כיכרות, הידועות גם כ"מעגלי תנועה" הן אחד ממאפייני הדרך הפופולריים בקרב מתכנני כבישים וערים. יש בהן כמה יתרונות משמעותיים, כגון שיפור זרימת התנועה והפחתת העומס; אבל כמו "כיכר הדמעות" (שאיננה עוד), הן יכולות להיות גם מבלבלות, מאתגרות, ולפיכך מסוכנות. הפכו לנהגי-על עם הכללים הבאים: 
 

כמו תמיד, תכנון מוקדם הוא המפתח

אל תתפרצו לכיכר: כשאתם מזהים מעגל תנועה לפניכם, האטו והיכנסו בזהירות. היו מוכנים לתת זכות קדימה לכלי רכב שכבר נמצא בכיכר. חפשו תמרורים או סימנים על הכביש המציינים למי יש לתת זכות קדימה, או המתינו עד שהכביש יהיה ריק מכלי רכב (במידת האפשר). בכל מקרה, לעולם אל תיקחו את זכות הקדימה בעצמכם גם אם היא מגיעה לכם כחוק, אלא המתינו להזדמנות להיכנס לכיכר בבטחה.

שלט כיכר
צילום: Matt Seymour

בחרו את הנתיב הנכון מראש: מעגלי תנועה מורכבים לרוב מנתיב או שניים, לעיתים יותר, שכל אחד מהם מיועד ליציאה ספציפית. כאשר אתם מתקרבים לכיכר שכזו, שימו לב לתמרורים ולסימוני הנתיבים כדי לבחור את הנתיב המתאים ליציאה המיועדת שלכם. תכננו את החלפת הנתיב מראש והיזהרו מכלי רכב אחרים המחליפים נתיב סביבכם.

נדגיש שכאשר מגיעים למעגל תנועה סטנדרטי, וכל עוד אין תמרורי או סימוני נתיבים אחרים, כלל האצבע הוא כזה: אם ברצונכם לפנות ימינה או להמשיך ישר, היכנסו מן הנתיב החיצוני (הימני). אם ברצונכם לנסוע ישר, לפנות שמאלה בכיכר או לבצע פניית פרסה, היכנסו מן הנתיב הפנימי (השמאלי).

כיכר תנועה
צילום: Adam Berkecz
 

לצערנו, אנחנו לא לבד על הכביש. כך נשמור על עצמנו:

לא מוותרים על האיתות: תקשורת ברורה עם נהגים אחרים היא חיונית בכל דרך, ובפרט בכל הקשור למעגל תנועה. האיתות הוא הדרך לעשות זאת: כדי לצאת ממעגל התנועה בפנייה ימינה או שמאלה, או אם מסיבה כלשהי תרצו להחליף נתיב תוך כדי נסיעה בתוך מעגל התנועה – חובה לתת זכות קדימה לרכב שנמצא מימין ולהשתמש באיתות.

שמים לב להולכי רגל ולרוכבי אופניים: הרבה מעגלי התנועה כוללים מעברי חצייה ושבילים ייעודיים להולכי רגל ורוכבי אופניים – משתמשי הדרך הפגיעים ביותר. כנהגים אחראיים, היו מודעים לנוכחותם, והיו ערוכים לעצור ולתת להם זכות קדימה בעת הצורך.

איך נוהגים בכיכר
צילום: Ryan Kosmides

שומרים על רוגע ועל סבלנות: מעגלי תנועה יכולים לפעמים להיות מאתגרים ולדרוש מכם לקבל החלטות בתוך שבריר שנייה. לכן חשוב להישאר רגועים וסבלניים לאורך כל הדרך. גם אם נוצר מאחוריכם תור של מכוניות עם נהגים חסרי סבלנות שצופרים כדי להאיץ בכם – עשו כמיטב יכולתכם להתעלם מהם וחכו בסבלנות לרגע הנכון כדי להשתלב בבטחה בתנועה. 

גם אתם, כנהגים שממתינים להיכנס לכיכר עמוסה, הימנעו מהתנהגויות נהיגה אגרסיביות, כגון צפירות חסרות סבלנות. שמירה על התנהגות רגועה עוזרת ליצור סביבת נהיגה נעימה ובטוחה יותר לכולם.
 

לסיכום

כדי לתמרן בצורה נכונה ובטוחה בכיכר כדאי להבין היטב את הכללים, לשים לב להתנהגויות של משתמשי הדרך האחרים (לרבות הנהגים, הולכי הרגל ורוכבי האופניים) – ומעל הכל לנקוט בגישה זהירה ועתירת סבלנות.

נתיבים בכיכר
צילום: Maarten Muller