הפיתוח המואץ של מכוניות אוטונומיות בעשור האחרון העלה לדיון הרבה סוגיות מוסריות, משפטיות ובטיחותיות חדשות, אשר יצרני הרכב, בתי המשפט וקובעי המדיניות נאלצו וייאלצו למצוא להן תשובות.

אחת השאלות המרכזיות היא מי נושא באחריות במקרה של תאונה שאשמה בה מכונית אוטונומית? האם זו יצרנית הרכב, חברת הביטוח או הנהג המשגיח - וכרגע התשובה אינה ברורה, אך פסק דין ראשוני שניתן בארה"ב הטיל את האחריות על הנהגת המשגיחה ולא על יצרנית הרכב (וולוו) או על חברת הטכנולוגיה שאחראית לניסוי (אובר).

הסיפור החל במרץ 2018, כאשר הולכת רגל בת 49 נדרסה על ידי רכב מבחן אוטונומי של אובר באריזונה - והפכה להולכת הרגל הראשונה בעולם שנהרגה מפגיעת מכונית אוטונומית.

התאונה התרחשה בשעות הלילה, באיזור לא מואר, והולכת הרגל התפרצה לכביש באופן בלתי צפוי - ולא זוהתה בזמן על ידי החיישנים והמצלמות של המכונית או על ידי הנהגת המשגיחה - שדעתה הייתה מוסחת.

תאונה טסלה
צילום: ANGN

זמן קצר לאחר התאונה הודיעה המשטרה המקומית כי לפי הסרטונים שצולמו מהרכב הפוגע נראה שהתאונה הייתה בלתי נמנעת. המשטרה ניסתה להסיר אחריות מאובר ומהנהגת, אך מאוחר יותר הצהירה שהתאונה יכלה להימנע אם הנהגת הייתה מסתכלת על הכביש.  

 נהגים-משגיחים, יש לציין, מועסקים על ידי חברות טכנולוגיה כדי לפקח על הרכב ולמנוע תאונות במקרה הצורך, ולמרות שהם אינם נוהגים ברכב, הם אמורים לדווח על תקלות ולספק ליצרניות משוב שיסייע בפיתוח המערכת האוטונומית.

ב-2019 נפתחה חקירה של "המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה" בארה"ב (NTSB) לאחר שהתגלה שהנהגת המשגיחה של המכונית האוטונומית, רפאלה ואסקז, לא הסתכלה על הכביש כי היא צפתה בסרטונים בטלפון הסלולרי שלה... 

ואסקז הואשמה באשמת "רצח ברשלנות" (ההגדרות המשפטיות האמריקאיות שונות מאלו המוכרות לנו בישראל) בשנת 2020, עבירה שהעונש עליה בחוק הוא 4 עד 8 שנות מאסר בפועל. לאחר עסקת טיעון עם הפרקליטות, ואסקז הודתה באישום פחות חמור, וכתוצאה מכך בית המשפט גזר עליה עונש של מאסר על-תנאי לשלוש שנים.

וולוו תאונה
צילום: ANGN

על פי סוכנות הידיעות 'רויטרס', חקירת NTSB מצאה כי אובר קיבלה "סדרה של החלטות פיתוח שתרמו לסיבת ההתרסקות" - ביניהן פיתוח התוכנה האוטונומית של הוולוו XC90 הפוגעת שלא זיהתה את הולכת הרגל מחד, ולא זיהתה שהנהגת המשגיחה אינה מסתכלת על הכביש מאידך. 

עם זאת, אובר לא נמצאה אחראית מבחינה פלילית לתאונה הקטלנית ודיווחים של עובדי אובר - שהתלוננו על התעלמותה של החברה מתקנות בטיחות ושאננות בזמן פיתוח מערכות הנהיגה האוטונומיות - לא נחקרו.

כך או כך, חשוב לציין שלא מדובר בפסק דין תקדימי. ייתכן שבמקרים דומים בעתיד בית משפט אחר יטיל את האשמה על יצרנית הרכב או חברת הטכנולוגיה - לפחות עד שערכאות גבוהות יותר או קובעי המדיניות יגדירו חוקים ברורים בנושא.
 

תקדים קטלני נוסף

גזר הדין המדובר הגיע פחות מחודש לאחר שנהג טסלה שנסעה ברמזור אדום במצב 'אוטופיילוט', פגעה במכונית עומדת והרגה את שני נוסעיה - נידון למעצר בית ועבודות שירות בעקבות חלקו בתאונה.

בכך הפך הנהג ברכב הפוגע, קווין ג'ורג' עזיז ריאד, לנהג הראשון של מכונית חצי-אוטונומית שהואשם על אחריותו בתאונה קטלנית.

התאונה התרחשה בדצמבר 2019, לאחר שהטסלה מודל S של ריאד - שהופעלה במצב האוטונומי-למחצה "אוטופיילוט" - יצאה מכביש מהיר ליד לוס אנג'לס, השתלבה בכביש בינעירוני וחצתה צומת ברמזור אדום.

תאונה עם טסלה
צילום: ANGN

הטסלה התנגשה בהונדה סיוויק נייחת במהירות של 119 קמ"ש, והרגה את שני יושבי ההונדה - בעוד נהג הטסלה ונוסע שהיה עימו ברכב אושפזו עם פציעות שאינן מסכנות חיים.

הנהג הפוגע לא הגיש התנגדות לשתי העבירות שיוחסו לו, "הריגה בכלי רכב" - מה שאפשר לו מבחינה משפטית להימנע מהודאה באשמה אך לקבל את ההרשעה - והוא נידון לשנתיים מאסר על-תנאי, 90 ימי מעצר-בית ועבודות שירות.

יש לציין שריאד הוא אומנם הנהג הראשון שהורשע בתאונה בעת שימוש במערכת "אוטופיילוט", אך לא הראשון להיות מעורב בתאונה קטלנית; מאז 2019 נרשמו לפחות 17 הרוגים בארה"ב בתאונות בהן הייתה מעורבת מכונית של טסלה שננהגה במצב חצי-אוטונומי.

בין ינואר 2019 לאפריל 2023 נרשמו בארה"ב 916 תאונות הדרכים בהן היו מעורבות מכוניות חצי-אוטונומיות, וב-82% (!) מהמקרים היו מעורבים רכבי טסלה.