זה לא כזה מסובך לזהם פחות, ויש כמה דברים פשוטים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות, גם אם אין לו רכב היברידי או חשמלי. אם כולנו נעשה את השינויים האלה (שהם בתכל'ס ממש בקטנה), נשפיע על עתידנו המפויח. 

שינויים קטנים בטכניקת הנהיגה שלכם יכולים לעשות הבדל גדול
המרוץ מתחיל כשהרמזור מתחלף לירוק - תראו לנו אדם שלא אוהב להיות ראשון ברמזור, וללחוץ חזק על הגז איך שהוא מתחלף לירוק (שלא לומר כתום). אבל המנהג הזה שורף כמות גדולה של דלק בזמן קצר, ומשחרר כמות גדולה של רעלים לאוויר. מעבר לזיהום - זה גם מסוכן. יש נהגים ולא מעט שליחים על קטנועים וקורקינטים שעוברים באדום, ואתם עלולים לפספס אותם.

רכב היברידי
צילום: Markus Spiske

שמרו על מהירות קבועה, ומרחק מהרכב שלפניכם - במיוחד בכבישים הפקוקים של ישראל, הפיתוי לא לשמור מרחק כדי להגיע קודם הביתה גדול מאוד. אבל אם תשמרו על מהירות קבועה ותהיו מרוכזים ברכבים שלפניכם, לא תצטרכו להפעיל כל כך הרבה את הבלמים והגז, כי תהיו מוכנים מראש למה שקורה ויהיה לכם יותר זמן להגיב. גם נהיגה כזו חוסכת דלק ומזהמת פחות. זה גם תרגיל טוב בדחיית סיפוקים וניהול כעסים…

דאגו לתחזוקה של הרכב שלכם, ושקלו נסיעה שיתופית
שמרו על לחץ אוויר תקין בגלגלים והקפידו על טיפולים - רכב לא מטופל יצרוך יותר דלק ויזהם יותר, ותוחלת החיים שלו תרד. אל תדחו טיפולים שיכולים לחסוך לכם כסף ולשמור על הסביבה.

מלאו שמן מנוע לפי הגדרות היצרן - שמן שאינו מתאים לרכב, או שמן ישן מדי יגרום למנוע להתאמץ ולזהם, ליותר דלק להישרף ואף יכול לגרום לתקלות ברכיבי הפליטה.

קורקינט שיתופי
צילום: Christina

קבעו ימים קבועים בהם אתם משאירים את הרכב בחניה - אם אתם יכולים לחלוק את הנסיעה לעבודה עם עמיתים שגרים קרוב, תעשו הרבה טוב לסביבה, וגם לחשבון הבנק שלכם. אתם יכולים לנצל את הנסיעה לסיעור מוחות או לגיבוש, וחוץ מזה, אין כיף כמו נסיעה בנתיב 2+ כשאחרים תקועים בפקק. רק אל תגעו לנהג ברדיו. 

מי שיכול, שיהיה חשמלי 
יש המון סיבות לעבור לרכב היברידי או חשמלי, הרבה מעבר לזיהום אוויר - קודם כל - נסיעה שקטה ורגועה יותר, וכמובן חיסכון בדלק - או היעדר בתלות בו. ואם נסתכל על התמונה הגדולה - נפט גולמי הוא משאב שיש ממנו כמות מוגבלת, ולא כדאי שנהיה תלויים במדינות אחרות כשהמצברים ייגמרו.  

לסיכום - כולם מרוויחים מנהיגה אקולוגית
עד שיהיו כאן מכוניות חשמליות-אוטונומיות-מעופפות, נצטרך לשנות במעט את ההרגלים שלנו, לחסוך לעצמנו כסף ובטווח הארוך גם לשפר את איכות האוויר שכולנו נושמים. בסופו של דבר, האחריות היא שלנו לעשות את השינוי האמיתי לטובת הדורות הבאים. 

חניית רכב חשמלי
צילום: freepik