בתחילת 2020 נחתנו בשדה התעופה סכיפהול שליד אמסטרדם, ותוך חצי שעה הגענו בוואן מהודר של מרצדס לקומפלקס שנכבש על־ידי טויוטה לכנס שכונה קנשיקי; ביפנית, משמעות המילה קנשיקי היא "תובנה". מטרת הכנס הייתה לתת לעיתונות הרכב האירופאית  "תובנות" המתייחסות לדרכה של הקבוצה בשנים הקרובות. מאז הפך האירוע למסורת, וכבר בסוף אותה שנה התקיימה שוב "תערוכת הרכב השנתית של הקבוצה".

זמנים אחרים
בסוף נובמבר 2023 אנחנו שוב באמסטרדם לכנס קנשיקי, גם הפעם מחכה לנו ואן של מרצדס אלא שהדרך הרבה יותר ארוכה – משם לשדה התעופה של בריסל. כאשר כמעט כל חברות התעופה הזרות אינן טסות לישראל היה עלינו להוסיף לחמש השעות האוויריות כשעתיים וחצי בדרכים העמוסות. ייתכן ש־LM המאוד מפנק של לקסוס היה שותף עדיף לנסיעה, אבל כמו שנלמד בהמשך, לפי אנשי לקסוס הביקוש לוואן הזה באירופה גבוה פי חמישה מהצפוי, כך שלא נשאר להם כזה שהוא פנוי להובלות.

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה לנד קרוזר. דגם חדש שונה מהיסוד, גם בעיצוב

המרחק בין המציאות האירופאית לזו שלנו מוצא ביטוי לא בפער העצום בין מדינה במלחמה ולאחר אסון ובין ארצות אחרות באירופה. השביל לטרמינל בבריסל מקושט בתאורת "כריסמס", ולאחר שתי דקות הליכה קפואה אנחנו נכנסים לאולמות הגדולים המזכירים את ימי הזוהר של תערוכות הרכב – אבל כאן הכל שייך לטויוטה.

אם בעבר נהגו קברניטי תעשיית הרכב ביבשת הקלאסית להביט בהתנשאות על החטיבה האירופאית של הענק היפני, המצב השתנה. טויוטה הוא המותג השני מבחינת מכירות באירופה השנה; "רשמנו עלייה של כ־100,000 מכירות ב־2023 והגענו ל־1.17 מיליון מכוניות", אומר בפתיחת האירוע מאט הריסון מנהל הפעילות הראשי בקבוצת טויוטה אירופה (COO) המצפה להמשך הגידול במכירות בזכות C-HR החדש (ראו השקה, גיליון זה) ולקסוס LBX.   

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | לקסוס ZC-LF. קונספט לדגם פנאי, חדש לחלוטין 

פעם חמישית
זו הפעם החמישית בה נערך כנס קנשיקי, והוא נעשה מעניין ומגוון יותר ממש, כמו טויוטה ולקסוס עצמן כמו־גם תעשיית הרכב כולה. כולם ניצבים בפני אתגרים גדולים ורוצים גם לשמר נקודות חוזק מסורתיות וייחוד. "המציאות שלנו מוסיפה לאתגרים הפיננסים בפניהם עומדת התעשייה", כך דוברי הקבוצה.

היכלי הענק מחולקים לחטיבות ולנושאים, ולאלה ביטוי באמצעות סיסמאות קליטות. הבולטת שבהן היא 6 עד 26 – שישה דגמים חשמליים באירופה עד 2026. בהתאם, על הבמה חשיפה אירופאית ל־שש מכוניות תצוגה של טויוטה, לקסוס ו־GR שמאפילה מבחינת המארחים אפילו על רשימת חידושים ארוכה שבראשה דור חדש ללנד קרוזר.   

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה ו־VDL, תא־דלק מימני

טויוטה מדברת על חשמל – אז מה קורה להיברידי? "בפעם שעברה שאלתם כל הזמן על חשמל' אז החלטנו להדגיש את הצד הזה' אבל אנחנו לא שוכחים את ההיברידי. במתיחת הפנים של יאריס נציע כבר שתי גרסאות היברידיות ואנחנו עובדים על הדור שישי של המערכת", אומר לי טום פוקס, סמנכ"ל השיווק של החטיבה האירופאית.

אנשי טויוטה מדגישים כי הם ממשיכים בגישה המבוססת על סוגי הנעה ומקורות אנרגיה שונים, כמו תא דלק מימני המחליף סוללות בהנעה חשמלית, גם מימן כתחליף לדלק במנועי בעירה פנימית, גם פתרונות המבוססים על דלק סינטטי.

בפועל, הוצגה גרסה תא־דלק של היילקס, בשלב זה רק עם הנעה אחורית, ואליה הצטרף ראש גורר בהנעה כזאת. הנעה חשמלית המבוססת על תאי דלק מוצאת את דרכה גם לסירות ולגנרטורים. הגישה הזאת מוצאת ביטוי גם בפתרונות התעבורה לאולימפיאדת הקיץ בפריז 2024. "אנחנו חברה מולטי אנרגטית גם אם באירופה אנו מדגישים את החשמל".

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה היילקס עם תא דלק

טויוטה ־ העתיד כמעט כאן
העמדה הראשונה עבורנו שייכת לטויוטה והיא כנראה החשובה לעתיד הקרוב. אנדריאה קרלוצ'י, סגן נשיא לניהול מוצר ולשיווק, מראה לנו דגם פנאי קטן המכונה "אורבן SUV קונספט" שיהיה דומה מאוד לרכב חשמלי סדרתי שיוצג ב־2024; רכב זה מעניין גם מכיוון שימש את סוזוקי. הוא בנוי, כך ניתן להבין, על גרסה מוזלת של פלטפורמת e-TNGA המשרתת את bZ4X.

מכונית התצוגה שלידו הוגדרה באופן שונה מספר פעמים. היא מכונה "ספורט קרוס אובר קונספט", ובחברה לא החליטו אם מדובר בסדאן גדולה, קופה ארבע דלתות, או דגם פנאי  אופנתי; כנראה שהכל ביחד והמושג 'קרוסאובר' ממש מתאים. דגם זה הוצג בתערוכת שנגחאי באפריל השנה ופותח עבור סין יחד עם BYD. הרכב הסדרתי יגיע משם גם לאירופה ב־2025 ויתמקם בראש המבחר החשמלי.  

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה היילקס תא־דלק. בכורה לגרסה בייצור

מכונית תצוגה שלישית, המכונה כעת '3e-FT', רחוקה מייצור עוד יותר; היא נחשפה לפני שבועות ספורים בטוקיו ונראית הרבה פחות סדרתית. "ב־2026 מכונית כמו זו תהווה עוד צעד בדרך החשמלית, וזו תאפשר בהתחלה סוללת ביפולר ובהמשך סוליד־סטייט", אומר קרלוצ'י.

מה שמביא אותנו למפת הדרכים. קרלוצ'י לא מפרט יותר מדי אך מציין כי מ־2026 תציע טויוטה סוללה עם טווח כפול והורדת מחיר של 20% בעלות ביחס ל־bZ4X. הקפיצה הבאה תגיע לקראת 2027 עם סוללת ביפולר (Bipolar; סוללות בהן האלקטרודות מחוברות בטור והן דו־קוטביות) מליתיום־ברזל־פוספט (LFP) שתציע טווח גדול ב־20% ותעלה 40% פחות. ב־2027 תוצע סוללת ביפולר משופרת (עם קתודה (High-Nickel שתציע טווח גדול יותר, טעינה משופרת. מעט אחריה תגיע סוף סוף סוללת מצב מוצק (סוליד סטייט) עם טעינה אולטרה מהירה.

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה e-3FT. דגם פנאי גדול ומכובד

"יתרון סוללת ביפולר ביחס לרגילה הוא בכך שדחיסת האנרגיה טובה, אריזת הסוללה יותר קומפקטית, היא זולה וקטנה יותר. ההטמעה תהיה בהדרגה – תחילה בדגם אחד ואחרי כן תשולב בהיצע שלנו. הודענו כי ב־2027-2028 נתחיל להשתמש בסוללת סוליד סטייט; זו טכנולוגיה עם הבטחה גדולה אבל היא עדיין לא בשלה לשימוש ברכב והעלות גבוהה. לכן נצטרך גם לבחון היכן להרכיבה בהתחלה".

מעבר לטכנולוגיה, לעיצוב יש חשיבות רבה. קווי העיצוב מזכירים את אלה שיצר סיימון המפריס – האחראי על המיתוג ועל העיצוב בקבוצה – בלקסוס LBX. נדמה שטויוטה מעולם לא נראתה טוב יותר. ובכלל, אם תשאלו את המפריס עצמו, הרי שהדבר החשוב בטויוטה כרגע זה שהמכונית תעלה חיוך ותהיה מהנה ומחוברת לנהג. 

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | סביבת הנהג בלקסוס ZC-LF.

לקסוס – הדורות הבאים
כשאנחנו שואלים את אנשי טויוטה על הדור הבא של פלטפורמה החשמלית הם שולחים אותנו לדבר עם אנשי לקסוס. בעמדה שלהם ממתין LF־ZC המבוסס כמו FT־3e על הפלטפורמה החשמלית העתידית של קבוצת טויוטה. שני אלה כמו־גם הסדאן LF־ZL (שלא הגיעה) נחשפה בתערוכת המוביליות של טוקיו לפני שבועות ספורים.

הפלטפורמה מכונה 'גיגה קסטינג' (Giga Casting; העיקון פותח על־ידי טסלה), ועיקרה רצפה המחולקת לשלושה חלקים; במרכז צביר הסוללות וגודלו יכול להשתנות, ובשני הצדדים מנוע/מנועים, מכלולי הגה, מתלים, ציריות וכו'. באופן כזה מספר המכלולים קטן יותר ותהליך הייצור פשוט וזול בהרבה.

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | לקסוס LF-ZL קונספט לסדאן חשמלית, רצפה וסוללות חדשות

מכונית התצוגה מפגינה כי בכל הקשור לעיצוב, לקסוס תמשיך בדרכה בת העשור עם קווי עיצוב בוטים ונוכחים. בקונספט הוטמע גם ממשק המשתמש העתידי (ARENA) המאפשר למכונית ללמוד ולהתאים את התנהלותה לפי הנהג. בתא הנוסעים נעשה שימוש מעניין בבמבוק ופחות אהבתי את החלפת גלגל ההגה ביוק.

"לקסוס תהיה הסמן הטכנולוגי של טויוטה ככל שזה נוגע לחשמל ותהיה מותג חשמלי לגמרי עד 2035", אומרים אנשי לקסוס כאשר הם מציינים שיא מכירות ב־2023 באירופה עם 74,000 מכוניות ומצפים לחצות את קו ה־100,000 יחידות ב־2024 בזכות LBX, דגם הפנאי הקטן שהושק לאחרונה, ווהוספת גרסת הנעה קדמית מוזלת ל־RZ.  

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | טויוטה פרואייס מקס גם בהנעה חשמלית
 
מסחריות – גדלים
בחטיבה המסחרית של טויוטה אירופה חוגגים את הגודל. לאחר המסחרית הקטנה סיטי והבינונית פרואייס – המבוססות על סיטרואן ברלינגו וסיטרואן ג'אמפי בהתאמה; כעת לאחר מתיחת פנים – הושלם המערך המסחרי הפונה לאירופה עם פרואייס מקס. זוהי מסחרית גדולה הזהה לסיטרואן ג'אמפר ולפיאט דוקאטו, וגם היא כמו השתיים האחרות תוצע בגרסה חשמלית.

שיתוף הפעולה של טויוטה שהחל בזמנו עם PSA מתרחב מאוד בימי סטלנטיס, וטויוטה מציינת שיאים בהתאם. "ב־2023 הגענו לשיא של 140,000 כלים ואנחנו שואפים להגיע ל־180,000 יחידות ב־2024 ולהיות בין ששת המותגים הגדולים באירופה בתחום. מה שהחל פעם עם 10,000 מכוניות מדגם הייאייס גדל באופן ניכר ביותר". אנשי טויוטה טוענים כי הם מצליחים גם לתרום לשיפור האמינות בכלים שתוכננו בסטלנטיס ומיוצרים על־ידה; "אנחנו לא בצוותי התכנון, אבל אנחנו מבקרים במפעלים ומראים מה ניתן לשפר".

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: אלי שאולי | טויוטה FT-Se קונספט למכונית ספורט חשמלית

קינוח מתוק
בסוף היום, אחרי שפע מפגשים כמעט מעייף, אני מקנח בעמדת 'גאזו רייסינג' (GAZOO Racing), חטיבת הספורט של טויוטה. מכונית תצוגה ספורטיבית המכונה 'FT-Se' – בכורה אירופאית לדגם שהוצג ביפן – והיא יפהפייה. המפריס אומר שהיא מבוססת על הפלטפורמה העתידית ומדגיש כי זו פותחה עבור מכוניות נוסעים יוקרתיות ורכבי פנאי (כמו FT) – אך גם לספורטיביות שיעלו חיוך גדול.

פטריק שילן, ראש מחלקת מוצר בחטיבת הספורט באירופה, מביט על תוצר הפרויקט באופן פילוסופי יותר. "אנחנו מראים שאנחנו מאוד רוצים לבנות מכונית כזו אבל לא מתחייבים. היא יכולה להיות על הפלטפורמה החדשה אבל זו לא חובה. העיקר שהיא תצליח לשמור על רוח גאזו. לכן זה גם לא משנה אם היא תהיה בעלת הנעה קדמית, אחורית או כפולה וזה לא משנה מהיכן נביא את המרכיבים".

אין ספק שטויוטה נעשית מעניינת יותר ויותר, ולמרות שמנקודת המבט המקומית הדברים אינם נראים כך, הרי היא תוקפת בכל החזיתות ורוצה להיות יותר מהנה, אופנתית, מתקדמת ומושכת. טויוטה מבטיחה שיהיה מעניין ומהנה, ואם מכוניות התצוגה הן הביטוי לכך, שווה לחכות.

כנס קנשיקי 2023 - העולם לפי טויוטה
צילום: יצרן | מערך פתרונות שלם להסעות באולימפיאדה הקרובה, כולו מבוסס על חשמל