העתיד החשמלי של יצרניות מכוניות ספורט קטנות לוט בערפל; למרות שהזיהום שמייצרות מכוניות הבנזין שלהן אפסי במונחים גלובליים (הן נמכרות במספרים זעומים וננהגות לעיתים רחוקות), נראה שהאיחוד האירופי ובריטניה עדיין לא מחריגים אותן מההגבלות העתידיות על מכירת מנועי בעירה פנימית - למרות ההקלות בנושא דלק סינתטי. מן העבר השני, יצרניות החצר הללו מוגבלות כלכלית בפיתוח פלטפורמות חשמליות יקרות מחד, ומסתכנות בלאבד את הייחוד שלהן מאידך.

עבור קייטרהאם, למשל, חברה שמתמחה בייצור גרסאות מודרניות ללוטוס 7, המכונית שהגדירה את המוטו של קולין צ'אפמן "פשטות וקלות משקל" (תמצאו אתם דרך לתרגם, "Simplify and add lightness"), המעבר לחשמל נראה כמו גזר דין מוות - אולם זה רק גרם ליצרנית הקטנה לחשב מסלול מחדש ולהציג מכונית חשמלית שתתאים לרוח החברה.

מכונית הקונספט החדשה, שזכתה לשם "פרויקט V", צפויה להגיע לייצור עד 2026 במחיר התחלתי של פחות מ-80,000 ליש"ט - כלומר, בשכונה של אלפין A110, פורשה קאיימן ולוטוס אמירה.

קייטרהאם Project V חלק אחורי
צילום: קייטרהאם

מבחינה עיצובית, הפרויקט V משלבת נגיעות מודרניות המעטפת בעלת פרופורציות קלאסיות, עם צללית שמזכירה מכוניות ספורט משנות ה-60 וה-70. התוצאה הסופית היא מכונית קופה מעוקלת שלטענת המעצב הראשי, אנתוני ג'נארלי, "קצת יותר נמוכה, קצת יותר רחבה ובערך באותו אורך כמו פורשה קאיימן".

היא מבוססת על שלדת אלומיניום וסיבי פחמן מפיתוח עצמי, עם מתלי עצמות עצה כפולות בכל הפינות ומאסה של 1190 ק"ג - משקל נוצה במונחים של מכוניות ספורט מודרניות בכלל, ומכוניות חשמליות בפרט.

קייטרהאם Project V פרופיל
צילום: קייטרהאם

המנוע והביצועים של ה-Project V אינם מהסוג המוגזם שהורגלנו אליו ממכוניות חשמליות, אבל הם מהירים מספיק בכל קנה מידה. יש כאן מנוע חשמלי יחיד של 272 כ"ס המניע את הגלגלים האחוריים, מזניק אותה למאה קמ"ש תוך 4.5 שניות ומסייע לה לטפס למהירות מרבית של 230 קמ"ש. מאחר ולמנוע יש תפוקה צנועה יחסית, הוא לא זקוק לסוללה גדולה וכבדה כדי להגיע לטווח נסיעה מכובד; הפרוג'קט V מסתפקת בסוללה של 55 קוט"ש כדי להציע טווח נאה למכונית מסוגה של 400 ק"מ, וטעינה של 20-80 אחוז תימשך 15 דקות בעת שימוש במטען מהיר של 150 קילוואט.

קייטרהאם Project V סביבת נהג
צילום: קייטרהאם

תא הנוסעים אומנם מודרני מזה של כל קייטרהאם אחרת, אבל שומר אמונים למסורת - עם אווירה ספרטנית, גלגל הגה נטול כפתורים ודשבורד מקרבון חשוף. בצד המודרני והמתבקש, יש כאן לוח מחוונים מוקרן ומערכת מולטימדיה עדכניות - אשר ניצבות מעל סוללת כפתורים קלאסית ושתי חוגות פיזיות.

קייטרהאם Project V ספסל אחורי
צילום: קייטרהאם

כדי להרחיב את המעטפת של דגמי החברה עוד יותר, מציעה המכונית החדשה ספסל אחורי עם מושב אמצעי בודד בסידור של 2+1. קייטרהאם תציע גם סידור קונבנציונלי של ארבעה מושבים - אך זה יגיע במחיר גבוה יותר - גם בכסף וגם במשקל.

כדי להושיב את הנהג נמוך ככל האפשר - לא עניין טריוויאלי במכוניות חשמליות עם סוללות מתחת לרצפה - מארז הסוללות מחולק לשלושה חלקים, עם שתי יחידות מתחת למושב האחורי ועוד אחת מתחת למרווחי הרגליים מלפנים.

קייטרהאם Project V אחורי
צילום: קייטרהאם

המכונית תעשה את הופעת הבכורה שלה בפסטיבל גודווד בסופ"ש הקרוב. גרסת הייצור צפויה להיות קרובה לקונספט, ולהיכנס לייצור סדרתי ב-2026.

קייטרהאם Project V
צילום: קייטרהאם