לא פעם אנו מתלוננים כי תעשיית הרכב מתקדמת לאט – בטח בהשוואה לתעשיית המחשבים או הטלפונים – ואם זה המצב בעולם הרכב, הרי שבתעשיית הצמיגים העניינים ממש תקועים; נכון, התקדמנו מצמיגים דיאגנוליים ועם פנימיות, לצמיגים רדיאליים, אסימטריים ואפילו צמיגי אל-תקר, או כאלה שיודעים לייצר עשן צבעוני לתחרויות דריפטים – אבל הם עדיין עגולים, בדרך-כלל שחורים ומאוד-מוגבלים.

נכון, למרות הדמיון, איכות הצמיגים השתפרה עשרות מונים בשני העשורים האחרונים, וצמיגים מודרניים אוחזים, שקטים וחסכוניים בדלק מבעבר – למרות שהם נראים, לכאורה, אותו דבר. אבל שינוי קיצוני בתפישה עוד לא ראינו. אומנם לפני כעשור הציגו כמה יצרניות קונספטים של צמיגים ללא אוויר, בהם הסוליה נתמכת על ידי רצועות גומי צולבות, אבל אלו נשארו בגדר רעיון ולא הגיעו לייצור.

כעת יצרנית הצמיגים 'גודייר' רוצה להמציא את הגלגל מחדש, במלוא מובן המילה, עם שני צמיגי קונספט מהפכניים שמבטיחים "לעצב מחדש את העתיד עבור מכוניות אוטונומיות". הצמיג הראשון, ,Eagle-360 הוא בצורת כדור, ואמור לאפשר יכולת תמרון חסרת תקדים וקישוריות (!), ומיועד למכונית האוטונומית העתידית, בעוד הצמיד השני, IntelliGrip, מציע חיישן מתקדם לקביעת שחיקת הסוליה ומותאם לכלי הרכב ללא-נהג שיוצגו בשנים הקרובות.

"בגלל הפחתת האינטראקציה בין הנהג והרכב במכוניות אוטונומיות, צמיגים ישחקו תפקיד חשוב עוד יותר בהיותם הקשר העיקרי לכביש", טען ג'וזף זקוסקי, סגן נשיא בכיר ומנהל טכנולוגיה ראשי בגודייר, בעת השקת הצמיגים בתערוכת ז'נבה.

צמיג ה'איגל-360' הספירלי מאפשר למכונית לנוע על כל הצירים, מספק פתרונות ייחודיים להתמודדות עם מגבלות מקום (מקומות חניה צמודים וכו'), ומבטיח בטיחות גבוהה יותר לנוסעים בזכות שטח מגע גדול יותר עם הכביש מזה של צמיגים קונבנציונליים, כמו גם יכולת שינוי כיוון מיידית יותר. בצמיגים מוטבעים חיישנים המעבירים מידע על תנאי הכביש ומזג האוויר למערכת הבקרה של הרכב, ומאפשרים לווסת את לחץ אוויר בהתאם לתנאים, כמו גם לאפשר שחיקה אחידה בכל הצדדים של הצמיג הכדורי.

אם גם אתם תוהים איך צמיג כדורי אמור להתחבר למערכת המתלים, מכיוון שאין לו חיבור מתכתי-פיזי לרכב, הרי שגודייר מסתמכת על טכנולוגיה (תיאורטית) של ריחוף מגנטי – אותו רעיון בו נעשה שימוש ברכבות סופר-מהירות. טכנולוגיית המתלים המרחפים אמורה להבטיח איכות נסיעה שתבייש סיטרואן C5, ובנוסף, הסוליה של הצמיגים עשויה מחומר דמוי-ספוג שאמור להפוך קשה יותר בתנאים יבשים, ורך ואוחז יותר כשפני האספלט רטובים. איך לא חשבו על זה קודם?

למרות שהרעיונות שמציע האיגל-360 נשמעים גאוניים, כרגע הם בפירוש בדיוניים (שלא לדבר על כך שהצמיגים האלו תופסים נפח עצום, מה שיגביל מאוד את המרחב לנוסעים). לעומת זאת, 'אינטליגריפ', הוא רעיון קצת יותר מציאותי – צמיג שמסוגל לדווח למערכות הבקרה של הרכב האוטונומי על תנאי הדרך, כולל מזג האוויר ואיכות האספלט, ובכך לסייע לרכב לספק ביצועים ובטיחות משופרים, ממש כמו מערכות בקרת יציבות מתקדמות. באמצעות המידע שיתקבל מהצמיג הרכב ידע לווסת את לחץ האוויר ואת טמפרטורת הצמיג כדי לייצר אחיזה מיטבית בכל התנאים. רעיון חכם בהחלט, וכזה שייתכן ואכן יגיע לייצור בעתיד הלא-רחוק.

גודייר מציגה: צמיג העתיד
צילום: מנהל