האביב משתולל בחוץ בשלל צבעי פריחה וירוק רעננים. מים זורמים בנחלים, המון חיות בר בכל פינה, פרפרים ממלאים את  האויר. יש טוב מזה? יצאנו לעמק הירדן למסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים במושבה מנחמיה ודוגם את מורד הירדן, נחל יבנאל, בקעת יבנאל, רמת סירין ויער מנחמיה

לאן מטיילים: אזור מנחמיה

אבני דרך במסלול: כביש 90, מורד הירדן, תל עובדיה, נחל יבנאל, כביש 767, יבנאל, מעלה יבנאל, הר יבנאל, "החללית", מעלה אלות, יער מנחמיה, מנחמיה

סוג ואורך המסלול: כמעט מעגלי, כ-31 ק"מ (כולל 2 קטעי כביש: 3.5 ק"מ מתחילת המסלול על כביש 90 ליד תחנת הדלק דלק אפיקים ועד לכניסה לשטח, 2.4 ק"מ על כביש 767 מנחל יבנאל דרך יבנאל עד לתחילת מעלה יבנאל). הזמן בו תגמאו את המסלול יכול לנוע בין כ-3 שעות לממהרים ועד ל-כ-6 שעות, תלוי במספר ואורך ההפסקות.

צילום: דרור ברלי

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב. הקיץ לוהט, צהוב, קוצני ולא נעים. החורף כמובן מדהים ביופיו, אבל הצירים עלולים להיות בוציים ביותר – סכנת שקיעות/תקיעות והחלקות. ירידת "מעלה אלות" לאחר גשם עשויה להיות מסוכנת!

עבירות: קל עד בינוני, לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. רוב המסלול זורם ואינו ברמת קושי גבוהה וגם חלק מרכבי פנאי 4X4 ללא הילוך כוח יוכלו להסתדר בחלקים ממנו (כל חלקו הראשון של הטיול, ממורד הירדן עד ליבנאל, מתאים גם לרכבי פנאי ללא הילוך כוח) אתגרי העבירות הם בטיפוס "מעלה יבנאל" שלאחרונה "מרים ראש" ואט-אט חוזר לימי התהילה שלו עם חריצים, דרדרות, בולדרים והצלבות – הוא כבר אינו מתאים לרכבי פנאי וידרוש הילוך כוח (LOW) ונהיגה מיומנת. האתגר הבא הוא בירידת "מעלה אלות" – רכבי פנאי יוכלו להסתדר כאן, בנהיגה מיומנת וזהירה עם הכוונה מבחוץ.

ניווט: קל-בינוני. המסלול נע על צירים מסומנים בצבע, אולם בכמה מקומות הסימונים אינם ברורים דים וקיימים גם "חילוקי דעות קלים" בין תוכנות הניווט לבין המצב בשטח. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מספר 3 ("גליל תחתון, עמקים וגלבוע") ואפליקציית "עמוד ענן".

צילום: דרור ברלי

נקודות להפסקה/מנוחה: שפע נקודות מוצלות וזולות מגניבות למנוחה ולקפה, לאורך כל  המסלול, מתחילתו ועד סופו. נקודת פרישה הביתה – כביש 767 (נק' 14)

שמירת טבע: המסלול נע בשמורות הטבע הירדן הדרומי, נחל יבנאל, הר יבנאל, מצפה אלות. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהיה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: דלק-אפיקים על כביש 90 לכיוון דרום.

ציוד נדרש: רכב שטח 4X4 עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין

צילום: דרור ברלי

הערות ואזהרות: המסלול מעגלי. מתחיל ומסתיים כמעט באותה נקודה. מאפשר להגיע אליו ברכב פרטי, לחנות באחד מרחובות מנחמיה ולהצטרף לחברים ברכב שטח. או להגיע עם רכב שטח קל/טרקטורון צד-לצד (צל"צ, SBS) ולהחנות את הרכב הגורר+העגלה במנחמיה.

סיפור הדרך
נוסעים על כביש 90 מצמח דרומה לכיוון בית שאן. בכיכר הכניסה לקיבוץ אפיקים נמצאת נקודת ההתחלה - איפוס ספידומטר. (תדלוק אחרון – בתחנת דלק-אפיקים הסמוכה)

0.0 ק"מ. בכיכר הכניסה לאפיקים. איפוס ספידומטר. נוסעים דרומה על כביש 90

3.2 ק"מ. כיכר, על כביש 90. פונים ימינה לכיוון מנחמיה ו"מורד הירדן"
3.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. ימינה לפי השילוט "מורד הירדן". איפוס ספידומטר. מימיננו הירדן הדרומי, והשביל המסומן בשחור שלאורכו, עם אינספור נקודות חמד מוצלות ואפשרויות ירידה למים ורחצה (פה ושם שלטי כסת"ח האוסרים רחצה במים בשל היעדר שירותי הצלה. כל מי שנכנס למים עושה זאת על אחריותו)

0.7 ק"מ. פיצול בשביל. פונים ימינה, מתחת לצינור. לפי סימון השביל השחור
3.7 ק"מ. נקודת קפה מצוינת בצל אקליפטוסים
4.7 ק"מ. משמאל – תל עובדיה
4.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. ליד שרידי טחנת קמח של הכפר אל-עבידייה איפוס ספידומטר. פונים שמאלה בעליה

צילום: דרור ברלי

אל-עבידייה. לפני קום המדינה היה כאן כפר פלסטיני בשם אל-עבידייה שמנה כ-1100 תושבים ואדמותיו השתרעו על כ-5100 דונם. כלכלת הכפר התבססה על חקלאות – דגנים, ירקות ותמרים. בכפר היתה גם טחנת קמח מונעת על-ידי מים שאנו עומדים ליד שרידיה. בין אל-עבידייה לבין דגניה (אז קיבוץ בודד באזור) שררה עוינות שמקורה ברצח אחד מחלוצי דגניה, משה ברסקי, על-ידי ערבים. האשמה ברצח הוטלה על תושבי אל-עבידייה, ועם קום המדינה חששו מנקם ועזבו את הכפר.

0.1 ק"מ. שמאלה לשביל מסומן בירוק שמטפס בעליה לכיוון מערב.
0.6 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר על השביל הירוק לאורך קו החשמל, לכיוון מערב
1.2 ק"מ. מזלג. פונים ימינה על שביל ישראל דרך שער ברזל ירוק. ימין – ערוץ נחל יבנאל.
1.8 ק"מ. שביל מסומן בכחול מימין, מוביל לעין-כוש. אנחנו ממשיכים ישר.
5.7 ק"מ. מזלג. פונים שמאלה, עוברים במעבר אירי קטן מרוצף בטון, לכיוון יבנאל.
5.8 ק"מ. צומת. מול מטע זיתים, ליד מתחם מגודר של ברכת מים. פונים ימינה לכיוון צפון-מערב.
6.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש 767. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לכיוון יבנאל.

צילום: דרור ברלי

1.1 ק"מ. בכיכר הראשונים ביבנאל. פונים שמאלה לרחוב חטיבת גולני.
1.5 ק"מ. כיכר. פונים ימינה לרחוב המעיין. בעלייה.
1.8 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה ומיד בכיכר ימינה בעליה.
2.2 ק"מ. כיכר. ממשיכים ישר בעליה.
2.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. הכביש הופך לשביל. איפוס ספידומטר. מתחילים בטיפוס "מעלה יבנאל" – שלבו LOW בתיבת ההעברה וטפסו לאט. בתפריט: חריצים עמוקים, בולדרים, דרדרת, הצלבות, טרשים, מדרגת אבן. זהירות על הצמיגים!... ככל שמטפסים, משמאל מתחילים לראות  את נופם המרהיב של בקעת יבנאל, עמק הירדן והכנרת.

צילום: דרור ברלי

1.2 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי לפי סימון השבילים האדום.
1.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה. ומיד בפיצול נוסף, בשביל הימני המסומן בכחול.

0.4 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי, מסומן בכחול.
0.6 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי, מסומן בכחול.
1.9 ק"מ. צומת T. פונים ימינה.
2.2 ק"מ. צומת. פונים שמאלה.
2.3 ק"מ. צומת. פונים ימינה לשביל מסומן בשחור + סימון שביל ישראל (בניגוד למפה, שבה סימון שביל ישראל מיוחס לשביל מקביל, מצפון).
2.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. במצפה-אלות, ליד ה"חללית". איפוס ספידומטר. תצפית יפה צפונה. זה וגם מקום טוב למנוחה ולקפה. לאחר הביקור, ממשיכים ישר על השביל השחור לכיוון מזרח.

מצפה אלות וה"חללית". נקודת תצפית בשמורת מצפה אלות שמהווה את נקודה הגבוהה ביותר (360 מטר מעל פני הים) ברכס רמת סירין. נמצא 2 ק"מ מערבית למושבה מנחמיה וכ-4 ק"מ מדרום-מזרח ליבנאל.

צילום: דרור ברלי

המצפה נמצא בקצה המזרחי של הרכס, על תוואי שביל ישראל ושביל עמק המעיינות, נשקף ממנו נוף הכנרת, בקעת יבנאל, עמק הירדן ורמת הגולן. כמו כן הישובים יבנאל, אלומות ויישובי עמק הירדן. המצפה קיבל את שמו מהאלות הרבות הגדלות ברמת סירין ובפרט משתי אלות אטלנטיות המצויות סמוך לנקודת התצפית.

"החללית" הוא מגדל מצינורות ברזל ששימש בעבר להקרנת סרטים בקיבוץ אפיקים. מלכתחילה המבנה היה זמני לתקופה של בניית האמפיתיאטרון והמרכז הקהילתי בקיבוץ. לאחר שהסתיימה בניית האמפיתיאטרון ב-1979 המבנה הועבר למצפה אלות לבקשת עובדי גד"ש אפיקים שעבדו ברמת סירין. המקום שופץ על-ידי לוחמי יחידת "רוכב-שמיים" וכעת ניתן למצוא במקום ספסל אקולוגי ובור פויקה.

צילום: דרור ברלי

1.3 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי ומיד שוב שמאלה בירידה עם הסימון השחור – זו תחילת ירידת "מעלה אלות". בתחילה אינו תלול כל כך והשביל די עדין, אולם זה ישתנה די מהר... שלבו LOW.
1.4 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני.
1.9 ק"מ. צומת. פונים שמאלה.
2.0 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני, בירידה, ומיד שוב ימינה, בירידה קצרצרה ותלולה מאוד. שלבו הילוך ראשון ו-LOW! בסוף הירידה פנו ימינה. מכאן השביל תלול ומפותל, הרבה פיצולים – אל דאגה, הם מתחברים לאחר כמה עשרות מטרים. הציר מלא בחריצים ואבנים, סעו בזהירות.
3.6 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה לפי הסימון השחור.
4.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. על דרך הנוף יער מנחמיה – שביל סלול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה.

צילום: דרור ברלי

0.4 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה.
0.6 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה לפי השילוט "יציאה", "מנחמיה".
1.1 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה.
3.7 ק"מ. צומת T. מול שלט "אוהל השלום". פונים שמאלה.
4.2 ק"מ. בפאתי מנחמיה. פונים ימינה ומיד ושב ימינה ברחוב. מולנו שרידי תחנת דלק של סונול שנסגרה.
5.0 ק"מ. פונים שמאלה לכיוון היציאה ממנחמיה.

5.2 ק"מ ימינה בער היציאה/כניסה למנחמיה. סוף מסלול.