בראשון לחודש מרץ הכריזה יונדאי כי לאחר הפסקה של שש שנים היא חוזרת למרוץ טיפוס הגבעה הנחשב בעולם, פייקס פיק בארה"ב שייערך השנה ב-23.6 – ותעשה זאת במסגרת חטיבה N הספורטיבית שלה. זה יהיה המרוץ ה-102 של פייקס פיק, מסורת שתחילתה ב-1916.

סופ
צילום: יונדאי

לא פחות מארבעה נציגים יהיו לה במרוץ זה – אחד מהם בשת"פ רד בול, הפעילה מאד בספורט המוטורי ומצליחה לא רע בפורמולה 1 – שלושה מהנהגים הידועים כבר הם בעלי הישגים מכובדים ביותר בספורט המוטורי, גם עם ניצחונות במפעל זה. המסלול, שאורכו 19.996 ק"מ, כולל 156 פניות, עולה מגובה 1440 מטרים ל-4302 מטרים בשיפוע ממוצע של 7.2%. השיא כיום, 7:57 דקות, הושג ב-2018 על-ידי רומיין דומא שנהג בפולקסווגן ID.R – מכונית מרוץ חשמלית. 

יונדאי חנכה את פעילותה שם ובכלל בספורט המוטורי ב-1992, ומאז השתתפה במרוצים אלה 18 פעמים. כיום, עם חטיבה N, היא מכוונת להישגים ברמה הגבוהה ביותר שם, ומשוכנעת שיש לה הכלים והכלי כדי להצליח. 

סופ
צילום: יונדאי
 

מיונדאי ל-N

אבל יונדאי פעילה בתחום הספורט המוטורי הרבה מעבר לכך. כבר ב-1998 החלה להשתתף באליפות הראלי העולמית, ופעלה במסגרתה גם בעשור הבא עם אקסנט WRC. ב-2007 השתתף דגם הקופה שלה (עם מתחרים פרטיים) ב-24 השעות של נורבורגרינג.

יונדאי החליטה להגביר פעילות. כבר ב-2012 הוכרז על הקמת חטיבת ספורט ייעודית, N, ובאותה שנה הוצגה גרסתה לאליפות הראלי העולמית, i20 WRC. ב-2014 הושק קונספט ביצועים לוולוסטר, וב-2016 נחנך הדגם הראשון במסגרת חטיבה N, מבוסס על המשפחתית־קומפקטית הפונה לאירופה i30 (בניגוד לאלנטרה המכוונת לארה"ב), יחד עם הדור העכשווי והשלישי של הדגם. 

סופ
צילום: יונדאי

הסימול של החטיבה החדשה, N, מקורו לפי יונדאי באות הראשונה של שם מחוז נאמיאנג (Namyang), שם שוכן מרכז המחקר והפיתוח שלה וגם בחלק ממתאר מסלול נורדשלייפה בנורבורגרינג (מפנייה 20 עד 23), שם יונדאי מכיילת את המתלים שלה. 

אלא שאות זאת אינה נראית רחוקה, וביותר ממובן אחד, מהאות M, המציינת את החטיבה ההיא של ב.מ.וו, ואפילו בלוגו יש אלמנטים דומים. אבל לקשר הזה היה ביטוי משמעותי בהרבה עם מינויו ב-2015 של אלברט בירמן (Biermann) – שהיה 31 שנים בחטיבה M, שם שימש כמנהל החטיבה וכמהנדס הראשי שלה – למנהל הראשון של חטיבה N, ובהמשך למנהלה הטכני. 

סופ
צילום: יונדאי

להגברת פעילותה של יונדאי היו תוצאות, ובאליפות העולם בראלי השיגה יונדאי הישגים נאים, כולל אליפות העולם ליצרנים ב-2019 וב-2029, ויש לה כיום 28 ניצחונות במסגרת זאת. 

וגם דגמים נוספים. ב־2019 הוכרז ולוסטר N, ב־2020 הושק i20 N, בשנה שלאחריה ראו אור גרסאות N של המשפחתית אלנטרה ושל דגם הפנאי קונה – וביוני 2023, בפסטיבל המהירות של גוודווד, הוצג איוניק 5 בגרסת N, דגם חשמלי ראשון מסוגו, ממש לא אחרון; קונספט RN22e, קדימון לאיוניק 6 בגרסה זו, ראה אף הוא אור שם. 

סופ
צילום: יונדאי
 

מעמיקה ומרחיבה

יונדאי, שמקורה כיצרנית רכב של מרכז השוק, הכריזה כידוע לא רק על אותה חטיבה N, אלא השיקה באותו תקופה לערך (ב-2015 למען הדיוק) גם מותג יוקרה: ג'נסיס. והנה, ממש כעת – סוף מרץ 2024 – השניים האלה נפגשים; ג'נסיס הכריזה על חטיבת ביצועים משלה שתיקרא 'מאגמה' (Magma; סלע מותך בכדור הארץ), ותכוון באופן ממוקד יותר לחטיבות הביצועים של מותגי היוקרה הגרמניים.

חטיבת הביצועים של ג'נסיס​ - מאגמה
חטיבת הביצועים של ג'נסיס - מאגמה | צילום: ג'נסיס