לפני שניכנס לידיעה, הקדמה קטנה נדרשת: שוחרי איכות הסביבה, קטני אמונה או סתם מעריצי טסלה שיקראו את הידיעה הזו, ודאי יקפצו ויגידו שהיא ממומנת על ידי פורום הנפט (אין דבר כזה), אחד היבואנים (למרות שכולם מייבאים חשמליות) או שקר כלשהו. אבל הסירו דאגה מלבכם, זו לא מלחמה, ואין פה שחור ולבן - הבנזין הפסיד והעולם עובר לחשמל. זו כבר עובדה מוגמרת. אז אף אחד פה לא מדבר מהפוזיציה, כי יש רק פוזיציה אחת...

לעניינינו, מחקר אמריקאי חדש מצביע על כך שאקלים חם במיוחד יכול להפחית מאוד את טווח הרכב החשמלי שלכם - ואנחנו מניחים שנהגי חשמליות ישראלים כבר חוו את זה בקיץ הנוכחי - בעקבות צריכה מוגברת של מערכת המיזוג.

הממצאים דומים למחקרים אחרים שהראו כיצד הצורך לחמם את תא הנוסעים בקור מוגזם מפחית את הטווח, והחדשות הטובות הן שבשני המקרים עיקר ההפחתה מתרחשת בטמפרטורות קיצוניות - מינוס 1 צלזיוס ומטה או 38 מעלות חום ומעלה.

מבחן טווח חשמלי
צילום: עזרא רפאל

המחקר נערך על ידי חברת Recurrent מסיאטל, שבודקת אלפי כלי רכב מדי שנה על מנת לנתח את הקשר בין סוללות לטווח שלהן. במחקר הנוכחי נותחה צריכת האנרגיה של כ-7500 כלי רכב חשמליים פופולריים בארה"ב - ביניהם מספר דגמים של טסלה, פורד F-150 לייטנינג, יונדאי קונה EV, שברולט בולט, ניסאן ליף ופורד מוסטנג מאך E.

Recurrent היא אותה חברה שגילתה בשנה שעברה שלטמפרטורות קפואות יש השפעה כמעט זהה על צמצום הטווח, כאשר פורד מוסטנג מאך-E ופולקסווגן ID.4 הראו ירידות בטווח של 30 אחוז כאשר הטמפרטורה ירדה מתחת למינוס 1 צלזיוס.

BYD אטו 3 מבחן טווח
צילום: עזרא רפאל

במחקר הנוכחי החברה חילקה את "מד הטמפרטורות" שלה ל-6 שלבים בין 24 מעלות ל-38 מעלות, וגילתה שכלי רכב מסוימים (בלי לנקוב בדגמים ספציפיים) הראו ירידה בטווח של 31 אחוז כאשר הטמפרטורות טיפסו מעל 38 מעלות צלזיוס. הקפיצה הגדולה ביותר בהפחתת הטווח התרחשה מעל כ-32 מעלות (5% איבוד טווח), נקודה שמעליה כל חצי מעלה "שווה" 2.5% בצמצום הטווח החשמלי של המכונית -  כך שכבר ב-35 מעלות מאבדים 15% מהטווח, וב-38 מעלות, כאמור, מאבדים 31% מהטווח.

לתוצאות המחקר המלאות, לחצו כאן.

ג'ילי מבחן טווח
צילום: עזרא רפאל