חודש ינואר 2023 נפתח עם היקף מסירות גדול ביותר, ובמהלכו נמסרו בישראל 47,196 מכוניות.
מסירות ינואר, מזה שנים, חריגות בהיקפן, מכיוון שרבים מאלה המזמינים מכוניות בסוף השנה מבקשים לקבלה עם תחילת השנה כדי שתחילת הבעלות עליו תהיה שנה קדימה. נתוני המסירות – כמעט זהים לשיא שנקבע בינואר 2021 (אז 48,393 מכוניות) – ועל רקע היקף מסירות גדול שבכל זאת היה בסוף השנה החולפת (בגלל העלייה במיסוי הרכב החשמלי), יכולים להצביע על מספר מגמות.
 

מגמות השוק

ראשית, הגם שמשבר האספקה נמשך ב-2023, ומותגים אחדים נפגעים ממנו באופן משמעותי והרבה יותר מאחרים, ייתכן והשפעתו על כלל השוק תתמתן עוד יותר – תהליך שתחילתו כבר ברבעון האחרון של 2022. המשמעות היא הגברת תחרות, והגברת כוחם של מותגים שיש להם כלי רכב במלאי. עבור מותגים חדשים הדבר יכול להאיץ מאוד את קצב קבלתם בשוק המקומי, אחדים כבר נשכרים מכך.

ג'ילי גאומטרי
צילום: עזרא רפאל

נציין כי אל המותגים החדשים מאוד שנוספו בחודשים האחרונים מצטרפים ממש בתקופה זו מותגים נוספים, חלקם מכוון למכירות בהיקף גדול יחסית. כמעט כולם מסין, כמעט כולם חשמליים. שנית, הגודש בדרכים, המחמיר באופן קיצוני בשנים האחרונות, אינו מהווה חסם קנייה: התחבורה הציבורית ברגיל רחוקה מאוד מלהציע אלטרנטיבה יעילה ומכבדת, והעובדה שאינה זמינה בסופי שבוע, משפיעה אף היא על הצורך בבעלות על רכב.

שלישית, היקף המסירות של הרכב החשמלי הגיע לכמעט 15%, ומותגים העוסקים בכך לא רק שמצליחים אלא אף עושים זאת עם דגם אחד בלבד; לפני פחות מחצי שנה, היקף המסירות של רכב כזה היה כ-6% בלבד והגיע בסופה ל-10.3%. בנוסף, היקף המסירות של כל סוגי הרכב המחושמל (היברידי, היברידי-נטען, חשמלי) קרוב לשליש מסך מסירות ינואר. על הרכב החשמלי, ראו נתונים נפרדים בהמשך.

יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'
צילום: יואל פלרמן

בהשוואה לינואר 2022 היקף המסירות עלה באופן משמעותי (9792 יחידות, 26.4%), אך יש לזכור כי בחלק מהחודש ההוא היו תקלות במסירת רכב בגלל בעיות באגף הרישוי. נדגיש כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי.
 

מותגים

יונדאי במקום הראשון עם נתון המסירות הטוב ביותר בקריירה שלה ופער של יותר מ-70% ביחס לשנייה לה, קיה, אחותה מבית. התאגיד הקוריאני לבדו מסר 28.2% מסך המכוניות החודש. מאזדה מתייצבת שלישית, ממשיכה את מגמת הגידול בו החלה בתחילת השנה שעברה. טויוטה הרביעית מוסרת פחות גם בחודשים האחרונים, ומשבר האספקה, עבורה, הוא עניין שבהחלט נוכח – ממש כמו עבור סקודה במקום השביעי.

סיאט לאון
צילום: נועם עופרן

מנגד, סיאט, אף היא מקבוצת פולקסווגן, רושמת גידול נאה, גם הוא מהווה המשך למגמה מהשנה החולפת. מיצובישי, מסיימת את ינואר עם עלייה נכבדה. כמו בשנה שעברה, מרצדס בעשירייה הראשונה, ואף משפרת ביצועים עוד יותר (כולל מוניות ומסחריות, ובכל זאת).

אבל מה שבולט יותר מכל, והוא גם בעל משמעות שמעבר למיקום כזה ואחר, נעוץ בעובדה שמותג BYD הסיני, שהחל לפעול כאן בספטמבר האחרון ובעיקר מסתמך על דגם חשמלי אחד (אטו 3), התמקם במקום החמישי עם היקף מסירות מכובד ביותר, וממשיך את התנופה מסוף 2022. צ'רי, מותג חדש, סיני אף הוא, שהחל לפעול כאן בנובמבר, הצליח גם הוא בינואר, ועניין זה מודגש עוד יותר מכיוון ששלושת הדגמים שהוא מייבא הם עם מנועי בעירה פנימית רגילים, כך שהם מתחרים במותגים ובדגמים מבוססים מזה שנים.

BYD אטו 3
צילום: עזרא רפאל
 

מסירות ינואר 2023, עשרת המותגים המובילים


​מסירות ינואר 2023 – פתיחה בענק
צילום: מערכת אוטו

חמשת המותגים הבאים רשמו עליות מכובדות ביותר כדי עשרות אחוזים ביחס לשנה שעברה.
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר 2023 (בסוגריים: נתוני ינואר 2022): סובארו – 1447 יחידות (801 יח'); סוזוקי – 1368 יחידות (954 יח');MG  – 1281 יחידות (256 יח'); ג'ילי – 1200 יחידות (221 יח'); סיטרואן – 1119 יחידות (801 יח').

 סובארו אבולטיס
צילום: יואל פלרמן
 

מותגים ורכבי חשמל

איגוד יבואני הרכב החל לפרסם גם את נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל כפי שאלה נרשמים על-ידי אגף הרישוי ולפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי-נטען/בנזין; היברידי-נטען/דיזל; היברידי רגיל. להלן נתונים אלה כאשר אלה של הבנזין והדיזל בהיברידי-נטען יחד*.
 

מסירות רכב מחושמל

​מסירות ינואר 2023 – פתיחה בענק
צילום: מערכת אוטו

אנו מביאים כאן את עשרת המותגים המובילים במכירת רכב חשמלי. במהלך החודשים הבאים הטבלה תכלול מרכיבים נוספים.

​מסירות ינואר 2023 – פתיחה בענק
צילום: מערכת אוטו
 

מותגי יוקרה

במסירות מותגי היוקרה, בולט מרצדס הממשיך את הגדלת נתח השוק שלו, לאחר עלייה גם ביחס לינואר 2022. אודי החליפה מקום עם ב.מ.וו אגב החלפת מספרי כמויות ביחס לשנה שעבר בדיוק כמעט מושלם. וולוו פותחת היטב את השנה, עם עלייה נכבדה ומקום רביעי בהקבצה זו.

מסירות מותגי יוקרה ינואר 2023, חמשת המותגים המובילים

​מסירות ינואר 2023 – פתיחה בענק
צילום: מערכת אוטו
 

מסירות בענף היוקרה

מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר 2023 (בסוגריים: נתוני ינואר 2022): קופרה – 257 יחידות (220 יח'); לקסוס – 244 יחידות (286 יח'); ג'נסיס – 154 יחידות (114 יח'); קאדילק – 117 יחידות (138 יח'); אלפא רומיאו – 90 יחידות (69 יח').
                       
דגמי קופרה חשמליים
צילום: יצרן