מותג אופנועים שקוראים לו "עוגה"? איך אמורים להתייחס לכך? להסתכל? לתת ביס גדול? רק ליישר את הפינה כי בדיוק עכשיו התחילה דיאטת גז?

מבט תחילה. נתחיל בהסתכלות. ובכן, זו לא חללית, זה לא מטוס. יש לו שני גלגלים, מנוע באמצע, מושב מעל, אז לפי אלה ולפי אלה זה כנראה אופנוע – אבל הוא נראה שונה לגמרי. הוא גם שונה לגמרי: זה אופנוע חשמלי, והוא בהחלט נראה לא שגרתי.

האופנוע החשמלי השוודי הגיע לארץ, ובדיחות על העיצוב של איקאה לא יהיו כאן. הכלי הזה נראה כאילו נלקח מאיזה סרט עתידני או מוזיאון לאמנות מודרנית. העיצוב מינימליסטי, חשוף, עם מושב דקיק – ובעיקר מזוות מאוד. יש בו חללים גדולים שגורמים שייראה כאילו הוא מרחף ממש באוויר, והאמת שיש בזה משהו. המשקל מתחיל מ־79 קילוגרמים; במונחי אופנועים, מדובר באנורקסיה.

אפילו יותר. ובכן, אם מדברים על עיצוב אחר/שונה/ייחודי/מקורי אז Ösa+ מתבלט אפילו יותר בכל מרכיב. דגם זה נראה כאילו ותוכנן בסדנת עיצוב של סטודנט גאון, או לחילופין כמו קרש שחיברו לו גלגלים. הוא מכוער, נפלא, נורא, מסעיר – ולא צריך ללכת רק בכיוון אחד. הכל הולך. מה שבטוח ש(גם) הוא לא דומה לכל דבר אחר הנע על הכביש, ויעשה אתכם לכוכבי רמזור לרגע.

קייק Ösa
צילום: איתמר רותם

מדובר בקטנוע עירוני המאפשר להוסיף ולהצמיד למוט השלדה המרכזי, באמצעות מהדקים, (פטנט של CAKE), עזרים ואביזרים שונים לפי בחירת הרוכב – סלי נשיאה, ארגזי כלים, מנשא לגלשן ועוד מאות רבות המותאמים לפלטפורמה. למנוע הספק של 9 קילוואט (12.2 כ"ס) יש לו סוללה של 2.5 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 84 ק"מ. לכלי מתלים ייעודיים של קייק, בלימה משולבת, צמיגים דו־שימושיים והמשקל 89 ק"ג. לסוללה שקעי יציאה של 5 וולט ושל 12 וולט לטעינת מכשירי חשמל חיצוניים, כמו טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים ועוד, מה שעושה את הכלי הזה לסוג של מטען נייד. המחיר החל מ־45,890 שקלים.

דגמי קייק בארץ
צילום: איתמר רותם

קווים לדמותם. המותג קייק (CAKE) נוסד בסטוקהולם על־ידי יזם חובב אקסטרים וקיימות בשם סטפן ייטבורן. החברה קמה ב־2016 והציגה אופנוע ראשון לאחר שנתיים, כאשר המוטו שלה הוא: קל, שקט, נקי. קייק מתגאה בפיתוח של הרבה מהרכיבים – שלדה, מתלים, מערכת ההנעה. ולמרות שיש הרבה מיזמים חשמליים ודווקא בגלל זה, היא מצליחה לבלוט וזכתה כבר בלא מעט פרסים של עיצוב מוצר ותשבחות ממגזינים כמו TIME. ויש עוד: CAKE היא יצרנית הדו־גלגלי היחידה הנמצאת ברשימת עשרת החברות החדשניות של המגזין FAST COMPANY ועושה זאת שנתיים ברצף. מוזיאון הרכב הענק פטרסון בלוס אנג'לס הכריז ב־2019 כי Kalk יהיה חלק מהאוסף הקבוע שלו, כך שקייק היא החברה הצעירה ביותר המוצגת במוזיאון.

אחת משתי משפחות הכלים של החברה שמגיעות לארץ היא KALK, אופנוע שהוא עקרונית דו־שימושי, מושג ישן המתאר מוצר עדכני מאוד – לרכיבה גם על אספלט, גם בשטח.

קייק KALK חשמלי
צילום: החברים של קושמרו

יותר ספציפי. רב המכר של הסדרה הוא Kalk INK&, ומאופיין בשלדה בצבע שחור. למנוע הספק לא רב של 10 קילוואט (13.6 כ"ס), המומנט ביציאה מהמנוע נאה, 42.2 ניוטון-מטר (4.3 קג"מ) – אבל הוא סופר־מרשים בגלגל: 252 ניוטון־מטר (25.7 קג"מ) – לאופנוע בולמים בפיתוח עצמי עם כוונון מלא, משקלו 83 ק"ג ומחירו 45,890 שקלים.

קרוב לו עם הכוונה לשבילי עפר הוא Kalk :work. ההספק המרבי מעט גדול יותר (11 קילוואט, 15 כ"ס), המומנט והמשקלים זהים ויש לו צמיגי שטח (''3.5X''18) של קונטיננטל. המחיר 51,890 שקלים.

קייק KALK שטח
צילום: החברים של קושמרו

לענייננו. דגם נוסף הוא Kalk&, – כן, השמות של מותג העוגה הם, ובכן, ייחודיים – והוא זה שעליו רכבנו. תפוקת המנוע כמו של Kalk INK&, המשקל 79 ק"ג, כולל הסוללה הנשלפת (17 ק"ג). מלפנים מזלג הפוך של אוהלינס עם כוונון מלא שתוכנן יחד עם קייק. לסוללה אנרגיה של 2.6 קוט"ש לטווח של 86 ק"מ (תקן WMTC-II), או ל־3 שעות רכיבה בשטח. לכלי שלושה מצבי כוח מנוע (ועוד אחד בשליטה אישית), ובלימת מנוע המסייעת לטעינת הסוללה.

מבחן רכיבה. התחושה הראשונה אותה חווים במפגש עם האופנוע הזה היא הקלילות. קל להרים אותו, וזה ממש נוח כאשר רוצים להעמיס אותו על עגלה למשל.

בעיר הכלי ממש מצטיין בזריזות בין הפקקים ובדילוג ממדרכות, והוא יוצר תחושה כאילו ומדובר באופניים חשמליים. המושב גבוה (926 מ"מ) צר וקשיח; כפי שראינו בהמשך הוא מתאים לרכיבת שטח, אבל כפי שחווינו לפני כן הוא פחות מפנק ברכיבת עירונית ארוכה. מחוץ לעיר, המהירות המרבית אליה הגענו הייתה 120 קמ"ש.

קייק KALK רכיבה
צילום: החברים של קושמרו

בשטח התחלנו בסינגלים שליד שוהם, והאמת שלוקח זמן להבין מה כל זה הכלי הזה. ראשית, כבר ציינו, הוא מצמצם עוד יותר את המרחק בין אופנוע לאופניים. צריך להתרגל לתנוחת הרכיבה כי היא מחייבת כיפוף מסוים, כזה השונה מזקיפות הקומה המאפיינת רכיבה באופנוע אנדורו.

ההספק נמוך יחסית, אבל בזכות המומנט – הגדול מאוד בגלגל (וכמו במשפחתית חשמלית), גם זמין כולו כמעט מ־0 סל"ד – הצמיגים הדקים יחסית והעובדה שאין בקרת משיכה, זה כלי שמאוד מאוד משמח בהחלקות זנב על משטחי עפר. וכן, צריך להיזהר עם השילוב הזה, מכיוון שמי שאינו מיומן, לא שם לב או לקה בגאוותנות, יכול למצוא עצמו במהירות רבה מאוד על האף.

העברת הכוח נעשית באמצעות רצועה ולא שרשרת, מה שמוסיף עוד לשקט הנפלא שמלווה את הרכיבה, שקט ממכר ממש שאחריו רעש אופנוע שטח – שגם מווברץ הרבה ומדי –נשמע כמעט לא סביר. המגבלה הבולטת ברכיבת שטח מאתגרת יותר הוא מרווח הגחון שעומד כאן על 30 ס"מ (36 ס"מ הוא נתון אופייני באנדורו רגיל), מה שמצריך מהרוכב לשים לב לסלעים שעלולים לחבוט בו מלמטה.

קייק KALK
צילום: החברים של קושמרו

מתג כיבוי. כיף להיות עם הקאלק, ולו בגלל העובדה שאפשר להרגיש אתו מיוחד, כמו הייטקיסט ביוניקורן שייצר את האפליקציה הבאה – ונדמה גם שזה יהיה גם סוג הלקוחות של הכלי הזה. נכון, הוא גם מעין כלי שעשועים הגורם לתהות למה הוא מיועד בדיוק, אבל דווקא בגלל זה הוא מפתה לתת ביס בעוגה הזו.

KALK& - נתונים
מנוע חשמלי. הספק/סל"ד 10 ק"ו (13.6 כ"ס)/– סל"ד. מומנט/סל"ד 4.3 קג"מ/– סל"ד. תמסורת 1 היל'; רצועה שלדה אלומיניום, קורה מרכזית. בסיס גלגלים 130.9 ס"מ. מרווח גחון 30 ס"מ. מתלה קדמי אוהלינס, מזלג הפוך, 38 מ"מ, מהלך 20.4 ס"מ. מתלה אחורי אוהלינס, בולם יחיד, מהלך 20.5 ס"מ. בלם קדמי פורמולה, 1 דיסק, 22 ס"מ, 1 קליפר. בלם אחורי 1 דיסק, 22 ס"מ, 1 קליפר. צמיג קדמי 3.0x19. צמיג אחורי 3.0x19. גובה מושב 92.6 ס"מ. סוללה 2.6 קוט"ש. משקל (כולל סוללה) 79 ק"ג (17 ק"ג). טווח (מוצהר) 85 ק"מ, 3 שעות בשטח טעינה מ-0 ל-80% בשעתיים, טעינה מ-0 ל-100% ב-3 שעות. מחיר 59,890 שקלים. אחריות – שנתיים.

קייק אופנועים חשמליים
צילום: Cake