שאלו כל חובב רכב איך צריך להקים לתחייה את מותג לנצ'יה הגוסס, והוא יגיד לכם שצריך לבנות גרסאות מודרניות לאגדות הראלי של היצרנית. אלמנטרי. כולם מבינים את זה - חוץ מהבוסים בפיאט את סטלנטיס.

לנצ'יה עצמה השתעשעה ברעיון בעשור הראשון של המילניום, עם רכבי קונספט ברוח הפולביה והסטראטוס, אבל האור הירוק לבנותם מעולם לא ניתן. אולי זה עניין של תקציב, אולי פוליטיקה פנימית בקונצרן - אבל מה שבטוח הוא שלנצ'יה הותירה חלל בליבם של הרבה מעריצים - ובמקום בו ישנו חלל ריק, מישהו אחר ימלא את הוואקום הזה.

זה התחיל ב-2009, עם גרסה מודרנית לסטראטוס על בסיס ה-430 סקודריה, שהבוס של פרארי דאז, לוקה די מונטזמולו, בלם במו ידיו. זה החזיק מעמד כמעט עשור, אבל בסוף חברת MAT מטורינו לקחה על עצמה את הפרויקט והציגה יורשת מרהיבה לסטראטוס על בסיס אותו תכנון מ-2009 - וקיבלה אהדה גורפת בכל העולם.

בערך באותה העת חברת 'אוטומובילי אמוס' הציגה גרסת רסטומוד משולשת-דלתות לאינטגרלה - שזכתה לביקורת משתפכת מג'רמי קלארקסון בפרק של הגרנד טור - ולאחר מכן התוודענו לקימרה 037, גרסת המשך לאלופת הראלי האחרונה שהונעה מגלגליה האחוריים בלבד, לנצ'יה 037.

לנצ'יה דלתא S4
צילום: סטלנטיס

שלושת יצרניות הבוטיק הללו לקחו את המתכון המקורי, שמרו על רוח העיצוב והמכאניקה של לנצ'יה, והציגו מכונית מודרנית פרועה עם קריצה לעבר, שעושה כבוד למותג המצליח ביותר בהיסטוריה של אליפות הראלי העולמית.
 

האיטלקים באים

כעת אנו מתבשרים שצלע נוספת בהיסטוריה של היצרנית קמה לתחייה, הדלתא S4, מכונית שהייתה כה מטורפת עד כי קברה במו גלגליה את קטגוריית גרופ B בראלי לאחר תאונה מחרידה.

הדלתא S4 המקורית הייתה מכונית מירוץ ייעודית שהצליחה - בקושי רב - להתחפש לדלתא הסדרתית; מתחת למעטה העממי היא החביאה שלדת צינורות, מנוע מרכזי, הנעה כפולה ו–450 כ"ס. היא שקלה פחות מטון, והונעה על ידי המנוע הסדרתי הראשון שעשה שימוש גם במגדש–על וגם בטורבו (עברו שני עשורים עד שראינו את הטכנולוגיה הזו זולגת למכוניות סדרתיות נוספות).

גראסי 044S חלק אחורי
צילום: גראסי

החברה שהקימה אותה לתחייה היא סטארט אפ עלום השם, גראסי סקודריה מילנז (Grassi Scuderia Milanese, בתרגום חופשי "קבוצת המירוצים גראסי ממילאנו") והיא חשפה את המחווה שלה לדלתא S4 בתערוכת מונזה.

בצורה שונה מהמקור, גם גראסי 044S מונעת על ידי מנוע לא שגרתי: 3.0 ליטר כפול מגדשי טורבו, אך עם ארבעה צילינדרים בלבד. הוא מותקן מעל הסרן האחורי כמו ב-S4 ושולח 650 כ"ס לכל ארבעת הגלגלים.

גראסי 044S פרופיל
צילום: גראסי

היא אומנם לא שוקלת פחות מטון, אבל המשקל עומד על 1200 ק"ג צנועים מאוד בימינו, ותזנק למאה קמ"ש תוך 2.9 שניות.

בניגוד למקובל בהוט האצ'ים מודרנים כפולי הנעה, ה-044S שומרת על המתכון הקלאסי של שלושה דיפרנציאלים, ומציעה אופציה לתיבה ידנית או סיקוונסיאלית.

היא עונדת צמיגים ברוחב 285 מ"מ על חישוקי 19 אינץ' מלפנים, בעוד שהקצה האחורי מקבל צמיגים רחבים אף יותר, ברוחב 305 מ"מ. הבלימה מסופקת על ידי דיסקים מאווררים עם שש בוכנות לקאליפר מלפנים ויחידות עם ארבע בוכנות לקאליפר מאחור.

הגראסי 044S עוצבה על ידי מעצב אלפא רומיאו לשעבר, ג'וזפה ארמאנו, אשר שואב השראה ברורה מהדלתא שעיצב במקור ג'ורג'טו ג'וג'ארו.

גראסי 044S
צילום: גראסי

ארמאנו שם דגש רב על המערך האווירודינמי של ה-044S, לטענת גראסי, במטרה לשפר את היציבות במהירויות גבוהות - משהו שהמכונית המקורית לא הצטיינה בו...

העיצוב קצת מוזר לטעמנו מזוויות מסוימות, מרהיב לחלוטין מזוויות אחרות, וכולל כונסי אוויר אחוריים מגודלים. מה שבטוח הוא שהיא שמרה על רוח ה-S4, שגם היא לא הייתה מלכת היופי. 

רק 44 יחידות ייבנו - ומכאן שם הדגם. מחיר טרם פורסם, אך הוא צפוי לעמוד על חצי מיליון יורו לפחות.