הנורדן הזכיר לנו ברכיבת המבחן הראשונה את יכולתו של ק.ט.מ 990 המיתולוגי מלפני למעלה מעשרים שנה – כלי שעושה עבודת כביש טובה אבל יודע להיות קרבי מאוד בשטח.

ובכן, אותו נורדן 901 בגרסתו החדשה שהושקה באפריל זוכה לשם חדש – לא "אדוונצ'ר" או חלילה סתם "R" – וזה נקרא "אקספדישן" (Expedition), מילה שתרגומה משלחת ומכוונת למשלחת חקר. 

שינויים. ההבדל העיקרי בין גרסה זו לבין הדגם הרגיל הוא במתלים. אלה באקספדישן מגיעים מ-890R של ק.ט.מ, קוטרם של הקדמיים (מזלג הפוך), XPLOR של WP הוא 48 מ"מ, והמהלך שלהם ושל האחורי הוא 240 מ"מ. להשוואה, לנורדן הרגיל מתלי אפקס של אותו יצרן, 43 מ"מ ו-221 מ"מ בהתאמה. אלה הביאו להגדלת מרווח הגחון מ-25.2 ס"מ ל-27 ס"מ ולהגבהת המושב ב-2 ס"מ, ל-87.5-89.5 ס"מ.

הוסקוורנה 901 אקספדישן
צילום: רונן טופלברג

כמובן, לגרסה זאת מיגון גחון מסיבי הרבה יותר, נוסף מצב 'אקספלורר' לרכיבה מאתגרת יותר, מולטימדיה משופרת, גם תיקי אוכף רכים ומקסימים בנפח 36 ליטרים, חימום ידיות ומושב, משקף גבוה ומשופר מקודמו (לא מתכוונן), מושב טוב יותר, רגלית אמצע ומגיני ידיים יעילים. לא פחות חשוב: צביעה ייחודית כדי שכולם ידעו שעסקינן בגרסה משופרת. ויקרה יותר.

אין שינויים במנוע – 2 ציל', מקביל, 889 סמ"ק; 105 כ"ס ו-10.1 קג"מ – ובתיבה: 6 הילוכים, מצמד רב-דסקי רטוב, מחליק.

הוסקוורנה 901 אקספדישן שבילים
צילום: רונן טופלברג

מחירו של הוסקוורנה נורדן 901 בגרסת אקספדישן הוא 115,000 שקלים, 10,000 שקלים יותר מאשר הדגם הרגיל. 

התרשמות. ובכן, האקספדישן לוקח עוד צעד אחד והרבה קילומטרים קדימה בעבודת השטח עם המתלים המוגדלים, ואת היעילות שלהם אפשר להרגיש בעיקר בתוואי שטח ארוך המאפשר רכיבה מהירה – ובזה מורגש ההבדל הגדול. 

הוסקוורנה 901 אקספדישן מחיר
צילום: רונן טופלברג

המתלים החדשים מכוילים כך שאינם נעשים רכים תחת עומס רב וממושך והם מתגברים ביעילות גבוהה יותר על דרך עפר משובשת כאשר המהירות עולה.

השיפור מורגש גם במושב החדש, והתחושה היא שבאמת אפשר לשבת עליו במשך שעות ארוכות יותר. בנוסף, המשקף המוגבה עושה עבודה הרבה יותר טובה. מאידך ברכיבת שטח מאומצת שבה לעיתים רוכנים קדימה צריך לשים שהגובה שלו לא יגרום לו לחבוט בקסדה.

ברכיבת ההיכרות עם הכלי, התרשמנו ממנו גם בכבישים מפותלים וגם בשבילים – כאלה עם פודרה ואחרים עם שפע אבנים עליהם. האקספדישן התגבר על כל אלה בקלות, ואפשר לומר שגם עודף ה-10 ק"ג למשקל רטוב של 214 ק"ג לא ממש מורגש גם ברכיבה כידון אל כידון עם הדגם הרגיל – מה שאי אפשר לומר על הגובה שלו. 

הוסקוורנה 901 דגמים
צילום: רונן טופלברג

ובכן, המתלים הארוכים, מרווח הגחון המשופר והמושב שהוגבה גורמים לכך שאקספידשן הוא אופנוע גבוה, מאוד גבוה, ומכאן – ומעבר לעניינים שימושיים, כמו עלייה וירידה, הנחת רגל – גם עם מרכז כובד גבוה יותר. בקיצור: זה כלי שמצריך רוכב מגודל מאוד או מיומן מאוד.

מדוממים. גרסת אקספידשן משפרת ולא במעט את כישורי התנועה בשטח של נורדן 901, ומוסיפה על כך אבזור יעיל לרכיבה ולמסע. 

האם הוא שווה את ההפרש? זה לגמרי תלוי בצרכים שלכם. אם-כי, כידוע, רוכבים רבים בארץ רבים מעדיפים גרסה יקרה יותר, לא רק בגלל יתרונותיה, גם בגלל הנראות.

הוסקוורנה 901 אקספדישן סיכום מבחן
צילום: רונן טופלברג