כמו יום אהבה (תבחרו אתם אם ט"ו באב או וולנטיינז, אני לא בררן), גם לרישוי השנתי יש נטייה להתגנב בשקט ולהפתיע אותנו בדקה ה-90. הנה כל מה שאתם חייבים לדעת בשביל להגיע מוכנים ולא לבזבז זמן וכסף מיותרים.
 

הכנה לפני המבחן

השלב הראשון, לפני ההגעה למבחן הרישוי השנתי עם רכב תקין, הוא לוודא שיש ברשותכם את כל הדרוש:

- ביטוח חובה בתוקף
- תעודת זהות של בעל הרכב (או מיופה כוח + אישור חתום)
- רישיון רכב משולם - אין צורך להמתין לקבלת הרישיון לתשלום בדואר, ניתן לשלם בערוצים הדיגיטליים ולקבל את הרישיון המשולם לדוא"ל או לטלפון הנייד. בתחילת החודש הקודם לחודש בו יפוג תוקף רישיון הרכב, יישלח אליכם הרישיון החדש עם בקשה לחדשו.

הערה: ברכב שגילו מעל 15 שנה, חובה להביא אישור בלמים ממוסך מורשה.
ברכב שגילו מעל 20 שנה, חובה להציג אישור בלמים + אישור רכב מיושן ממוסך מורשה. טסט זה יבוצע פעם בחצי שנה, כלומר רכבים מיושנים צריכים להתייצב למבחן פעמיים בשנה.

הכנה לפני המבחן רישוי
צילום: עמית לוי
 

עמדה ראשונה - זיהוי

ברוכים הבאים לעמדה הראשונה - בעמדת זיהוי רכב ומסמכיו מוודאים שנתוני הרכב ברישיון ובפועל תואמים כמו מספר לוחית הרישוי, מס' מנוע, מס' שלדה ומידות הצמיגים ביחס לרשום ברישיון הרכב. לאחר מכן תידרשו להקריא לבוחן מלוח השעונים את כמות הקילומטרים שעבר הרכב (נתון הק"מ יירשם ברישיון החדש). בנוסף, תבוצע בעמדה זו בדיקת תאורה היקפית כולל איתות, מגבים, בדיקת אביזרי מרכב ונורות בקרת ניהול מנוע ואחרות.

שימו לב לנורות האזהרה בלוח השעונים! לא ניתן לעבור טסט כאשר נורת המנוע דולקת (Check engine).

עמדה ראשונה – זיהוי
צילום: עמית לוי
 

עמדה שנייה - זיהום אוויר

לאחר שיחברו לאגזוז הרכב צינור מדידה, אתם תתבקשו ללחוץ על דוושת הגז ולהעלות סל"ד (לרוב תידרשו להחזיק את המנוע ב-2,000-2,500 סל"ד). בדיקה זו משווה את רמת זיהום האוויר של הרכב שלכם ביחס לרמה המותרת בתקינה האירופאית ולנתוני היצרן של הרכב.

על מנת לשפר את סיכויי המעבר של בדיקת הזיהום כדאי לוודא שהממיר הקטליטי של הרכב תקין (קל לזהות חור בממיר, מיד שומעים אותו) ולדאוג שהוא חומם לטמפרטורות העבודה שלו. אם הרכב שלכם כבר בן כמה שנים והממיר מעט עייף, תנו למנוע ולממיר להגיע לטמפרטורה נכונה כי זה עשוי לעשות את ההבדל בין כישלון בטסט לבין מעבר. רצוי שבזמן ההמתנה לבדיקה לא תדוממו את המנוע.

עמדה שנייה - זיהום אוויר
צילום: עמית לוי
 

עמדה שלישית - בלמים

במתקן זה יבדקו את כישורי הבלימה של הרכב בשני חלקים; ראשית ייבדקו הבלמים הקדמיים ומיד אחריהם האחוריים. עליכם להיכנס למתקן הבלמים עם הגלגלים הקדמיים ולוודא שבלם היד משוחרר. בשלב זה יש להעביר לניוטרל (N), ובשום אופן לא לשלב להילוך אחר, במיוחד לא הילוך חניה (P) או הילוך אחורי (R). לאחר מכן הבוחן יבקש מכם ללחוץ בחוזקה על דוושת הבלמים, עד לכדי עצירה של גלגלי המסילה שעליה אתם נמצאים. 

אם עברתם בהצלחה את מבחן הבלמים הקדמיים, יש לנסוע קדימה ולהכניס את הגלגלים האחוריים למכונת הבדיקה. בשלב הראשון יש ללחוץ על דוושת הבלמים כמו בבדיקה הקודמת, אך מיד לאחר מכן תתבקשו להרים את דוושת בלם היד. הרמה/הפעלה זו מתבצעת ללא לחיצה על דוושת הבלם שהיות שהבוחן רוצה לבדוק את תקינות בלד היד לבדו.

בלמים וכיוון גלגלים
צילום: עמית לוי
 

עמדה רביעית - כיוון גלגלים

מה זה אומר בכלל? שמח ששאלתם - כיוון גלגלים או כיוון פרונט הוא כיוונם של המתלים הקדמיים ברכב ואיזונם בכדי שהרכב ייסע על הכביש בצורה אופטימלית. אם במהלך נסיעה ההגה רועד או סוטה לשולי הכביש- יש סיכוי טוב שרכבכם צריך כיוון פרונט או איזון גלגלים.

האיזון במתלי הרכב עלול להיפגע כאשר הרכב עובר תאונה, פוגע בבורות, מהמורות, מדרכות או עוצר בפתאומיות. ההשלכות מגיעות לידי ביטוי בצריכת דלק גבוהה, שחיקה מוגברת ולא סימטרית של הצמיגים (בעיקר בקדמיים) ופגיעה ביציבות והתנהגות הרכב (רעידות, אי יציבות, הגה מושך ימינה או שמאלה). על הבוחן לוודא שהפרמטרים של כיוון המתלים תקין אחרת לא ניתן להמשיך הלאה במבחן.
 

עמדה חמישית - הבור

בעמדה זו תתבקשו לנסוע מעל בור הבדיקה על מנת שהבוחן שנמצא בעמדת למטה יבדוק את המכלולים השונים, כמו חופשים במערכת ההיגוי או את מצבם של המיסבים והצמיגים. על מנת לבדוק מכלולים אלו יש לצפות בהם בפעולה לכן אתם נדרשים לסובב את ההגה ימינה ושמאלה. הישמעו להוראות הבוחן בנודע למועד תחילת וסיום הסיבוב.

עמדה חמישית - הבור
צילום: עמית לוי
 

עמדה שישית - תאורה

כאן הבוחנים מעוניינים לראות שעוצמת ופיזור אלומות האורות של הפנסים שלכם תקינים (אור דרך ראשי, אור גבוה, אורות בלם, איתותים וכו'. בהנחה ולרכב שלכם ישנם פנסים עוקבי פנייה, יתכן ותדרשו בבדיקת צידוד אורות ביחד לזווית הפנית ההגה ו/או הגלגלים.

עמדה שישית - תאורה
צילום: עמית לוי
 

סיום הטסט וקבלת רישיון רכב

ברכותינו! סיימתם את המסלול כולו. במידה ועברתם את המבחן בהצלחה תקבלו רישיון רכב חתום על ידי מכון הרישוי. שימו לב שאין חובה להדביק את מדבקת הרישוי על השמשה, תוקף הטסט יעודכן במחשבי משרד הרישוי אבל אם אתם ממש נוסטלגיים לאוסף מדבקות על השמשה שמעיד על פז"ם הרכב, זה לגמרי בסדר. במידה ולא עברתם בהצלחה, תקבלו רשימת ליקויים עם אישור נסיעה זמני. אישור זה נועד לתיקונים בלבד, אז רצוי שלא להמשיך בשגרת הנהיגה אלא לטפל בליקויים בהקדם. לאחר שתיקנתם את הליקויים שנמצאו ברכב, עליכם לשוב לטסט חוזר, אך אל דאגה, בטסט זה יבדקו רק את המכלולים שנמצאו פגומים בפעם הקודמת. מכון הרישוי יבקש מכם להציג חשבונית תיקון ממוסך מורשה. עכשיו רק נשאר להכניס את הקייס הקטן שמכיל את רישיון הרכב, ביטוח הרכב ומדבקת הטסט לתוך תא הכפפות ולהנות מ-12 חודשים של שקט.

סיום הטסט וקבלת רישיון רכב
צילום: עמית לוי