תחרות אוטו השנה 2024 הגיעה לסיומה, וזו השנה ה-29 ברציפות מאז יצאה לדרך. כבכל שנה, גם הפעם צוות הכתבים של 'אוטו' התכנס לשורת דיונים ארוכה אשר בסופה, ובשקלול קולות הקוראים, נבחרה הזוכה גדולה בתחרות עליה תוכלו לקרוא כאן בהרחבה. לצד הפרס הגדול נבחרו גם הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. בכל קטגוריה וקטגוריה נשקלו המתמודדים הראויים ביותר ודורגו לפי פרמטרים רבים המהווים שיקול בקניית רכב: יחידות הנעה, ביצועים, צריכת דלק, נוחות נסיעה, התנהגות כביש, בידוד רעשים, אבזור, תמורה ועוד. ובכל סגמנט וסגמנט נבחר בסוף זוכה אחד ויחיד.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2024 בקטגוריית הספורטיביות׳ הוא – סובארו BRZ.

זה לא תמיד כיף להודות אבל גם אנחנו ב׳אוטו׳ מתעסקים ביום-יום, ממש כמו רוב הישראלים, במכוניות ״רגילות״. כולנו הגענו לתחום מאהבה למכונות על ארבעה גלגלים, איך שהן נראות, הרעש שהן עושות והדרך בה הן מתנהלות בפיתולים — אבל החיים חזקים יותר וההגיון לרוב מנצח. ואז מגיעה מכונית כמו ה-BRZ של סובארו ומחזירה אותנו בבת אחת אל המקור. 

סובארו BRZ – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: תומר פדר

הדור הראשון של סובארו BRZ (שנת 2011) הגיע די בהפתעה. היצרנית היפנית הקטנה ״התפוצצה״ בשנות ה-90 באליפות הראלי העולמית עם אגדות כמו אימפרזה המקורית וקולין מקריי — היו לפניהם וגם אחריהם אך אלה השמות ש״עשו״ את סובארו בתחום. הפופולריות על שבילי המירוצים חלחלו גם אל ה-DNA של מכוניות המותג הסדרתיות, וכך באו לעולם ״רפליקות ראלי״ בזו אחר זו: אימפרזה GT, WRX ומעל לכולן ה-STi האייקונית. כולן מפלצות כפולות הנעה עם מנועים מוגדשי טורבו והספק כביר על בסיס המשפחתית של היצרנית.

על הרקע הזה ה-BRZ המקורית נראתה לא קשורה, אבל אוי כמה שאנחנו שמחים על כך. מכונית הקופה הקטנה של היצרנית הציגה מתכון שכמעט ונשכח: עיצוב נקי ואתלטי שרומז על מכונית ״פשוטה״ שפשוט שמחה לפנות. ההנעה כאן הייתה אחורית, המנוע הוא אטמוספרי ומבחינתנו צריך לצמד לה את התיבה הידנית (יש גם אוטומטית) — וקיבלתם מכונת נהיגה טהורה כמו שכבר כמעט ולא מייצרים. הביצוע בפועל היה נהדר ומהנה לנהיגה, גם אם לא מושלם.

סובארו BRZ – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: תומר פדר

וכאן מגיע הדור השני של BRZ (שנת 2020) שמצליח לשמור על המתכון המוכר והכל כך אהוב ובמקביל לשפר אותו במקומות הנכונים ובמידה הרצויה. קחו למשל את המנוע אשר גדל בדור הזה לנפח של 2.4 ל׳ מה שהביא גם לעליה קלה בהספק של כ-10% (סה״כ 228 כ״ס) וחשוב מכך לתוספת נאה למומנט (כ-25% יותר). בפועל המנוע החדש מעניק ל-BRZ חיים חדשים — תוספת הכוח אינה גדולה אך הזמינות המשופרת ואופי פעולת המנוע הופכים את ההתנהלות בכביש המפותל (ובכלל) למוצלחת הרבה יותר, באופן שמאפשר למצות יותר טוב את יכולותיה. והאופי האטמוספרי שנשמר הוא בונוס ענק בימים המוגדשים והחשמליים שלנו.

גם סביבת הנהג שודרגה, וזה חשוב. נכון שאנחנו אוהבים מכוניות ״טהורות״ ובימי נהיגה מהנים באמת שלא צריך הרבה — אבל כמה כאלה יש לאורך השבוע? גם כאשר מדובר במכונית ספורט קלילה וממוקדת כמו ה-BRZ את מרבית הזמן הנהג יבלה בתנועה יום-יומית, ולכן שמחנו לראות את סביבת הנהג העשירה והנעימה ביחס לזו הספרטנית של הדור היוצא.

סובארו BRZ – אוטו השנה של ישראל 2024 מושבים
צילום: תומר פדר

ואחרי הפסקה האחרונה, כמובן שלא היינו יכולים להעניק לה את התואר השנה אם סובארו לא הייתה נשארת נאמנה לפילוסופיה המקורית שהובילה את פיתוח ה-BRZ. גם הדור החדש, למרות שהוא מעט גדול ומפנק מבעבר, שומר על האופי הקליל והממוקד של הדור היוצא. מדובר במכונית מאוזנת בצורה בלתי רגילה, בעלת הגה מוצלח והתנהגות כביש מצוינת המעניקה חיוך והנאה מנהיגה באופן נדירים לסגמנט שכמעט ונעלם משוק הרכב. 

בקיצור, מכל הסיבות האלה, סובארו BRZ היא הזוכה שלנו בתואר ׳אוטו השנה 2024 בסגמנט הספורטיביות׳.

סובארו BRZ – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: תומר פדר