איתוראן, חברת האבטחה המעניקה שירותי מיגון ואיתור כלי רכב, פרסמה את נתוני הגניבות שאספה בשנת 2023. הנתונים החדשים מצטרפים להודעה מוקדמת יותר של המתחרה פוינטר אשר מצביעה גם היא על אותה המגמה המדאיגה: שנת 2023 הייתה שנה פורה לגנבים שניסו (וגם הצליחו) לגנוב יותר מכוניות מתמיד.
 

עלייה של 60%, רק במקרה

לפי איתוראן, החברה סיכמה את נתוני השנה החולפת לפי מדגם ארצי של כ-700,000 כלי רכב לה היא נותנת שירות בישראל. מהנתונים עולה כי עד ל-06.10.23, ערב פרוץ המלחמה, נרשמה עלייה חדה ומדאיגה של 87% בגניבות כלי רכב בישראל. 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה האטה משמעותית בפעילות הגנבים אך אלה חזרו לפעולה בהיקף מלא כבר בחודש דצמבר. התוצאה של השינויים הללו הובילו לירידה ביחס לנתוני שלושת הרבועים הראשונים של השנה אך בהסתכלות שנתית עדיין הסתכמו בעלייה של 60% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2022. 

מאיתוראן נמסר כי הפעילות הענפה של הגנבים בשנת 2023 היא תוצאה של מחסור נרחב יחסית בחלקי חילוף לכלי רכב בישראל, זאת לצד מוטיבציה גבוהה להעביר כלי רכב לשטחי הרשות הפלסטינאית למכירה או שירות עצמי. לפי איתוראן שטחי הרש"פ היו היעד הפופולרי ביותר לכלי רכב גנובים אשר הגיעו בהיקפים גדולים לטול כרם, קלקיליה, רמאללה וחברון. במהלך שנת 2023 נרשמו מעצרים של 636 חוליות חשודים בגניבות רכב בזמן אמת בכלי רכב אשר היו ממוגנים ע"י איתוראן. 

איתוראן:
צילום: מנהל
 

איך, איפה ואיזה רכב

לפי איתוראן הגנבים העדיפו להתחבר למחשב הרכב באמצעות שקע ה-OBD ולקודד מפתח חדש – 62% מהגניבות בוצעו בשיטה זו. 18% מהגניבות היו באמצעות "פריצה אלימה" – שיטה בה מחליפים את מחשב הרכב לגמרי. 6% מהגניבות נעשו באמצעות גרירה או העמסה של הרכב וכ-1% מהגניבות היו של כלי רכב אשר נשדדו מבעליהם באופן "חם".

אם את גרים באזור המרכז וגוש דן יש סיכוי גבוה יותר שרכבכם יהווה מטרה לגנבים – מעל 42% מסך הגניבות בוצעו באזור זה. אזור השרון הוא הבא בתור עם 24% מהגניבות, 13% בדרום, 9% בירושלים ומודיעין, 8% בשפלה, 3% בצפון ו-1% ביהודה ושומרון. בכלל, הערים הפופולריות ביותר בקרב הגנבים הן: תל אביב, פתח תקווה, ירושלים, באר שבע, רמת גן, ראשון לציון, כפר סבא, חולון, נתניה, ראש העין, מודיעין והרצליה.

בדומה לנתונים שכבר ראינו, גם באיתוראן מזהים את העדפת הגנבים לרכבי פנאי ושטח שונים – לא פחות מ-44% מסך הגניבות היו של כלים מסוג זה. כלי רכב "פרטיים" היוו 27% מסך ניסיונות הגניבה, אופנועים 14%, כלי רכב מסחריים היוו 8%, משאיות 6% וכלי צמ"ה 1%. 

איתוראן:
צילום: freepik