סגן נשיא פריסייקל' ענקית בתחום המחשוב והאלקטרוניקה לרכב' ביקר בארץ. ניצלנו זאת לשיחה מעניינת על עתיד המכונית

פריסקייל? עבור חובבי ההגה השם אינו אומר דבר, אבל מדובר בספקית משנה ענקית בתחומי אלקטרוניקה ומחשוב לתעשיית הרכב, עם 18,000 עובדים בעולם ונציגות חשובה בישראל. יורגן וויר, סגן נשיא פריסייקל לשיווק באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, מגיע מספר פעמים בשנה כדי למנף יכולות ופיתוחים שמתרחשים כאן. אנחנו ניצלנו את הביקור לשיחה מעניינת בתחום האוטומוטיבי. שמואל ברקן, המנכ"ל המשותף של פריסקייל ישראל, נותן לנו הסבר מקיף ומרתק על פעילות פריסקייל בעולם, ו-ווייר פותח בדיבור שוטף:

העתיד שבמכונה
צילום: מנהל
יורגן וויר, סגן נשיא פריסייקל לשיווק באירופה, מזרח התיכון ואפריקה
"כולם מדברים על המכונית האוטונומית. זה נושא רחב ואני חושב שבסוף השאלה תהיה של אחריות. מטוסים יכולים להיות אוטונומיים אבל יש טייס. אני חושב שיהיו הרבה סיטואציות בהם הלקוח ישמח שהמכונית תיקח מימנו את הנהיגה, למשל בפקקים, אבל ייקח זמן עד שזה יהיה מקיף.

המערכות שיש היום עוזרות להימנע מטעויות, וכאשר אנחנו עוברים למכוניות שנוהגות את עצמן האתגר הוא להעתיק את מה שאנחנו עושים נכון. יש לנו ניסיון ויכולת ניתוח של איך מתנהג הנהג שלפנינו. צריך להביא אינטליגנציה מלאכותית לרמה גבוהה, תקשורת טובה יותר בין המערכות ושילובים של וידאו ורדאר כדי להגיע לרמה מקבילה של הבנה.

טכנית הרבה מהמרכיבים כבר כאן. מה שיקרה בחמש השנים הבאות הוא שנראה את היישומים האלה ביותר ויותר מכוניות. נראה אותנו עוברים לנהיגה אוטומטית חלקית. וזה יכול להגיע ל-90% מהזמן. אבל העשרה הנותרים הם הקשים. יש לנו את הטכנולוגיה והשאלה תהיה מי אחראי. האם חברות הרכב ייקחו אחריות? לא. ולכן עשרת האחוזים האחרונים עדיין רחוקים. אני לא יכול להגיד "לעולם לא", אבל זה ייקח זמן".

מה האתגרים הגדולים שעומדים כעת בפני תעשיית הרכב לדעתך?
"אני חושב שבעתיד יהיה יותר דיבור על מוביליות (ניידות אישית) מאשר על מכוניות. האם הדור הבא ירצה לשכור רכב לכל משימה או לקנות מכונית? מדוע הוא צריך לקחת מכונית עם חמישה מושבים למרכז תל-אביב ולא דו-מושבית חשמלית?
העתיד שבמכונה
צילום: מנהל
אני חושב שתהיה התנהגות צרכנית שונה, כי לנוער של היום חשובה יותר האפליקציה הנכונה בסמארטפון מאשר המכונית. אבל עדיין נצטרך את המכונית ואת מרכיביה. יהיה שינוי במודל העסקי, והאתגר של יצרני הרכב יהיה להשתלב בכך.

המוביליות תהיה מעניינת יותר כי אולי כל יום אשכור רכב אחר. אולי אצטרף למועדון אודי ואקבל מהם את הרכב המתאים לכל יום. זה לא יחסוך כסף אבל אקבל את מה שצריך ואיך שאני רוצה.

האפשרויות בתחומי האלקטרוניקה יהיו עצומות. אפשר יהיה לעשות שדרוג למכונית דרך תוכנות במוסך או בהורדה מהרשת. ויש את הנתונים. כבר כעת יש ויכוח למי שייך מאגר הנתונים שהמכונית צוברת. לדעתי זו הסיבה שגוגל ואפל מתעניינות במכונית. המכונית הייתה אזור חופשי מאינטרנט וזה משתנה. מה שלא משתנה הוא שתקלה במכונית עושה יותר רעש מכל בעיה אחרת. זה עדיין מוצר יקר שבו לכשל תוצאות חמורות".

לאיזה חידושים אנחנו צפויים בתחום הבטיחות מהצד האלקטרוני?
"נראה יותר חיבור בין המערכות השונות. ניעזר במערכות ניווט מדויקות יותר כדי להתאים את הנהיגה לתוואי הדרך ולחסוך בדלק. ככל שנוכל להגדיל חיבור אלחוטי בין מערכות הרכב נחסוך משקל. וכשנעבור מהיברידי לחשמלי נצטרך רמה חדשה של ניהול אנרגיה וטעינה.

התצוגה העילית תתפתח למשהו שיקיף את כל השמשה הקדמית. הניווט יוקרן בגדול על השמשה והחץ ממש יתמקם על הכביש שאתה רואה. בשטח מצלמות יקרינו על השמשה את מה שנמצא מתחת לרכב.

עוד תחום שיתפתח הוא יחסי אדם-מכונה. למשל בדיקת המצב הבריאותי של הנהג. ואז תהיה השאלה מה עושים? מזהירים אותו? עוצרים את המכונית?".

איך אתה מסתכל על המהלכים של גוגל ואפל בתחום?
"הטעות הגדולה שניתן לעשות זה לא לראות בכך אתגר. בין אם זו טסלה או גוגל, כל אחת היא אתגר. אף אחד לא האמין שטסלה תמכור כמות כזו של מכוניות. זה אולי לא הרבה במספרים מוחלטים, אבל זה בכל זאת ניצחון. נכון, זו עדיין לא הצלחה מסחרית. אתה רואה את הדוחות ושואל כמה זה יעלה אם מחיר המצברים לא ישתנה ואם אורך החיים שלהם לא יגדל משמעותית. ובכל זאת, מנקודת המבט שלנו היו דברים שאנשים אמרו שלא יקרו והם התרחשו. אמרו כך על האייפון. תזכור שמוטורולה לא שמה על נוקיה ושנוקיה לא העריכה את אפל. זו תעשייה מהירה ואתה צריך כל הזמן להמציא את עצמך אחרת יעשו זאת במקומך.

האם גוגל רוצה למכור ולייצר מכוניות באמת? לא ברור לי. אבל היא רוצה להיות בסביבת המכונית בגלל שאנשים מבלים שם הרבה זמן. לדעתי הם הכניסו תנופה רבה לנושא המכונית האוטומטית ונתנו בעיטה בישבן ליצרנים.

לאפל יש את המזומנים לפתח מכונית והראייה שונה. תראה מה אפל עשתה לסמארטפון. הם לא מכרו טלפון אלא חווית משתמש וקלות שימוש, ולכן יכולים היו לדרוש מחיר גבוה ביותר. אני לא בטוח שהם יבנו מכונית אלא ירצו להביא חווית מוביליות שונה".

איך אתם רואים את העתיד. בנזין, היברידי, חשמלי?
"אני חושב שהכל יהיה. עוד לא הגענו לשיא היעילות ברכב הרגיל. מוסיפים היום מערכות חשמל ב-48 וולט שעוזרות למערכות האלקטרוניות החזקות ויהיה יותר היברידי עם רמות יעילות שונות.
מבחינתי צריך להתרגל לרעיון החשמלית הקטנה לעיר. לא צריך לחשוב על רכב חשמלי לטווח ארוך. אני מאמין שבסוף יהיה מעבר לחשמל אבל באופן הרבה יותר איטי ממה שציפו לו. בסין חשמל נעשה מפחם, אז זה רק מסיט זיהום ממקום אחד לאחר, לעומת זאת בצרפת מקור החשמל גרעיני, אז יש כאן הבדלים מעניינים בחישוב הכדאיות בין מדינה למדינה".

העתיד שבמכונה
צילום: מנהל
מכונית אוטונומית. מתחילים בקטן?