחות.

​ועדת הכספים לאוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
צילום: Rick Govic

לכך הגיבה מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים ואמרה: "רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקלים לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו על הדלק, כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקלים, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. יחד עם זה, קודם כל צריך לבוא ולומר שאנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20 אחוזים מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה, יחד עם הפלאג אין. אנחנו כבר רואים שיעור חדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות".

דבר חברי הכנסת
בתגובה, קראו חברי הכנסת להפריד את הדיון בפלאג אין מהחשמלי, ובנוסף טענו כי נתון של 1.1 אחוז רכבים חשמליים מכלל הרכבים מהווה כישלון.

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) טען: "קרוב ל-2,500 איש מתים בישראל בשנה מזיהום אוויר, הצעד הזה לא נכון כלכלית ולא סביבתית, זה מתמוסס מול הנתונים של סביב 1 אחוז רכבים חשמליים שבכבישי ישראל. מדובר בבריאות שלנו, מדובר בנושא שהורג אנשים, ישראל צריכה ללכת אחרי נורבגיה ושבדיה ואפילו סין עם עשרות אחוזים של רכבים חשמליים".

​ועדת הכספים לאוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
צילום: יח"צ

ח"כ אלי דלל (ליכוד): "קרוב ל-40 אחוז מזיהום האוויר מגיע מכלי הרכב. זה נכון שרשות המיסים רוצה יותר מיסים, אבל זה נתון להחלטת ממשלה ומדינה, והכנסת, ואם אנחנו רוצים לעמוד ביעדים, ברור לחלוטין שאסור להעלות את המס".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (רעם): "מאחרי הכסף עומד דבר חשוב יותר, שזה בריאות האנשים. בשלב מסוים הבריאות הזו עולה יותר כסף. יותר חשוב מהיעדים זו הפעולה עצמה, שהיא קריטית ונחוצה דווקא בימים של יוקר מחייה".

ח"כ מיכל שיר (יש עתיד) מחתה על כך שסכום המס שמגולם בשיעור מס הקנייה על רכב אינו חשוף לציבור בישראל: "שילמתי על רכב, אני רוצה לדעת מה הולך לחברה ומה למדינה".

​ועדת הכספים לאוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
צילום: Pexels

מסכמים, זמנית
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אנחנו כאן בשם האנרגיה הירוקה. ישראל מפגרת באחוז חדירת הרכב החשמלי. אנחנו לא נורבגיה עם 86 אחוז מכירות שם 1 מכל 5 מכוניות היא חשמלית. בישראל רק כאחוז מהרכבים חשמליים. עליית המס מוציאה ציבורים שלמים מהמעבר לתחבורה חשמלית ושולחת אותם אל הבנזין והבלו".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וקרא לרשות המיסים להקפיא את הצעד לשנה: "רשות המיסים – הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, זה דבר שצריך היום להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה, חברי הכנסת מכל המפלגות פונים אליכם ומבקשים לדחות את עליית המס בשנה. תבחנו את התהליך, ולא תבואו ערב פתחה של ממשלה חדשה, להעלות את המיסים, לפגוע בבריאות של כולנו. זאת החלטה שגויה, שצריך לתקן אותה, לא אומר לבטל, אבל לדחות בשנה ולשקול. זו הדרישה של ועדת הכספים מכם, אני מבקש שתחזרו אלי עם תשובה בתוך שלושה ימים".

​ועדת הכספים לאוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
צילום: Eren Goldman


בינתיים
אנחנו נעקוב אחרי תגובת רשות המיסים לדרישת הוועדה כפי שהובאה לעיל. נכון לפרסום ידיעה זו, רשות המיסים טרם מסרה את התייחסותה למרות שחלפו למעלה מ-3 ימים.