"שנת 2023 הייתה שנה עם שינויים גדולים. היא החלה בעוצמה מאוד גדולה, הרבעון הראשון היה אחד המוצלחים בהיסטוריה של הענף וגם ביונדאי שברנו שיא מכירות. ואז התחלנו לפגוש בשינויים הפוליטיים שממש השפיעו על השוק. האווירה השתנתה והביאה לירידה בביקושים, וכל אלה תוך כדי כניסת שחקנים חדשים ומפרי איזון לשוק. כשמסכמים את השנה כמכלול עדיין יונדאי נמצאת במקום הראשון בצורה בולטת.

ארז סבג
צילום: יח"צ

"הרבעון האחרון והמלחמה החלו ליצר בעיה חדשה שכבר חווינו בעבר והיא שקשה לייבא. כל היבוא מהמזרח נפגע. בנובמבר עגנה האונייה האחרונה באילת ומאז הנמל שומם, ומצב זה מביא למחסור חמור ברכבים ל־2024. 

"השוק שלנו מאוד מושפע מתנודות בעולם, בעיקר באירופה ובארצות הברית. שינויים רגולטוריים באירופה, כמו ביטול סובסידיות לרכב חשמלי, מעלים שם את הביקוש למנועי בנזין וזה פוגע בנו. כעת יותר קל להביא משם רכבים חשמליים אבל דגמי בנזין והיברידי ממש קשה. כאשר ביקושים באירופה עולים למוצרים הנמכרים גם בארץ הדבר מקשה". 

על הקו עם ארז סבג
צילום: אלי שאולי

אז בעצם למה אתם מצפים השנה? 

"אני מניח שהרבעון השני יהיה קשה לכל השוק כי הביקוש מתחיל להתחמם אבל אין היצע. זה מזכיר את 2022. ככל שהאיום החות'י נמשך, 2024 תתאפיין בהיצע שאינו מספק את הביקוש; זו עדיין שנת מלחמה עם חוסר וודאות. בתחום הרכב הכל בנוי על זרימה וזה משתבש כי קשה לנהל מלאי בחוסר ודאות כאשר בכל רגע יכול להיות שינוי מאוד משמעותי. אבל בסוף ישנם כוחות השוק, וכאשר ההיצע נמוך קונים את מה שיש. 

"בתחום החשמלי נתח השוק ימשיך לגדול גם עם המיסוי החדש, אבל ללא הקפיצות שאפיינו אותו בעבר". 

כלמוביל תמיד הייתה סולידית וממוקדת שנים באותם מותגים. והנה, תוך שנה אנחנו שומעים על שלושה מותגים סיניים צעירים. מה קרה? 

"כלמוביל זו חברה מאוד וותיקה והגישה שלה ליצרנים היא לנהל תהליכים ארוכי טווח וכך גם עם הלקוחות. הקשר עם כל היצרנים מאוד טוב וימשיך להיות כזה. יחד עם זאת השוק משתנה; הכניסה המסיבית של יצרנים סינים משנה אותו באופן משמעותי, וכחברה המובילה את השוק אנחנו חייבים להגיב לכך ולהציע ללקוח את המגוון הרחב ביותר שניתן. בדקנו בצורה יסודית את המוצרים ואת המערכת עצמה כי יבואן צריך לתת שירות ולייצר מעטפת ללקוח. לפני שמביאים דגמים לארץ חייבים לבדוק את כל אלה". 

אורה 03
צילום: נועם עופרן

למה לא הסתפקתם באורה או בהעמקת הקשר עם גרייטוול? 

"אנחנו בקשר מצוין עם גריטוול ונראה, אני מניח, דברים מעניינים מהקונצרן". 

הכניסה הסינית המסיבית הזו אינה מבלבלת? 

"מעולם לא הייתה כניסת מותגים חדשים לשוק כמו כיום. האם זה מבלבל את הלקוחות? כן. לכן, אחד האתגרים זה לבדל את עצמנו ולחזק את כלמוביל". 

איך נוצר הקשר עם קבוצת צ'רי

"נעשות אלינו לא מעט פניות מצד יצרנים ואז החברה בודקת מה נכון לה. כאשר כלמוביל בוחנת היתכנות מותג חדש היא עושה זאת דרך עיני הלקוח, אפיון המוצר המתאים, והמעטפת השירותית ברמה של כלמוביל, לאספקת חלפים סדירה ולאורך זמן; עקביות ואורך זמן זה המפתח לתפיסה שלנו. בפרספקטיבה של הלקוח צריך עומק ולא רק מוצר, צריך אבא ואמא ויבואן ששומר לא רק על שירות אלא גם על ערך הרכב כאש רוצים למכור אותו כמשומש". 

צ'רי FX EV
צילום: אלי שאולי

שנים שמענו שצ'רי תגיע וזה לא קרה. איך פתאום זה קורה ועוד עם שני יבואנים?

"זה לא משהו שקורה ביום. זו החלטה שהתקבלה שם לפני שנים: לפתח מוצרים ברמה הולמת לאירופה. וברגע שיש תקינה אירופאית זה מייצר הזדמנויות. כרגע, זה גם צירוף מקרים של הרבה חברות שמגיעות ומה שמקשר ביניהן זה החשמל שמקל על ההומולוגציה. הקשר שלנו עם אומודה וג'אקו כבר קיים תקופה ארוכה ואנחנו רואים קבוצה רצינית שמתמחה בייצור מזה שנים. יש להם מערכת משומנת גם למכירה וגם לשירות, חלפים ואחריות שלא לכל מותג סיני יש. בחנו מקרים בהם נושא השירות פגע, והניסיון שרכשנו מאפשר לנו לדעת מהם הדברים שאנחנו רוצים לראות אצל היצרנים. המעורבות של אומודה וג'אקו בשוק הישראלי מאוד גבוהה, והם מתייעצים איתנו על התאמת המוצר". 

האם העובדה שקבוצת צ'רי עובדת גם עם קרסו לא תפריע? 

"אנחנו עובדים מול צוותים שונים; צ'רי זה לא ג'אקו או אומודה. אנחנו בחברה מקפידים על אי־העברת מידע בין מותגים, ואני מניח שכך זה אצלם. במהלך הביקור בקונצרן ראיתי עד כמה מדובר בחטיבות שונות — קו המוצרים אחר, ולא יהיה ערבוב אפילו ברמת גומיות האיטום והמתגים". 

ג'אקו J7
ג'אקו J7 | צילום: ג'אקו

לאן אתם מכוונים עם המותגים החדשים? 

"אלה שני מותגים שפונים לקהל שונה. ג'אקו הוא רכב פנאי עם נוכחות קשוחה ויכולת שטח, ואילו אומודה הוא קרוסאובר אורבני אופנתי, יותר אתלטי וספורטיבי. שניהם מותגים נפרדים המנהלים סוג של מערכת יחסים. אנחנו נביא שישה דגמים בשנתיים הקרובות, וכולם נמצאים בתחום המבוקש בארץ — דגמי SUV בקטגוריות B, C ו־D ובמספר תצורות הנעה. היצע זה מייצר מגוון גדול ומאפשר לתת מענה ליותר לקוחות. ההבדלים ביו המותגים לא יהיו בגודל אלא בעיצוב ובפרטים שכל רכב ייתן". 

מה האתגר בהכנסת מותגים חדשים? 

"בסוף תהיה מעין התכנסות. למכור רכב בישראל ולבנות מותג דורש משאבים גדולים ואני מעריך שהמותגים עם הגב החזק יותר והערך הכולל ללקוח מצד היבואן והמוצר ינצחו לאורך זמן. לכן, תפקיד היבואן נעשה משמעותי הרבה יותר; זה לא רק מה, אלא ממי אתה קונה במגוון היבטים כולל שירות ותחזוקה". 

ג'אקו J7
ג'אקו J7 | צילום: Jaecoo

נראה שבאורה חל עיכוב מסוים בתכניות. מה צפוי ומדוע שונו שמות הדגמים? 

"בקרוב נשיק את 07; המכונית כבר בארץ. העיכובים הם בגלל ענייני תקנות וגם בגלל המלחמה. אורה מייצרת במפעל משותף עם ב.מ.וו וצריך להזמין שם רכבים שישה חודשים מראש, וקשה לייצר תחזית בעידן כזה של חוסר ודאות. בתחילת השנה הבאה נראה מהם גם רכב פנאי חדש. לגבי השמות אני חושב שברכבים שמיועדים לאירופה חלק מההיכרות עם הקהל שם הביא להכרה שצריך שמות שיותר קלים להכלה; שמות כמו 'פאנקי קאט' קשים לעיכול". 

ומה קורה במיצובישי? קצת שקט שם לאחרונה

"חזרתי לאחרונה מיפן מאוד מעודד. נראה כאן דגם חדש לקראת הרבעון האחרון בשנה זו, וצפויים להיות דברים מאוד מעניינים ב־2025. בפועל, כרגע יש מחסור גדול בחלק מהדגמים".

ביונדאי הצגתם חידושים רבים לאחרונה. האם זה יימשך? 

"כן. בחודשים הקרובים נציג סונטה מחודשת, סנטה פה חדש ופאליסייד שהיה חסר. אנחנו מתחרים מול שווקים כמו זה האמריקאי שמשלם יותר מאיתנו, אז קשה לקבלם. איוניק 5N יגיע בקיץ וגם איוניק 5 מחודש. טוסון מחודש משמעותית יגיע ברבעון השלישי, ואנחנו עדיין עובדים במרץ על יבוא הגרסה ההיברידית. בנוסף יגיע באיון מחודש ואנחנו בוחנים יבוא אלנטרה N". 

יונדאי סנטה פה 2024
סנטה פה החדש | צילום: יונדאי