נציין כי ההנחיות הללו – כולל אלה המפורטות כאן – הן למקרה של אזעקת צבע אדום בלבד. עוד נציין כי מלבד כמה אזורים מבצעיים בשלב זה אין הגבלה על תנועה כך שניתן לצאת עם הרכב כמעט לכל מקום – אבל לא תמיד מומלץ. אז מה צריך לעשות כששומעים אזעקה?

צמצמו חשיפה – ראשית, נסו להימנע ככל הניתן מנסיעות שאינן נחוצות – עצם הימצאותכם בכביש במרחק גדול ממרחב מוגן עשויה להיות מסוכנת בימים אלה. אם אתם חייבים לצאת עשו זאת רק כאשר אתם באמת נדרשים ונסו "לחבר" יעדים.

שמרו על ערנות – בימים רגילים מערכת השמע ברכב עובדת שעות נוספות, אבל בימים שכאלה יש לשים לב לסביבה ולשמור על עירנות. שימו תחנת רדיו במקום מוזיקה מהנייד כך שתקבלו התראה כשיש אזעקה. אפשר גם למקם את הנייד באופן בטוח עם אפליקציית פיקוד העורף שתתריע לפי המיקום. עוד אפשרות: סעו עם חלון פתוח.

עצרו בצד הדרך – שמעתם אזעקה? עצרו מהר ככל הניתן בצד הדרך ובצורה בטוחה עד כמה שמתאפשר. 

אזעקה בנהיגה
צילום: פיקוד העורף

צאו מהרכב – הרכב שלכם אולי נראה כמו מקום מוגן ובטוח, ואולי גם נבדק ע"י יורו NCAP וזכה לשבחים – אבל הוא לא תוכנן לאירוע הזה… מכונית מן השורה לא מסוגלת להגן בפני רסיסים, גלי ההדף עשויים לנפץ את השמשות ולפזר זכוכיות ומיכל הדלק מהווה סכנה לדליקה. על פגיעה ישירה אין מה להרחיב. רק במידה ואין אפשרות לצאת מן הרכב התכופפו מתחת לקו החלונות ושימו ידיים על הראש. בכל מקרה יש לדומם את המנוע.

חפשו מרחב מוגן – זמן התגובה משתנה ממקום למקום ומגיע עד לכ-90 שניות באזור המרכז. מיד עם היציאה מהרכב חפשו מרחב מוגן וכנסו אליו. אין מרחב מוגן? חפשו מבנה קרוב שתספיקו להגיע אליו בזמן העומד לרשותכם, בדקו היכן יש קיר או חדר פנימי (חדר מדרגות, למשל) והסתתרו שם. 

אין מבנה? יאללה לרצפה – אתם באזור פתוח או שאין זמן להגיע למבנה? התרחקו מהרכב ככל שניתן ומעבר לשולי הכביש. השתטחו על הרצפה והגנו על הראש עם הידיים.

אזעקה בנסיעה
צילום: פיקוד העורף

לספור עד 10 – דקות, 10 דקות. לפי הנחיות פיקוד העורף יש להמתין במרחב המוגן כ-10 דקות, כן גם אם אתם בחוץ.

חזרו בזהירות לרכב – גם אם זיהיתם במדויק שלא הייתה נפילה קרובה אליכם – יש לחזור לרכב ולהתחיל נסיעה בזהירות. זכרו, סביר להניח שהרכב אינו עומד בחניה מסודרת והסובבים אתכם לעיתים לא מקפידים על ההנחיות כמוכם. אתם לא רוצים להינצל מפגיעת רקטה רק כדי לסיים את היום בתאונת דרכים…